Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BOLERO VERS – TÁNC – SZÍNHÁZ

Kecskeméti Kelemen László Kamaraszínház

Kecskemét újít, vagy talán új műfajt teremt? Mindenesetre új utak felé nyit, mert nem elégszik meg azzal, hogy drámai műfajokat visz színre rendről rendre. Ez valami más műfaj, amiben a verseket, a zenét és a balettet kapcsolják össze szerves egésszé, mindössze hatvan percben.

Az első félórában versösszeállítást hallhatunk, kezdésként Weöres Sándor Bolero  c. versét mondja videóról maga a költő, amelynek visszatérő sora: Mind elmegyünk. Majd elhangzik József Attila, Nagy László, Bertók László, Pilinszky János néhány költeménye, de ezek közé beékelődik egy Bertók László interjúból kivett néhány részlet (Visszaemlékezés gyerekkori verselésre). Következik egy játékos „trió”. József Attila Születésnapomra c. verse után elhangzanak Tóth Krisztina „32 hogy múlhatott”, és Varró Dániel „32 éves múltam el” kezdetű versei, amelyek szinte folytatják a híres költeményt. Előjön Szabó Lőrinc Dzsuang Dszí Álma c. áttűnéses verse a lepkéről, arról, hogy ki álmodik kit. Szerepel még néhány játékos vers Tatár Sándortól (Vacak kacat), Kiss Ottó Iván öt c. verse, ami szintén József Attila parafrázis. Úgy tűnik, hogy a „Bolero” itt az elmúlás gondolatával társul, amihez a születésnapi versek kapcsolódtak még hozzá, no meg néhány gondolat a költészetről, pl. Falcsik Mari és Petri György néhány rendhagyó gondolata. Befejezésként Nádasdy Ádám, Karinthy Frigyes, Parti Nagy Lajos, Arany János és Kosztolányi egy-egy rövid költeménye zárja a vers-blokkot. A versek előadói: Danyi Judit, Fazakas Géza, Ferencz Bálint, Hegedűs Zoltán, Sára Bernadette, Sirkó László, Szegvári Juli, Zayzon Zsolt, jól artikulálva, kifejezően és rutinos gyakorlottsággal adták elő a műveket.

Már a versmondás közben is megjelenik a színpadon a klarinétos, nagybőgős, valamint egy táncos, mintegy jelezve: hamarosan mi jövünk. És tényleg jönnek a Kecskemét City Balett tagjai kilencen: Jurák Bettina, Nagy Nikolett, Szőllősi Krisztina, Szűcs Alexandra, Varga Lotti, Bolla Bence, Földesi Milán, Raj Martin és Szóka Roland. Ők táncolják Ravel Bolerójára azt a fantázia táncot, amit nem lehet klasszikus balettnak nevezni (koreográfus: Barta Dóra), inkább az erotikus és dinamikájával hatást keltő Ravel-zene ihlette harmonikus össztáncnak. Barta Dóra zenébe oltott rítusnak nevezi Ravel zenéjét, saját koreográfiáját így mutatja be: „…a tánc egyre nagyobb teret követel magának, majd mint egy örvény elnyel, magába fogad”. Kilencen kilencfelé táncolnak, az egész mozgás mégis egységes, az emelések, ugrások szervesen beépülnek a mozgás egészébe. A mozgások többsége vonaglás, a test hullámzása, sajátos fordulások egyenként és párban. Jó ötletnek tartom a páratlan számú táncost, így sikerül elkerülni a megszokott szimmetria kialakulását, minden alakzat aszimmetrikus, mégis szép. A táncosok öltözete diszkrét, főleg testszínű, testhez tapadó dressz, némi színes rátétekkel. A zene – érzésem szerint – play backről szól, nem élő zenekar adja elő, de ez nem von le semmit az értékéből. A kamaraszínházi közönség láthatóan nagy tetszéssel fogadja az összeállítást, ami a műfaj életképességét mutatja. A siker újabb vers-balett összeállításokat hívhat életre.

A verseket zenével összekapcsoló előadást Réczei Tamás rendezte, zenész: Mészáros Orsolya.

Megtekintett előadás: 2017. december 3.

Budapest, 2017. december 7. 

 

Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©