Színházi kritika
SZÍNHÁZ
HAZUDJ
INKÁBB KEDVESEM
Játékszín
A
színlapon azt olvashatjuk, hogy a darab
bűnügyi komédia. Ahogy ez lenni szokott, a bűnügy a
komédia szolgálatában áll.
Pedig ez a bűnügy önmagában elég komoly,
logikus és életszerű. Karácsonyeste
van. A szobalánnyal (Eliza, Román
Judit) összefog a betörő (Juan, Vadász
Gábor), hogy a viszonylag gazdag család
lakását kirabolják. A betörő
álruhában
érkezik, pizzafutárként, a másik
álruhás, a pap, a mentőkocsiban várja a
betörőt a zsákmánnyal. A terv logikus, de az emberi
tényező nem mindig
megfelelő. A betörő a maga motivációját
ismerve hasonló elkötelezettséget
vár/remél a társaitól. A szobalányt
nem érdekli a rablás, mert fél, viszont a
rabló nagyon kellene neki, a rablónak viszont nem a
lány kell, hanem az ékszer.
A munka, mármint a rablás, nem úgy
történik, ahogy a rabló tervezte. A véletlen
nagy úr. A megtervezett programhoz, a rabláshoz kell
valamennyi idő, ami
rendelkezésre is állna, ha az autóval a
háziak és barátjuk el tudtak volna
menni az étterembe vacsorázni. De megjelent a
színen a véletlen, az örök
szervező, a vígjátékok hivatásos
főszereplője, persze mindig más köntösben,
most például azzal segítette a szerzőt és a
nézőket, hogy elintézte, ne
induljon az az autó, amivel az étterembe mentek volna.
Így nem az étterembe
mentek, hanem vásárolni az ünnepi
nyitvatartás utolsó pillanatában a közeli
üzletbe, ami sokkal rövidebb időt vesz majd igénybe,
mint egy vacsora egy
előkelő étteremben. Máris kopognak az ajtón, a
szobalány és a rabló
gyorsaságra kényszerül, ami ugye, tudjuk, nem tesz
jót a precizitásnak. A
kapkodásban a megbeszéltnél nagyobbat üt a
rabló a lányra, aki így nemcsak ál
áldozattá, hanem igazi áldozattá
válik. Ennek következtében van egy hulla a
kanapé alatt. Már nemcsak a szajrét kellene
kijuttatni a lakásból, hanem a
hullát is, valamint a háziasszonyt be kell kapcsolni a
társak közé, mert ő
közben bejött az ajtón. Nyilván nem fog
önként segíteni, ezért pisztollyal kell
megfenyegetni, ha nem hallgat, bekerül ő is a kanapé
alá.
Megérkezik
a két férfi, a háziúr (Carlos,
Kerekes József)
és a barát (Lorenzo, Csonka
András) a vásárolt csomagokkal.
Éreznek valami feszültséget a levegőben, és
érdeklődnek Juliánál (Tóth Enikő), a
háziasszonynál, aki hihetőnek tűnő történetet
ad elő, amit mégsem hisznek el
neki, ugyanis Julia arról híres, hogy imád
hazudni. Olyan történeteket szokott
mesélni a családjáról, a
barátjukról, amelyeknek egy mozzanata sem igaz, de
amik hihetőek, ennek következtében általában
harag, veszekedés, sértődés
uralkodik el a meséi után. Úgy vélik, hogy
a most hallott is a hasonló mesék
közé tartozik, és igazuk is van, valóban ez a
történet is hazugság, ugyanis a
rablóról nem mondhat semmit, arról a
rablóról, aki pisztolyával a másik
szobában figyel.
A
mentőautóban levő társ észreveszi, hogy
nem jelentkezik a betörő, ezért becsönget. Így
már a másik szobában nemcsak a
betörő van, hanem a társa is. Júlia a vacsora
előkészítése során
megpróbálja
elérni, hogy mindenki, aki nem tartozik ide, akár
élő, akár halott, eltűnjön.
