Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

UTÁNKÉPZÉS

Szegedi Kisszínház

Háy János színdarabja ősbemutatóként került színre Szegeden idén tavasszal. (Bemutató: 2017. április 7.) A cím értelmét akkor fogjuk fel, amikor a zárójelbe tett megjegyzést is hozzá olvassuk: ittas vezetőknek. Az alcím megvilágítja a néző korlátolt elméjét, mert rögtön felfogja, hogy itt szeszfogyasztás és autóvezetés, szonda, terápia, és főként az alkoholizmus sajátos problémáival fog találkozni, két részben. Rendezte: Szőcs Artur.

Egy lepusztult előadóteremben játszódik a történet, a padok egymás mögött hátrafelé emelkedő szintet képeznek, mint a régi egyetemi padsorokban, csak itt minden elhanyagolt kinézetű (díszlet: Horesnyi Balázs). Csoportterápia zajlik, éppen egy háromnapos. A résztvevő férfiak, nők fennakadtak egy közúti szondáztatáson, momentán nincs jogosítványuk. Ahhoz, hogy visszakapják, részt kell venniük ezen a foglalkozáson. Kötelező. A foglalkozásokat két pszichológusnő vezeti, Csilla zsarnoki módon bánik a „beutaltakkal”, Tünde emberibb hangon és empatikus hozzáállással végzi munkáját. Kiderül, hogy mindkét terápia vezetőnek megvan a maga családi, magánéleti problémája, saját gondjaik időnként áthatják az ittas vezetőkkel való foglalkozás hangulatát.

A fizetős tanfolyam mindegyik résztvevője másképp élte meg saját szondázását és jogosítványának elvesztését. A terápia bevallott célja, hogy minden tag bemutassa önmagát a többiek előtt, majd beszámoljon az esetről, amely anyagi, erkölcsi veszteséggel terhelte meg a pórul járt fél további életét. A résztvevők foglalkozási megoszlása a következő: Bogi: műkörmös, Réka: marketinges, Anna: újságíró. Tibor: ábécé tulajdonos, Márió: volt húskereskedő, Laci: társasházi közös képviselő, Sándor: projektvezető, Sanyi: szakács, Emil: nem bevallottan belügyes. Mindegyikük őrzi belső titokként azt az eseményt, aminek folytán elvesztette jogosítványát. Néhányuknál ez a titok napvilágra kerül. A történeteket csak félig mondják el a szereplők, a másik felét, ill. sokszor az egészet videóvetítés szakítja meg, amiben a színészek játsszák el a velük történt eseményt. Az esemény aztán kielemzés tárgyát képezi a pszichológusok és a szenvedő alanyok között. A lebukott ittas vezetőnek el kell ismernie, hogy hibázott, sokba került neki mindez, és soha nem kerül hasonlóra sor nála, mert megbánta.

Háy darabja két ponton válik igazán tanulságossá. Egyik Annának, az újságírónak az esete, aki úgy került be a terápiára, hogy ő maga nem vezetett autót, mindössze magára vállalta partnerének (szerelmének?) nehéz helyzetét. Barátja ugyanis nős férfi volt, aki titkolta Annával való kapcsolatát, csak elhitette a lánnyal, hogy ő az igazi, és lesz közös jövőjük. Aztán mikor jöttek a rendőrök, szinte kényszerítette a lányt, üljön a helyére. Köszönetképpen pedig elhagyta. Anna szűkszavú és visszafogott, csalódása zárkózottá tette. Az író szimpátiája egyértelműen az övé. Áldozat, akit becsaptak. A másik kulcsszereplő Sanyi, fiatal szakács, ő az, aki mindig elkésik, és a szabályok szerint el kellene, hogy küldjék a pszichológusok, de megkegyelmeznek neki. Sanyi többször kijelenti, hogy aki egyszer alkoholista lett, az már nem fog leszokni az italról soha. Ekkor még nem tudjuk, hogy önmagáról beszél. Mindig siet, és mindig a leendő „borvacsorával” indokolja sietését. Igazából az ital hívása az, ami miatt sietős az útja. Az ő tragédiájával zárul Háy jó poénokra épülő tragikomédiája.

Szőcs Artur rendező a sorozatos videó bejátszásokkal teszi dinamikussá a cselekményt. A vetítés alatt a színpad sötétségbe borul, közben néhányan táncolnak a tanfolyamosok közül, párok jönnek létre. Ezek valószínűleg hosszabb távú kapcsolattá is válnak. Legalább emiatt hasznosnak mondható a terápia az ő számukra.

Kovács Andrea jelmezei mai életünk kesze-kusza hétköznapi ruháit adja a szereplőkre. Réka és Anna jelmeze konszolidált, csinos öltözetnek mondható. A férfiak hanyagul, ketten zakóban, ingben mutatkoznak. Viszont a két pszichológusnő nemcsak karakterben, hanem öltözetben is teljes ellentéte egymásnak. Csilla ódivatú kétrészes szoknya-kabátka együttest hord (ő a kemény szigor), míg Tünde lezser nadrágban, pulóverben, kiegészítőkben mutatkozik (ő az empatikus, megbocsátó), kifejezve a szerepek jellembeli különbözőségeit.

Háy színdarabja jó lehetőségeket kínál a színészeknek. Legjobban a Máriót játszó Szívós László indulati kitörésein szórakozunk, akinek mindenről saját udvarlási kudarcai jutnak eszébe. Figyelemre méltó a tragikus véget érő Sanyit játszó Rédei Roland szereplése. Kicsit egyoldalú játékot nyújt a Tibort alakító Gömöri Krisztián, valamint nem tud kiemelkedőt nyújtani a Lacit játszó Jakab Tamás sem. Zavaróan hat Borsos Beáta rikácsolása, esetlensége Csilla szerepében. Tündét, a másik pszichológust Szabó Gabi alakítja kevés eredetiséggel, bár játéka illik a szerephez. Szerepeltek még Szilágyi Annamária (Bogi), Tolnai Hella (Réka), Csorba Kata (Anna), Kárász Zénó (Sándor, projektvezető), Barnák László (Emil).

Dramaturg: Slárku Anett, rendezőasszisztens: Horváth Bettina.

A szegedi közönség jól fogadta az ittas vezetők terápiájának tragikomikus feldolgozását, a trágárságokon derült, a videókat feszülten figyelte, mintha moziban lenne. A mindenkori közönség szívesen jár Háy színdarabjaira, mert közel van hozzá a színpadi közeg. Ez a titok.

Megtekintett előadás: 2017. október 7.

Budapest, 2017. október 11.

 Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©