Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZOMORÚ VASÁRNAP

Madách Színház

Müller Péter – Seress Rezső Szomorú vasárnapja nem musical, hanem inkább zenés darab (zenei vezető: Kocsák Tibor). Seress Rezső életéről, sorsáról, művészetéről, Seress Rezső dalaival.

Müller Péter a dalszerző életét úgy mutatja be, hogy egy túlvilági játékot ír. Seress Rezső (Rudolf Péter) játssza vissza életét. A darab elején egy személyben, a közönséget többször is megszólítva. Kicsit úgy tűnik, mintha a másik férfi szereplő (Nagy Sándor) csak kellékes lenne a színpadon. De azután helyrebillen a kép, és élete bemutatásához társakat talál a főpincér barátjában, akihez halálon is túli barátság köti, és élete többi szereplőjének eljátszására is vállalkozik, illetve feleségében (Nagy-Kálóczy Eszter), akihez halálon is túli szerelem köti. Egy olyan szerelem, amelyben földi létében kételkedett, de a túlvilági játékban tisztábban látja ezt is. Játszanak és dalolnak, táncolnak (koreográfus: Hajdú Anita), és mi sodródunk a történettel, amely nemcsak Seress Rezső saját sorsát, hanem korának történelmét is bemutatja. A nevetések mögött már érezzük a könnyeket is, de nincs idő meghatódni, hiszen két órában kell bemutatni egy életpályát, egy korszakot, egy életművet. Ráadásul Seress Rezső úgy enged bepillantást földi életében, hogy játszik, mint egy bohóc, kifelé nevet, de belül szorong, kétségek gyötrik, fájnak az elutasítások, a képletes és valós pofonok, de a közönség ezt nem láthatja, mosolyogni kell és szórakoztatni. Kimondott – Seress Rezső feleségéhez fűződő kapcsolatáról; Felesége a férje halála utáni érzéseiről, saját haláláról –, és kimondatlan – a színpadon előre helyezett, levett jelmezek – cipők, amelyek a rakparti elhagyott, gazdátlanná vált cipőket idézik – gyönyörű képeket mutatnak meg. 

Ötletes, szép színpadkép. Végig ugyanaz a díszlet (díszlettervező: Horgas Péter), az elemek más funkciót töltenek be a jelenettől függően, de a zongora állandó. A helyszínek bemutatásában a kör alakú háttérre vetített képek (videó-animáció: Molnár Balázs, Vincze Nóra) segítenek, megidéznek egy templomot, vagy a legendás Kispipát. A háttér lehetőséget nyújt arra is, hogy életén körbe érve, Seress Rezső kilépjen az ablakon, kilépjen életéből. A jelmezek (jelmeztervező: Bujdosó Nóra) is funkciót töltenek be, találóak, szépek. A pirosan fénylő ruha, vagy a sejtelmes hangulatot adó világító kesztyű, a hol vért, hol emberi kötelékeket jelképező piros szalagok csak néhány, a történet mesélés kellékei közül.

A világhírűvé vált dal (világszerte ismertséget adott Seress Rezsőnek, csak saját hazájában tiltották be dalait) történetét is megismerhetjük, hogyan lett a szövegíró PR-fogása révén az öngyilkosok himnusza. Seress Rezső saját szövegével is elhangzik a darabban, amely inkább a világ fájdalmát sugallja.

A vége felé eljön az a pillanat, amikor már mégis kicsordulnak a könnyek. A baráttól való búcsú, amikor elillan az utolsó lehetőség is a kitörésre (a külföldön összegyűlt jogdíj megszerzése). A feleség átveszi a történet mesélését, és egy gyönyörű dal közben Seress Rezső lassan felsétál a lépcsőfokokon, amelyek egy zongora billentyűi, hogy a végzetesen nyitott ablak előtt még megálljon és végighallgassa felesége szenvedélyes szavait, majd végül eltűnjön a színről. Már nem ad lehetőséget a mosolyra, itt már csak meghatódni lehet.

Müller Péter (az előadásban elhangzó dalokat is ő válogatta) korábbi könyveiben is már a szenvedélyes érzelmeket kiemelve mutatta be más művészek életét, a Halhatatlan szerelemben Tolnay Klári színésznő, a Részeg józanokban Soós Imre színész sorsáról olvashatunk. Bár láttam képeket Seress Rezsőről, ha a Szomorú vasárnap szövegkönyvét olvasnám a színházon kívül, már Rudolf Péter képét vizualizálnám, mert nem csak játszotta őt, hanem azzá is vált az előadásban. Mint ahogy a feleségét Nagy-Kálóczy Eszterként képzelném el, és a főpincérnek Nagy Sándort (bár ő több szerepet is bemutatott, ez volt a meghatározó), akik ebben a rendkívüli darabban idézték meg a művész életét.

Arra számítottam, hogy a címadó, meghatározó dal, a Szomorú vasárnap lesz megismételve mint az utolsó az előadáson, de valahol értem, hogy inkább a szeretet az üzenet, amelyet hazavigyünk magunkkal, ezért az szól, hogy:

„Álmodjunk mindig szépeket,
Hisz úgysem tart soká.
A gyorsan elszálló éveket
Tegyük, mi boldoggá!

Szeressük egymást gyerekek,
A szív a legszebb kincs.
Ennél szebb szó, hogy szeretet
A nagyvilágon nincs.”

 Három zseniális színész, keserédes dalok, egy megható, elgondolkodtató emberi-művészi sors, érzelmek sodrása, mind egy darabban. Szívből ajánlom mindenkinek, és nem csak szomorú vasárnapokon.

A rendező munkatársa: Kutschera Éva, Nagy Attila, Rendező: Horgas Ádám.

Bemutató: 2018. március 29.

Megtekintett előadás: 2018. március 30.

Budapest, 2018. április 1.


Szalay Hajnalka

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©