Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

Liliom

Vígszínház                  

Száztíz év nagy idő! Az 1908-ban kötetben megjelent Altató mese c. novellából írta át Molnár Ferenc színpadra a Liliomot, amit aztán 1909-ben mutatott be a Vígszínház Hegedűs Gyula és Varsányi Irén főszereplésével. A siker nem jött azonnal, és nem volt szokványos, főként nem ezt várták a lipótvárosi aranyifjútól, aki eddig csak gúnyolódott és felhőtlenül mókázott közönségének. Később a Liliom lett Molnár legmélyebb tartalmú, kivételes lelki tartalommal felruházott színpadi műve. Könnyfacsaró, érzelmes, a másvilágot megidéző lírai darabja.

Molnár Liliomára úgy ül be a közönség, hogy ismeri a történetet, előképei vannak róla, igazából arra kíváncsi, melyik színész hogyan játssza a kulcsszerepeket, vagány-e a főhős, elég szép és kedves-e Julika, mennyire visszataszító Muskátné, Ficsúr hozza-e eléggé alattomos csibészségét, és így tovább. Ifj. Vidnyánszky Attila vígszínházi rendezésében el kell, hogy szakadjunk ezektől az elvárásoktól, mert valami egész mással találkozunk. A függöny felgördülése után egy hatalmas üres hangárt látunk (díszlettervező: Bagossy Levente), hátul nyílás, ott játszanak a zenészek, továbbá lézengő alakok rohangálnak a színpadon keresztül-kasul, feltűnik két lány, majd sorban a többi szereplő suhan át a színpadon, szövegeik úgy kutyafuttában hangzanak el, mintha nem lennének fontosak. Szövegre először Eszenyi Enikő (Muskátné) közönséges beszédekor figyelünk fel. Julika feltűnésekor fellobban benne a féltékenység, a szelíd lányban felismeri a vetélytársat. Jön Julika (Szilágyi Csenge), aki maga az őrületig menő ártatlanság, majd Liliom (Hajduk Károly), aki végképp nem hasonlít elődeire, nincs benne semmi vagányság, inkább csendes fajta, aki megszeppen, ha hozzá szólnak. A folytonos szaladgálás folytatódik a színpadon, Hollunderné (Bandor Éva m.v.) és gyermekei, Marika (Waskovics Andrea), Hugó (Zoltán Áron), Ficsúr (Orosz Ákos) is folyton rohannak, kifejezve ebben életük nyughatatlanságát. Liliom családfenntartó lett, leendő gyermekéért tervez rablást, ez balul üt ki, a pénztáros okosabb, mint a rablók. Hősünknek az acélkés a szív tájékára jelent megoldást, amit a túlvilágon büszkén vállal.

Liliom nyílt színi halálakor egy-két angyalszárnyú fiatalember a légtérben szálldos, néha szaltózik előre-hátra, ekkor érkezünk el a szünethez, amit már el se hiszünk, arra számítottunk ugyanis, hogy mindjárt vége, már csak a túlvilági jelenet és a visszatérés van hátra. A rendezőnek sikerül ezt a mennyország előszobája helyszínt kibővíteni, hosszítani, a meglévő érzelmességét tovább fokozni. A szünet utáni második részben a Liliom 7 képéből már csak az utolsó kettő van hátra, a túlvilági jelenet és a tizenhat év utáni visszatérés. Az arányok megbontása miatt eltolódnak a hangsúlyok, az első öt képből kimaradnak jelenetek, az utolsó kettő viszont mintha kiegyenlítené az első rész rövidebb voltát. A másvilágon kicsit elidőz a rendezés, a hivatalnokok ráérősen készülődnek, a Felolvasónak titulált szereplő (Seress Zoltán) hosszasan készülődik, lifttel közlekedik, kabátjáért megy föl, majd le, de ő itt a főnök, ő számoltat el mindenkit életéért s rója ki büntetését, amolyan Szent Péter szerű alak, Molnárnál Fogalmazónak hívják.

Ez a hatodik–hetedik kép a maga relatív lassúságával, boldogságvárásával képes a mai nézőhöz szólni. A rendező még túl is lép a Molnár Ferenc-i bűnfelmentésen. A közeli múltban derült fény arra, hogy Molnár színműve erős önéletrajzi ihletettséggel bír, bizony verte első feleségét, Vészi Margitot, aki emiatt visszaköltözött szüleihez. Mire az ifjú házaspár leánya megszületett, ők már el is váltak. Ez az epizód íratta Molnárral a Liliomot, de nem bocsánatkérésre használta fel a történetet, hanem saját maga felmentésére. Liliom megveri Julikát, a feleségét, majd a lánya kezére üt visszatértekor. Egyiküknek sem fáj az ütés, szinte boldogok lesznek tőle, vagy tagadják a fájdalmat, megszépítik a történteket. A színdarab végén – a szöveg szerint – a két mennyei detektív eljön Liliomért, hogy visszavigyék a túlvilágra, ők egy legyintéssel intézik el a kudarcos történetet, miszerint: „ezen a fickón már nem lehet segíteni!” Ifj. Vidnyánszky rendezésében nem jön a két detektív, így a legyintés is elmarad, Liliom teljes felmentést kap, a búcsújelenetben Lujza boldogan zsonglőrködik három szem dióval, amiket rendre elkapdos.

Nehéz a színészi alakításokat minősíteni, nagyobbrészt a koncepció részei. Hajduk Károly a címszerepben visszafogottan játszik, mintha nem lennének indulatai, nagy szünetek előzik meg minden megszólalását, nem haragos, nem veszekszik, egyszerűen kijelent. Szilágyi Csenge Julikája alkatilag is megfelel a szerepre, réveteg tekintete, jósága lehengerlő ebben a szerepben is. Orosz Ákos zilált külsővel és kényszeres mozgással teszi frusztrálttá Ficsúrt (dr. Reichet is ő játssza). A legjobb epizódalakítást Eszenyi Enikő nyújtja Muskátné szerepében. Sminkje, öltözete tökéletesen egészíti ki közönséges beszédét, prolis méltatlankodását. Seress Zoltán „mennyei” Felolvasóként visszafogottan kér számon s adja jótanácsait az öngyilkosok tárgyalásán. Waskovics Andrea (Marika) és Zoltán Áron (Hugó) kisebbített szerepükben is megállták helyüket, Bandor Évának (m.v.) már szöveg sem jutott Hollunderné megformálásában. További szereplők voltak: Dino Benjamin (e.h.), Rudolf Szonja (e.h.), Gyöngyösi Zoltán, Csapó Attila, Gados Béla, Tóth András, Reider Péter (e.h.), Darvasi Áron (e.h.) különféle detektív szerepekben, illetve Karácsonyi Zoltán (Linzmann), Erti Zsombor (e.h.) (esztergályos) és Antóci Dorottya (e.h.) (Lujza). A századelős jelmezeket Vecsei Kinga Réta tervezte, dramaturg: Kozma András, a rendező munkatársa: Szládek Kata. A hét tagú zenekar vezetője: Mester Dávid.

Néhányan csalódottan otthagyták az előadást a szünetben. Kár, hogy nem várták meg a második részt, az bizonyosan tetszett volna nekik.

Bemutató előadás: 2018. december 15.

Megtekintett előadás: 2018. december 22.

Budapest, 2018. december 26.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©