Ibsen darabját Fesztbaum Béla vitte
színre, ő rendezte, ő tervezte a játékteret
és ő játssza Johannes Rosmer-t. A
„nagy tiszteletű úr”, Johannes Rosmer az
egyház szolgálatában állt, szigorú
erkölcsi követelményeknek volt a híve,
vitás esetekben érvényesítette is
befolyását. Magabiztosan ítélt el embereket
erkölcsileg, akiknek a
megélhetésük, tanári állásuk
függött ettől az ítélettől.
Feleségének nem
lehetett gyereke, ennek ellenére szexuális
boldogságra vágyott, amit a nagy
tiszteletű úr, tekintettel az egészségügyi
helyzetre, szellemi zavarodottságnak
tekintett. Egy fiatal nő (Rebecca -- Láng
Annamária) került a házhoz
házvezetőnőnek, aki ateista volt, voltak tervei,
bátorsága, és láthatóan nagy
hatással volt Rosmer-re. A feleség öngyilkos lett
azért, hogy ők boldogok lehessenek.
Erről az
öngyilkosságról és indokairól mindenki
mást tudott, és a darab során egymás
mellé kerültek a részetek, és a fent
említett ok szépen beigazolódott. Rosmer
és Rebecca lelkében a feltáruló
igazság bűntudathoz vezet. Mind a ketten érzik,
hogy bűnösek abban, hogy nem vették észre a volt
feleség vívódását, sőt talán
figyelmetlenségből, talán
meggondolatlanságból tolták a végső
döntés felé.
Rosmer nem
határozott
ember, amíg a felesége és barátai, a
régi családi hagyományok veszik körül,
hajthatatlan erkölcscsősz, de amikor az erőszakos és
bátor Rebeccát hallgatja,
a társadalomban zajló modernizációs
törekvések mellé áll. Kilép az
egyház
kötelékéből, és arról
ábrándozik, hogy rádöbbenti majd az embereket
arra, hogy
a gyűlölködés mindennek árt, és a
megértésnek kell uralkodóvá válnia.
Pálfordulása legjobb barátját, Kroll
igazgatót (Gyabronka József) arra
ösztökéli, hogy ebbe ne nyugodjon bele.
Egyrészt azért, mert mindkettőjüknek az
elődöket kell követniük, ez a
feladatuk, valamint a társadalomban elkezdődő, általa
negatívnak ítélt
folyamatok hívei erőt gyűjtenének abból, hogy egy
ilyen, az erkölcsi
szilárdságában megingathatatlannak hitt,
híres ember melléjük állna. Kroll
számára semmi sem szent, ha meg kell akadályoznia
barátja változását.
Kegyetlenül, embertelenül lép fel Rebecca ellen,
és bebizonyosodik, hogy ilyen
módszerekkel a régi erkölcsök is
erkölcstelenséghez vezetnek. Önmagukban nem az
erkölcsi elvek a jók, attól függ az
értékük, hogy hogyan alkalmazzák.
Kroll „jól
működő”
módszere az, hogy a bontakozó bűntudatot erősíti
Rosmerben és Rebeccában is.
Rosmerrel kapcsolatban eléri a célját,
visszatámolyog a barátai közé,
nyilvánosan a régi eszmék hirdetője marad.
Rebeccát is megtöri, de ez nem várt
eredményre vezet. Első pillanatban úgy tűnik, hogy a
megoldás az lesz, hogy
Rebecca elutazik, és ezzel visszaáll áll „a
rend”, azonban megint előtérbe
kerül Rosmer határozatlansága. Visszatért
eszmei barátaihoz, de nem akarja
elveszíteni Rebecca barátságát, már
akár feleségül is venné, de Rebecca igazi
szerelemre vágyik, amihez bátorság,
őszinteség, határozottság kellene, de
ezekkel nem rendelkezik Rosmer. Végül
belátják, hogy hatalmasra tupírozott
bűntudatukkal sem egyedül, sem együtt nem tudnak már
élni, ezért együtt
öngyilkosok lesznek, ugyanott és ugyanolyan módon,
mint ahogy ezt Rosmer
felesége tette.
