Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÁLOMGYÁR

Nemzeti Színház                  

Nemzeti Színház, nagyszínpad – pontosabban a nagyszínpadon ülnek a nézők is, tehát nem túl sokan. Kamaradarabot várhatunk? Megnézve a kicsit több mint két órában (szünet nélkül) – nevezhetjük talán annak is, de nem egészen.

Álomgyár. Amerika…? Nem feltétlenül. Nagyváros, ahol kokaint lehet szívni meg marihuánát, lazulni péntek és szombat esténként. Nagy zaj, villódzó fények és magány. Buddhizmus, annak egyik jól körülhatárolt ága. A lazulóknak azonban csak lila fogalmak, érthetetlen beszédek. Whiskyvel. Sok whiskyvel. Gazdag értelmiségi kör, ha úgy vesszük: főszerkesztő (David – Trill Zsolt), nem is akármilyen lapé: a Tudomány és társadalomé. Talán ezért is nyitottabb igazából a buddhizmus felé is? – Egy könyvkiadó. (Teddy – Rácz József) Női magazin főszerkesztő. (Sally, Frank felesége – Szűcs Nelli) De van üzletember (Frank – Kristán Attila) meg gazdag mecénás, jelesül az amerikai buddhistáké (Maximilian – Tóth László); az, hogy amerikai, itt sem túl fontos. Amerikai származású láma túlvilági mosollyal. (John – Bordás Roland) Igazán láma? Tegyük fel, bár ez nem túl meggyőző. És van Elizabeth. (Tarpai Viktória m.v.) Egy lány, akit a jelek szerint nem jól ismernek. Jól ismerte viszont a folyóirat főszerkesztő David felesége. Meryl (Katona Kinga) három hónapja halt meg, tizenöt év boldog házasság után. David őt és csak őt szerette, szereti, és nem tudja elengedni. Nem is akarja.

Amikor megismerjük a férfit, fehér színű laza bő kezeslábasban elárvultan üldögél lakásuk padlóján, a kezeslábason néhány óriási aranycsillaggal. És Meryllel beszélget, aki megjelenik nekünk is. David ugyan jól tudja, hogy felesége halott, mégis képes vele a folytonos párbeszédre, hogy megtalálja önmagát. Meryl rábeszéli, hogy engedje be életében régi barátaikat… Annyi haszna van a furcsa találkozásnak, hogy a férfi megismerkedik Elizabeth-tel. Minden barátja eljön, mind valamilyen jelmezben, a lány is feltűnő arany ruhában, magas fejfedővel, magas talpú arany cipővel – később már látjuk, mennyire disszonáns ez éppen őnála. Feltehetően valamennyien már felvidultak ettől-attól, alig bírnak magukkal, a lányt kivéve. David kidobja az egész társaságot, Elizabeth marad, mert David szeretné megérteni, mi történik vele. Elizabeth-et a társaság bérelte fel és fizette ki előre, hogy Daviddel legyen úgy, ahogy az a férfinek megfelel, persze „bizonyos korlátok között”. Amikor kiderül, hogy a lányt – aki harmincéves, és egyébként még nem volt férfival, ezt is elmeséli már a legelső percekben – Meryl is ismerte, sőt beszélgettek halála előtt, és a legbensőbb titok-mondatot is megtanította Elizabethnek az álmokról, David kiborul. Ezek szerint volt titka Merylnek őelőtte, miközben neki sohasem!

Meryl, mindig Meryl. Annyira, hogy rábeszéli: férje menjen el másnap, szombat este a biztosan együtt lazuló társasághoz, kérjen elnézést, ő is lazuljon kicsit… És David jobb meggyőződése ellenére elmegy, a fehér overallon legalább egy fekete zakóval. Valóban ott az egész társaság, a láma „hinti az igét”, kevéssé érteni, de a szeretetről is szó van, miközben már nagyon sok whiskyt megittak. David ténfereg, Frank, az üzletember szeretőjével van elfoglalva olykor (Betty – Vas Judit Gigi m.v.), miközben felesége is persze jelen van… De megjelenik Elizabeth. Csak David miatt jött, 5 percet kér tőle, David ha nehezen is, de rááll. Az illuminált társaság kimegy a kertbe, ők maradnak – és Elizabeth elmondja kerek „öt perces” monológját a férfiról. Az idealizált, az igazi férfiról, amilyennek lennie kell egy – nyilván megfelelő – nő mellett és nőért, családért, emberiségért. Ez is a buddhizmus tanítása? Nem tudom, de meglehet. Evilági, reális elvárások? Nem tudom, de a lány egyetlen hittel kimondott mondatára sem gondolhatjuk, hogy nem igaz, hogy nem jó, hogy túlzó, igaztalan… együtt, ez mind azonban nagyon-nagyon soknak tűnik… David számára is. De nem kell válaszolnia rá, Elizabeth nem is vár reakciót sem, azonnal elmegy…

