Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KÍSÉRTETEK

Centrál Színház

Henrik Ibsen 1881-ben írt drámáját viszonylag ritkán tűzik műsorra a színházak. Komor, lehangoló világa nem vonzza a közönséget, erősen kamara jellegű. Megírása után nagy viharokat kavart, elsősorban Norvégiában, még a Nobel-bizottság is elmarasztalta Ibsent, akinek nem lehetett kiadni a díj irodalmi változatát – különösen e mű eredendő pesszimizmusa miatt. Nobelék a századfordulón még idealisztikus befejezéshez kötötték a díj odaítélését. A külföld hamar befogadta a Kísérteteket (Gengangere), míg a skandináv fővárosokban csak nagy ellenkezéssel került színre1883-ra, Angliában 1891-ben szintén nagy ellenállások közepette.

Ibsen drámája elsősorban tabutémákat vet fel, mint a szifilisz betegség egyenes következményeit az utódokban (a tudomány ezt nem igazolta később), vagy az incesztus lehetőségét, élettársi kapcsolatot, sőt az eutanázia elfogadása-elutasítása körüli problematikát is csírájában rejti, vagy a szülői tekintély és a vallás megkérdőjelezését. Cselekménye alig van, inkább a párbeszédek dühössége uralja a drámát. A 20. század eleji színházi világ azonban inkább a két főszereplő szereplehetőségeire figyelt fel, vagyis a színészprodukció vált benne fontossá. Híres színészek választották maguknak, mert így akarták megmutatni alakító képességeiket (Osvald Alexander Moissi egyik híres szerepe volt Max Reinhardt rendezésében).

Nos, Ibsen kíméletlennek mutatkozik ebben a drámában, amit a Centrál kamaraszínpadán Alföldi Róbert rendezése még kíméletlenebbnek mutat. Alving kapitány özvegye, Helene asszony mozgatja a szálakat mindvégig, évtizedeken át őrizte családja titkait, most, felnőtt fia hazatérésekor, egy leendő árvaház megnyitására készülve sorban dőlnek le az eddigi hazugság oszlopai, az elképzelt szűk világ tragédiába torkollik pillanatok alatt. Az ötszereplős dráma keretét egy hatalmas ajtókeretrendszer adja meg, ez képezi a díszletet (tervező: Kálmán Eszter). Az egymásra épülő ajtókeretek sorban leválnak álló helyzetükből, és levágódnak a színpad padló szintjére. A dominóként összedőlő keretek mindennél beszédesebbek.

Alvingné férje vagyonából épített árvaházat, jótékonyságának gyümölcsét akarja learatni az intézmény megnyitása alkalmából. Meghívta Manders tiszteletest, hogy beszédet tartson ez alkalomból, fiát is hazahívta Párizsból, aki festőnek készül. A ház szobalánya és mindenese, Regine Engstrand hűséges a házhoz, mert szerelmes Osvaldba, a fiatalúrba, és e szerelem a fiú részéről még erősebb. Regine apja, Engstrand asztalos viszont lányát szeretné maga mellett tudni, hazahívja, de Regine hallani sem akar részeges apja társaságáról. Minden szereplő makacsul ragaszkodik saját akaratához, s ez vezet ahhoz, hogy a régi bűnök leleplezése tud csak véget vetni az eszeveszett illúziókba vetett reménységeknek. És a dolgokat sorban nevén kell nevezniük: Alving kapitány vérbajos volt, Regine az ő házasságon kívüli lánya, pénzt adott a gyermek anyjának, hogy boldoguljon nélküle, így ment férjhez az asztaloshoz annak idején. Alvingné nem szerette férjét, csak a vagyonáért ment hozzá, az után, hogy Manders tiszteletes nem akarta észrevenni az akkor fiatal lány iránta táplált szerelmét, és a dominókockák dőlése megállíthatatlan. Osvald apjától örökölt betegségben szenved, bármikor kitörhet rajta a teljes elmebaj, ami magatehetetlenséggel jár. Osvald anyját kéri, ne hagyja szenvedni élőholt állapotban, morfinnal vessen véget életének. Az anya még reménykedik, ám röviddel a késhegyig menő vita után Osvald rohamot kap, elveszti eszét.

Eddig az Ibsen-dráma, a morfin bevetésére a színpadi játékidő alatt nem kerül sor, az író nyitva hagyja ezt a lehetőséget. Alföldi rendezésében viszont markánsan megjelenik: Alvingné maga önti fia szájába a morfint s zárja le a fiú szemeit, végrehajtva szemünk előtt a fia parancsát. Keményen, zokszó, könnyek nélkül.

Básti Juli a végletekig viszi az anya külső-belső kegyetlenségét, nincs ellágyulás, pillanatnyi elérzékenyülés, ő veszít a legtöbbet, semmije és senkije sem marad, mindez egyik pillanatról a másikra. A színésznő a szerep érzelmi részét belülről éli meg, vélhetően reszket, és belülről robban benne a figura. Nehéz szerep ez így, nehezebb az eredeti Ibsen-elképzelésnél is. Ódor Kristóf Osvaldja is erőteljesebb az ibseni figuránál, őrült erővel akarja Regine szerelmét elnyerni, csak benne bízik, amikor a lány túllép rajta, azonnal feladja életösztönét, ez okozza a gyors leépülését is. A színész főként nagyobb hangerővel próbál érvényt adni a szerepnek. Ágoston Katalin kissé álságos figurát alakít Regine alakjában, mintha csak az érdekei vezérelnék: ha a fiatalúrral nem lehet fuzionálni, akkor majd a tiszteletessel próbálkozik, hátha ő lépre megy. Gáspár Tibor a tiszteletes félős, tétovázó figuráját tárja elénk, semmiért nem vállalja a felelősséget, csak hajtogatja a hitbéli igazságokat. Gáspár Tibor a gyenge embert érzékelteti velünk. Gáspár Sándor az asztalost játssza, őt is csak a maga haszna érdekli, próbálná maga mellé édesgetni Reginét, akiről tudja, hogy nem az ő lánya. A színészi játék összhangban van a rendező koncepciójával, olyan nyers, kemény, sallang és ellágyulás nélkül való, mint a rendezés sivárrá csupaszított világa. Illúziónk nekünk, nézőknek sem marad, a sűrű másfél órás, szünet nélküli borzalom letaglóz bennünket.

A jelmezek színében a sötétszürke dominál, ebből Regine világos krémszínű ruhája különül el, jelezve, neki még hozhat valamit a hátralévő élet (tervező: Szakács Györgyi), szcenikus: Barkovics Zoltán, rendezőasszisztens: Hajós Eszter.

Bemutató előadás: 2018. január 5.

Megtekintett előadás: 2018. november 1.

Budapest, 2018. november 5.


Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©