Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

POGÁNYTÁNC

Nemzeti Színház – Gobbi Hilda Színpad

A Világirodalmi kisenciklopédia 1978-ban, a Gondolat Kiadónál megjelent második, javított kiadása még nem tud az északír származású, 1929-ben született Brian Friel drámaíróról. A hiány oka nem a hanyagság, vagy a szándékos megfeledkezés, inkább az lehet az oka, hogy Friel az 1960-as években kezd színre lépni, az enciklopédia szerkesztése idején alig néhány írása, színdarabja, rádiójátéka látott napvilágot. Sikeres drámai műveire még 15–20 évet kellett várni.

A Nemzetiben most bemutatott Pogánytánc (Dancing at Lughnasa) Friel leghíresebb, legjobb színdarabja (1992), amely három Tony-díjat is kapott. A Katona József Színház már 1994-ben játszotta. A Katona-beli előadást Máté Gábor rendezte, Szacsvay László, Bodnár Erika, Szirtes Ági, Illés Györgyi, Bertalan Ágnes, Söptei Andrea, Vajda László, Gazdag Tibor alakították a főbb szerepeket, akkor még tánc nélkül. 2003-ban pedig megjelent a kortárs ír drámakötetben a Pogánytánc, és a kötet címéül is ez a darab szolgált. A dráma fordítója és egyben a kötet szerkesztője Upor László, Frielt jellemezve kiemelkedőnek tartja néhány írói kvalitását, úgymint a színpadi intelligenciát, pontos építkezést, erős társadalmi érzékenységet és a humanizmust. Mindez hogyan érvényesül a Bozsik Yvette rendező-koreográfus által színpadra állított életkép jeleneteiben? Az életkép ír hagyományokra épül, de általános emberi problémákról szól, vagyis mindenkihez, aki a Gobbi Hilda Színpad nézőterén ül és nézi.

Az 1936 augusztusában Ballybeg nevű ír tanyán [jelentése: kicsi falu, kitalált helyszín] játszódik ennek a csonka családnak keserves, de sok szépséggel teli története. Öt lánytestvér él együtt, egyikük sem ment férjhez, de a legszebb lánynak (Tompos Kátya) van egy házasságon kívüli kilenc éves fia (Nagy Levente), aki szintén velük lakik, valamint az egyetlen fiútestvér (esetleg nagybácsi), a misszionárius pap (Rátóti Zoltán). Ő nemrég tért haza Ugandából, rosszak az idegei. A lányok közül csak a legidősebb (Bánsági Ildikó) dolgozik, tanító az iskolában, a többiek a házimunkát végzik, ketten kesztyűket kötnek (Tóth Auguszta, Nagy Mari) egy ruhaüzlet számára, épp csak annyi jövedelmük van, hogy fenntartják magukat. A nemrég vásárolt rádiókészülék már luxusnak számít. A háztartást vezető Maggie (Nagy-Kálózy Eszter) mindig vidám és jókedvű, sosem panaszkodik sorsára, magányára, boldog és elégedett. A nagy házat, amiben a testvérek laknak, a szülőktől örökölték, ők már nem élnek, az anya még néha felbukkan a lányok emlékezetében. A család életében nagy eseménynek számít, amikor Gerry (Fehér Tibor), Chris fiának, Michaelnek az apja meglátogatja őket. Gerry walesi származású, csak álmai vannak, ügynöki munkájából ő maga sem tud megélni. Chris szerelmes belé, de soha nem kérte, hogy a férfi vegye feleségül. Gerry most bejelenti, hogy önkéntesnek jelentkezett a spanyol polgárháború köztársasági hadseregébe, mert ezt értelmes dolognak tartja.

