Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HÁROM ESŐS NAP

Belvárosi Színház

Richard Greenberg amerikai író színdarabja New Yorkban játszódik az 1960-as, illetve az 1990-es években. A Három esős nap (Three Days of Rain) 1998-ban keletkezett, még abban az évben elnyerte a kritikusok díját, és a Pulitzer-díjnál is eljutott a döntőig. Három szereplő játszik, két építész, és mindkettőjük szerelme, Lena, valamint gyermekeik. A történet három esős nap köré szerveződik, a fontos dolgok akkor történnek, amikor három napig esik az eső. Novák Eszter rendező a szülők és a felnőtt leszármazottak vívódásait, késre menő vitáit teljes jelen időben játszatja. Eligazításként mindhárom szereplő menet közben egyszer narrátorrá is válik, amikor elmeséli az előzményeket. A darabot Zöldi Gergely fordította, ő a dramaturg is.

A mezei néző, amikor beül a Három esős napra, végignézi a két órás, szünet nélküli előadást, nem feltétlenül jön rá, hogy hol a szülők, hol az ő felnőtt gyerekeik történetét látja. Felfoghatja úgy is, hogy két háromszögről van szó, az egyik egy szerelmi háromszög (ami kicsit hasonlít a Dühöngő ifjúság-beli szituációra), a másik egy örökség története, ahol az örökösök mást kapnak, mint amit vártak, és sok dolog utólag átértékelődik, megváltoztatja a múltat.

Az eligazodásban nem segít sem a szórólap, sem a szereposztás, mert a neveket nem tünteti fel. A szülők neve: Ned, Theo és Lena, a gyerekek neve Walker, a lányé Nan (de a színpadi beszédből ez nem derül ki), és Peep. Mindkét háromszög nem kevés csavarral és meglepő fordulatokkal szolgál.

Nem mellékes, hogy a szülők (illetve a két apa) híres építész, ők tervezték New York 1960-as évekbeli palotáinak jó részét, kár, hogy sem az építészek nevét, sem a híres házak nevét nem jegyeztem meg. Pedig kellett volna, mert ennek hiányában nem tudom megállapítani, hogy valós vagy fiktív építészekről van benne szó, a történet fiktívsége vagy valódisága viszont indifferens. A két építész ugyanis rivalizál egymással, ki tervez jobban, ki tehetségesebb, a rivalizálás aztán átterjed a magánéletre. A jóképű Theo elhanyagolja Lenát, kéréseit elhárítja, eközben a kevésbé jó képű Ted, aki még dadogós is, kishitűségében udvarolni se mer, meghódítja Lenát. Euforikus boldogsággal fedezik fel egymást, és hogy ők ketten valók egymáshoz. A pórul járt Theo már csak a maga építészi kudarcával van elfoglalva, nem tud tervezni e pillanatban.

A nagy építészgeneráció, illetve annak utólagos fénye jelenik meg előttünk, és egy sokkal hűvösebb, visszafogottabb fiatal generáció visszafojtott érzésekkel, kevesebb tehetséggel, akarattal, nem tud az elődök nyomdokaiba lépni, sőt alig fog fel valamit elődei varázsából, rejtett titkaiból.

Furcsa fejleményként éljük meg, hogy a végrendelkező apa nem saját fiára (vagy lányára) hagyja a legszebb New York-i házat, hanem régen elhunyt építésztársa fiára. A híres és vágyott ház végül egyik fiúnak sem kell, és hogy miért, azt is megtudjuk az apa hátrahagyott jegyzetfüzetéből, amit végül az élhetetlen Walker-fiú eléget a szemünk előtt.

Novák Eszter rendező a cselekmény gördülékenységére fektette a hangsúlyt, a két idősíkban, 30 év különbséggel játszódó jelenetek egymás sarkába érnek, díszlet nincs, csak látvány (Zeke Edit), néhány állvány keretezi a színpadot, szürke kanapé és tervezőállvány az illúzió kedvéért. A szereplők öltözete sajátos, míg Kovács Patríciát és Szabó Kimmel Tamást elegáns ruhákba bújtatja, Schruff Milán kissé topis, vagy épp lenge alsóban mutatkozik.

Mindhárman (Kovács Patrícia, Schruff Milán, Szabó Kimmel Tamás) a tőlük megszokott hévvel és szenvedéllyel játszanak, mindhárman egy-egy új színt felmutatva színészi repertoárjukból.

A rendező munkatársa: Kis-Kádi Judit, plakát grafika: Csáfordi László, producer: Orlai Tibor.

Bemutató: 2018. október 1.

Megtekintett előadás: 2018. szeptember 30.

Budapest, 2018. október 2.

Megjelent a Kláris 19/1. számában.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©