Az élet a társasággal folyik tovább, Bettyről elterjed, hogy várandós Franktől, az első ember köztük Frank, akinek gyereke lesz, felesége, Sally pedig erre kiborul, David hazakíséri, nehogy Sally beváltsa fenyegetését, hogy megmérgezi Franket, ha majd férje megissza utolsó „kontrollwhiskyjét” otthon… Hamar megtudjuk, hogy Frank bizony mégiscsak meghalt, pedig a szeretője nem is terhes, csak kitalálták, hogy bosszantsák Sallyt. Úgy tűnik, kellő sikerrel. Börtön, Rendőrnő (Ligeti-Kovács Judit m.v.), Bettyvel nagy összeveszés, a „táncuk”-ról talán most ne beszéljünk. (Koreográfus: Szergej Medvegyev.)

David viszont elmegy Elizabeth-hez most már öltönyben. Szeretné megérteni a lány tanait, ezen keresztül Merylét, és így saját magát. Hiszen ő nagyon szerette és szereti Merylt, akkor mégis mi volt feleségének az igazi problémája vele?

Ekkor halljuk Elizabeth második monológját, immár a szeretetről, túl szerelmen, családon, gyereknevelésen – az egyetemes, az emberiség egészét, sőt a teljes Univerzumot átfogó szeretetről, amelyben tulajdonképpen mi is létezünk, de amit nem értünk, nem tudunk, a folyton a buddhizmusról csevegő társaság is csak kinevette volna a lányt. Meryl ezt nem tudta megértetni Daviddel, akit nagyon szeretett, ezért küldte a lányt, aki hasonló nézeteket vallott, hogy halála ő próbálja megértetni Daviddel, amit neki nem sikerült.

Ennyi volt Elizabeth küldetése, ami ezzel véget is ért, most már elmegy. David annyit megért: ha igazán szerette feleségét, el kell engednie, és élnie kell az életét nélküle.

Annyit még megtudunk, hogy a buddhizmus – talán – már megengedi a homoszexualitást is, hiszen a láma is egyikükkel – kivel mással, mint a mecénással – áll ilyes viszonyban eddig titokban, de most már…

Történt valami is? Igen, Frank kétségkívül meghalt, Teddy volt felesége – merthogy tőle szerette el Frank Sallyt – börtönben… Eltemetik Frankot, kellő módon megemlékezve róla.

De mi marad a marihuánán és a whiskyn kívül…?

Fordította, dramaturg: Kozma András.

Díszlet- és jelmeztervező: Alekszej Tregubov, a több fehér kényelmes forgószék marad meg leginkább emlékezetünkben, amelyek ide-oda hurcolva betöltik a teret. A jelmezek sokfélék, színesek, érdekesek, olykor meghökkentőek, mégiscsak Amerika!

A videónak külön fontos szerepe van mind az oldalsó nagy plakáton, mind a hátsó falon, tervezője Vlagyimir Guszev.

Sound Designer: Jan Kuzmicsev. Olykor szinte fülsiketítő, mindenképpen felrázó, nem maradhatunk közömbösek!

Rendezőasszisztens: Kolics Ágota.

Ivan Viripajev (1974–) darabját (angolul Dreamworks) rendezte: Viktor Rizsakov. Egyedi, rá jellemző munkát láthatunk, furcsa tánccal és a színészek részéről kezdő tapssal – David fején hosszú percek óta egy vicces fehér sapka-szerű fejfedővel –, lezárva a végét. A táncot a legtovább a „feltámadt” Meryl bírja, aki most már a nézőközönség közül érkezik a színpadra, hiszen David a képzeletéből valóban elengedte őt.

Egyébként 16 éven felülieknek ajánlott, és most már értjük is, hogy miért.

Bemutató előadás: 2018. október 2.

Megtekintett előadás: 2018. október 3.

Budapest, 2018. október 4.


Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©