Cselekmény terén ennél alig láthatunk több eseményt, a történet inkább a lelkek mélyén ágazik szerte. Az események nem lineárisan zajlanak, hanem Michael felnőttként emlékezik vissza arra a nyárra, ő idézi fel narrátorként a számára fontos dolgokat. A megelevenedő jelenetekben ő maga is ott van felnőttként, sokszor a gyerekkori énje háta mögött állva. Ő az, aki a félben maradt sorsokat befejezi, kiegészíti, lezárja. Eközben fény derül mindenkinek a titkára. A nagy érzelmi hullámok idején lép be a tánc a színpadi játékba. Chris és Gerry szerelmét, Agnes rejtett vágyakozását, Rose randevúra készülődését egy szélhámos férfival éppúgy kifejezi a szereplők tánca, mint a szigorú Kate prűdségét, vagy a misszionárius Jack afrikai pogány szertartásban való asszisztálását. Bozsik Yvette nemcsak a színészeket táncoltatja, hanem saját táncosait is beépíti a rendezésbe. Ez a nyár azért maradt emlékezetes a felnőttként visszaemlékező Michaelnek, mert ez volt az utolsó, amikor még mindenki együtt volt a szülői házban. Azon az őszön összeomlott minden, Gerry lesántult a polgárháborúban, Jack egy éven belül meghalt, Agnes és Rose elszöktek a városba és szegényházban haltak meg, Chris eljárt a kesztyűgyárba, Kate nem taníthatott tovább iskolában, ezért házi tanítást vállalt. Maggie továbbra is vezette a háztartást. És még más is kiderült Michael számára, de ő ezt eltitkolta, hogy anyját ne szomorítsa. Minden megváltozik, megszűnik, csak az emlék marad meg a felnövő gyermek tudatában, és ez képes éltetni valakit egy életen át.

Ezt a szomorú, mégis szép történetet töltötte meg táncmozdulatokkal Bozsik Yvette rendezése. Czigler Balázs díszlete egy nyári lakot imitál, mintha valamelyik Csehov-darabban lennénk. Nyitott udvar, nyomós kút, zsinórpadlásról lelógó hinta, favágáshoz tönk, kerti pad. A szép nyári öltözeteket Berzsenyi Krisztina tervezte, ebbe csak a tiszteletes kortalan bundája, gyűrött nadrágja nem illett bele. Zene: Philippe Heritier, koreográfus-asszisztens: Gombai Szabolcs, fény: Pető József, rendezőasszisztens: Trimmel Ákos, dramaturg: Kozma András.

Bakos-Kiss Gábor alakította a felnőtt Michael elég nehéz narrátor szerepét. Ő részese is volt, meg nem is a játéknak (szerepe hasonlatos a mesebeli okos lányéhoz), láthatatlannak kellett lennie az általa megelevenített jelenetekben, mert csak a nézőnek játszott, a nézőhöz beszélt. A hálátlan feladatot nem tudta mindig jól kezelni, inkább elszürkítette a szerepet, semmint jelentőssé tette volna. A legjobb szereplehetősége Rátóti Zoltánnak volt, élt is a „pogány térítő” furcsaságának lehetőségével. Nagy Mari csúnya vénkisasszonyból megszépült nővé vált egy tiltott pásztoróra után, és ezt mi csak az arcáról, tekintetéről, mozdulatairól olvastuk le, nem volt ilyen jelenet. Jó alakítás volt még Nagy-Kálózy Eszter (Maggie) és Tóth Auguszta (Agnes) érzelmi küzdelmének kivetítése, Bánsági Ildikó (Kate) vénkisasszonyos rosszallása a szerelmesek iránt. Tompos Kátya (Chris) a szép szerelmes nő sablonos alakját hozta, ahogy Fehér Tibor (Gerry) a felelőtlen, éretlen férfit, aki csak udvarolni szeret. A lelkesedés mindegyikük játékán érződött. Közreműködtek még a Bozsik Yvette Társulat tagjai: Hasznos Dóra, Krausz Alíz, Samantha Kettle, Gombai Szabolcs, Vati Tamás, Vislóczki Szabolcs.

Bemutató (és megtekintett) előadás: 2018. február 17.

Budapest, 2018. február 21.


Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©