Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HÁROM ESŐS NAP

Belvárosi Színház

„Egy műterem lakás New Yorkban a 60-as években, két ifjú építész és egy fiatal nő. Ugyanaz a lakás a 90-es években, már felnőtt gyermekeik próbálják megérteni szüleiket és ezáltal önmagukat. Egy talált napló, benne szűkszavú tőmondat: Három esős nap. Richard Greenberg darabja igazi jutalomjátékot kínál, hiszen ugyanazok a színészek játsszák a szülőket és későbbi felnőtt gyermekeiket.”

Az egyik, néhány hete íródott novellámban szerepel: „Mindig szerettem azokat a történeteket, amelyekben egy adott eseményhez, helyszínhez vagy személyhez kötődően több idősíkon folyt a cselekmény.” Valóban, mintha nekem találták volna ki a darabot, szerettem ezt a történetet is. Nagyon. Annyira, hogy a 60-as évek eseményeit és a 90-es évekbeli sorsok alakulását is szívesen néztem volna még. Az előadás egyik erőssége a finom sejtetés és a találgatások felvetése. Néhányról bizonyosságot szerezhetünk, néhány kicsit úgy marad, és tovább piszkálja a kíváncsiságot.

Majd két órán keresztül ugyanaz a játéktér, az egyszerűen berendezett műteremlakás. A két korra jellemző dalrészletekkel (az utolsó dal különösen jó választás, bár korábban nem ismertem, még sokáig a fülemben csengett) és néhány másodperces elsötétüléssel váltakoznak az idősíkok. Az öltözékek és a hajviselet is változik (látvány: Zeke Edit), a színészek nem.

Nagyon jó, hogy ugyanaz a három színész szerepel a múltban és a mostban is. Zseniális, ahogy felváltva mutatják meg a szülők és gyerekek személyiségét és viselkedését. Már csakis akkor érdemes megnézni az előadást, ha valaki ilyen érdekes és szép színészi megoldásokat, játékot szeretne látni. Amikor olvastam, hogy Amerikában Julia Roberts, Paul Rudd, Bradley Cooper, Angliában Colin Firth is színpadra lépett ebben a darabban, nagyon sajnáltam, hogy ott nem láthattam. De Budapesten Schruff Milán, Kovács Patrícia és Szabó Kimmel Tamás nagyszerű élményt adtak nekem. Bár egyikük az egyik kedvencem, még elfogultan sem mondhatom, hogy valamelyikük kiemelkedett volna, mert mindhárman erős, szerethető, nagyszerű alakítást nyújtottak.

Az előadás szépen mutat rá az értékrendek különbségére, a kapcsolatokon belüli szerepekre (a kezdésnél a Dühöngő ifjúság jutott eszembe, hasonlónak éreztem a három fiatalt, és nemcsak Szabó Kimmel Tamás személye miatt), a különböző generációk sorsainak áthallásaira. Barátság, testvéri szeretet, szerelem, tehetség, alkotás, előrejutás, felelősség egy darabban, sok gondolatébresztő felvetéssel.

Én szívesen olvastam volna még a naplót, és kíváncsian néztem volna még a megidézett eseményeket is, és a fiatalok életét is.

Rendező munkatársa: Kis-Kádi Judit

Rendező: Novák Eszter

Producer: Orlai Tibor

Bemutató: 2018. október 1.

Megtekintett előadás: 2018. szeptember 30.

Budapest, 2018. október 2.

 

Szalay Hajnalka

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©