Viszont egyre több a szereplő, jön a szomszédasszony
is. A betörő és társa
között végzetes vita alakul ki a másik
szobában, így már két halott van, ami
nemcsak a halottak számában jelent gyarapodást,
hanem a halottakat cipelők
számában való jelentős csökkenést
eredményez. Többször próbálkoznak most
már,
Júlia és a barát is a rendrakással, vagyis,
hogy mindenki megfelelő helyére
kerüljön. Eliza, a szobalány nehéz szerepe
abból áll, hogy kirángatják,
felemelik, majd visszateszik a kanapé alá. Ilyen szerep
nem mindig jut egy
színésznek, meg is tapsolta a közönség.
Júlia
egy jól megragadott pillanatnyi
csendben, Lorenzo segítségével, felhívja a
rendőrséget. Lorenzo segítsége kétes
értékű, ugyanis ő a telefonszámokat olyan
történelmi dátumokhoz kötve ismeri, amelyeknek
nincs tisztába a történési
évszámával, így segítsége
hosszú időt vesz igénybe.
Megérkezik
a nyomozó, álruhában, ügynökként
és végre pont kerülne az ügyre. Egy szereplő, a
háziúr nincs jelen, így nem
hallhatja, hogy a nyomozó egy másik esetről mesél,
amikor két apácának öltözött
alak kér segítséget, hogy tudjanak
telefonálni, és kirabolják a
segítséget
nyújtókat. Végre
elviszik a halottakat,
a nyomozó a betörőt. Már lehetne vacsorázni,
de csöngetnek, két apáca kér
bebocsájtást, a háziúr udvariasan fogadja
őket, és ekkor előkapják a
revolverüket, a függöny pedig lemegy, mi pedig sok
nevetéssel gazdagodva
mehetünk haza.
Paso
rengeteg apró trükkel teszi vidámmá
ezt a roppant véres helyzetet. Ilyen a már
említett telefonszám trükk.
Háromszor (a barátnőnek, majd az idegorvosnak,
végül a rendőrségnek) kell
telefonálniuk és ekkor minden esetben hahotázik a
közönség. Elhangzanak fél és
egész mondatok a beszélgetések során,
amelyek a tényleges helyzetre utalnak.
Például: kevesen vagyunk, de ez csak a látszat
stb. Hasonlóan vidámságot ad a
történethez az, hogy mindig isznak, de kiderül, hogy
több üveg is van, amiben
persze nem egyforma minőségű az ital. Végül
már csak az a mondat hangzik el,
hogy kérek egy pohár viszkit, a másik üvegből.
Alfonso Paso, a szerző remekül
bánik a véletlen főszerephez
juttatásával is. Nem viszi túlzásba,
ezért szinte hihetőnek tűnik, hogy a
háziúr pont akkor megy ki a szobából,
amikor a feleség egyezkedik a betörővel.
A szerző nem ment ki mindenkit a véletlennel a felelősség
alól. A darab végére
már csak a férj az, aki nem tudja, hogy mi
történik, ezzel is elfogadhatóvá
teszi a váratlan események gyakori
felbukkanását.
Tóth
Enikő, Kerekes József és Csonka András
végig a színen vannak, vagy ha nincsenek jelen, akkor a
visszatérésük már sok
esemény után következik be, és ebből is
humoros helyzetek alakulnak ki. A
rendező, Radó Denise
segítségével a jól megírt darab a
színpadon is mozgalmas,
de érthető, követhető és főleg
szórakoztató.
A
díszlettervező, Bátonyi
György és a
jelmeztervező, Kovács Yvette
Alida alkalmazkodtak a darab klasszikus
körülményeihez, így egy
középosztálybeli, kissé mediterrán
környezetet adtak a
darabhoz, ami nekünk nézőknek is megfelelt.
Bemutató:
2018. január 6.
Budapest,
2018. május 12.
Tóth
Attiláné
|
|
|