Ibsen korának
megfelelő probléma jelenti a darab lényegét. A bűn
és a bűntudat a régi
erkölcsi rendszerben és egy modernebb, az ember
szabadságigényét elfogadó
értékrendben. A régi, szigorú, klasszikus
erkölcs bűnösnek, kiközösítendőnek
tart valakit, mert olyan apától és
anyától származik, akik nem voltak házasok,
mert nem lehettek házasok, bár őszintén
szerették egymást, és szeretettel
nevelték a gyereküket (most éppen Rebeccát).
Az erkölcsnek definiált rend a
tabuk szép halmazát tartja követendőnek, és
ennek hatására bizonyos dolgok
megbeszélhetetlenek a házastársak között
(míg másoknak elmondhatók). A
szorongató, megoldhatatlannak látszó bajból
az egyedüli kilépésnek az
öngyilkosság adódik. Ha ez egyszer
történik meg a darabban, akkor azt lehet
elemezni, de itt két öngyilkosság
történik, ugyanúgy, és ráadásul
három ember
életét követelte ez a megoldás. Itt van a
problémám a darabbal (és nem a
játékkal). Tudom, hogy Ibsen nem a hollywoodi
megoldások embere, nem
találkozhatunk nála sohasem egy napsugaras utolsó
jelenettel – ez nem is lenne
baj, hiszen az élet valóban nem habos torta, és
sokunkat kínoznak súlyos lelki
problémák, de ez már Ibsenhez mérve is egy
kicsit sok. A darabban túl nagy
annak az erkölcsi rendnek a hatása, amely három,
különböző módon és
különböző
céllal élő embert egyöntetűen egyforma
öngyilkosságba taszít.
Nem jelentett
azért a
darab súlyos megrázkódtatást, mert
tudván, hogy 1886-ban írta, így a 19.
század
rovására írhattuk a megoldást.
Hazafelé menet gondolkozhattunk azon, hogy ma
egy hasonló helyzetből milyen megoldások
adódhatnának a mostani, az egyéniség
önmegvalósítását hirdető
világban. Még azon is elgondolkozhattunk, amit nem
bolygat Ibsen, hogy a döntéseink milyen hatással
lennének másokra, és
döntésünkkel mennyire vagyunk felelősek a
következményekért. Az öngyilkos
asszonyt a darab áldozatnak tekinti. Elgondolkozott-e ő azon,
hogy
öngyilkosságával, amit jó
szándékból tett, milyen tragédia sorozatot
indít el.
Még három
szereplője
volt a darabnak az eddig említetteken kívül,
Helsethné (Kútvölgyi Erzsébet),
a népi ésszerűséget előtérbe helyező
házi
mindenes, aki nemcsak munkájában mindenes, hanem
emberismeretében és az
események történetében is, hiszen
régen ismeri a Rosmer családot, jó
megfigyelő. Kútvölgyi remekül oldotta meg a feladatot,
ha megjelent a színen,
hozta azt az őszinteségből származó humort, ami
még belefér egy Ibsen darabba. Lukáts
Andor formálta meg Ulrik
Brendelt, a magányos gondolkodó ijesztő és
fenyegető példáját. Így járhat
mindenki, aki nem áll a régi erkölcsök
hirdetőinek táborába, elveszik, halott,
a darab végén, összeesik a magány
nyomása alatt. Nagyon didaktikus jelenet. Zrinyi
Gál Vince Mortensgaard-ját többet
emlegetik, mint amennyi időt eltölt a színen. Ő a modern
ember szabadságát
messziről (a darabhoz képest messziről)
megmintázó, jövő embere, aki nem veszi
egyedüli meghatározónak a régi
erkölcsöket.
A sok gondolkodni
való
bizonyítja, hogy Fesztbaumnak igaza volt, amikor a
bemutatás mellett döntött,
köszönet érte.
Bemutató: 2018.
április 5.
Budapest, 2018.
június 16.
Megjelent a Kláris 19/1.
számában.
Tóth Attiláné
♣
♣
♣