Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

UTÁNKÉPZÉS ITTAS VEZETŐKNEK

Pesti Magyar Színház

Vannak mesterséges élethelyzetek életünkben, az ittas vezetést követő terápia, az esemény mentális feldolgozása is ilyen. Mondvacsinált szituációk, közhelyes magyarázatok, mesterséges konfliktusok, illetve azok valamilyen szintű megoldása alkotja Háy János „keserű komédiáját” két részben. Menet közben azon gondolkodom, kinek írta a szerző ezt a darabot? Talán olyan nézőknek, akik az élet nehézségeiből szeretnek könnyeden kijönni, vagy szeretik a mások problémáit kívülről, jólesően lereagálni, ha lehet, sokat nevetni a vicces jeleneteken.

Pontosan ezt kapjuk az Utánképzés ittas vezetőknek redukált színpadi jeleneteiben. Minden szereplő elmeséli, többen el is játsszák azt a jelenetet, amikor magas alkoholszinttel kocsiban ülve, vezetés közben lebuktak, nem egyszer súlyos balesetet okozva. Legtöbb esetben rendőrségi, bírósági procedúra következett és tetemes pénzbüntetés, jármű elvesztése, állásvesztés, anyagi, erkölcsi mélypont, és mindaz, ami még ezzel jár. A balszerencsés történetek változatosak, a notórius alkoholistától egészen a társáért feláldozó nő esetéig. A szerző szándéka talán az ilyesfajta terápiáknak a feleslegességére – és időnkénti nevetségességére – való figyelemfelhívás, mindezt hol ironikus, hol durvább gúnyolódás formájában jeleníti meg, rámutatva a hibás rendszerre. Az ittas vezetők addig nem kaphatják vissza jogosítványukat, amíg egy ilyen tanfolyamon részt nem vettek. Mindez „papíron” talán el is fogadható, de látni, hogy formálissá válik, tehát alapvetően funkciótlan.

Lengyel Ferenc rendezésében mindez még tovább gyengül. Egyenesen életszerűtlen az a megoldás, hogy a játékból kimarad a színpad tere, és a cselekmény a függöny előtt zajlik néhány ülőalkalmatossággal „megtűzdelve”, amik kényelmetlenek, és inkább akadályozzák a színészeket, semmint segítenék őket a játékban. A kellékek mindegyike egy gépjármű alakját imitálja, úgymond játékos elem, így illusztrálva a sokszor kedélyessé, majdnem tét nélkülivé váló történetet (díszlet-jelmeztervező: Kovács Yvette Alinda). A nagyrészt jópofizó „alkoholos” történetmesélés végül tragikusba fordul, amikor Sanyi, a vendéglős (Szatmári Attila) elrohan a tanfolyamról, majd az úttesten átrohanva halálra gázolja egy teherautó. Sanyi alkoholfüggő volt, folyton bizonyos borvacsoráról beszél, amit általában ő rendez, miközben egy olcsó pizzériában dolgozik szakácsként. Az ő halála hangolja át az olcsó poénokra épülő terápiatörténet hangulatát. A jelenet illusztrálása céljából ekkor nyílik meg a nagyszínpad, ahol egy teherautós díszletelem szélvédőjén meglátjuk Sanyi holttestét. De ez már nem segít sem a darabon, sem a rendezésen.

A terápiát Csilla (Bede-Fazekas Annamária) és Tünde (Murányi Tünde) pszichológusok vezetik. Kevéssé meggyőző a játékuk, amit ez esetben nem segít a redukált környezet, a sekélyes szöveg, amit elő kell adniuk. Az „ittas” résztvevőknek sincs nagy mozgásterük, egy-egy mániákust vagy sztereotip figurát kell hitelesen alakítaniuk. Közülük Varga Zoltán (m.v.) (Tibor, abc tulajdonos) játszik elegendő elhitető erővel, illetve a végül balesetet szenvedő alkoholista Sanyit játszó Szatmári Attila. A többiek is igyekeznek, de nem tudnak sokat kihozni a figurákból: Haumann Petra (Bogi műkörmös), Csőre Gábor (Emil, belügyes), Benkő Nóra (Réka, marketinges), Pavletits Béla (Márió, volt húskereskedő), Pataki Szilvia (Anna, újságíró), Rancsó Dezső (Sándor, építőmérnök), Szűcs Sándor (Laci, közös képviselő).

A jelmezek abban az esetben jók, amikor leképezik a szereplők foglalkozását, kiegészítik a figura egyéniségét, jellembeli tulajdonságait. Legjobban sikerült Benkő Nóra elegáns kosztümje mint marketinges viselet, túl feltűnő Haumann Petra barbibabás tüllszoknyája, ebben egy balett főszerepét is eltáncolhatná. Murányi Tünde és Bede-Fazekas Annamária egy használt ruhaüzlet darabjait öltötték magukra, a férfi szereplők öltözékei tarkák, néhol ízléstelenek, Pavletits Béla világos pizsamaszerű ruhája mindenképp.

Dramaturg: Deres Péter, rendezőasszisztens: Juhász Andrea.

Bemutató előadás: 2018. március 23.

Megtekintett előadás: 2018. március 22.

Budapest, 2018. március 25.

 Földesdy Gbriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©