A
történetet ismerjük, azon csak aprócska
változtatásokat tettek. Ilyen például,
hogy a halott király szellemét és
gyilkosát, Claudiust ugyanaz a színész
játssza, Hegedüs D.
Géza, vagy, hogy Fortinbras nő (Gilicze Márta), a
sírásók
is nők (Kútvölgyi
Erzsébet és
Venczel Vera – zseniálisak!). A
színészek
csoportját egy színész képviseli, Hajduk Károly, és elmondja
József Attila Levegőt! című
versét, amivel óriási sikert arat, megáll a
levegő, és a nézők nem
akarják abbahagyni a tapsolást (a darab kellős
közepén!!)
A
rendezés megfelel a modern színjátszás
követelményeinek és annak az igénynek,
hogy a klasszikusok veretes szövegét és
játszási stílusát a mai
közönségnek
elfogadhatóvá tegye. Miért? Miben más a
„mai közönség”? A tartalmat a
látvány
sokszínűségének támogatásával
fogadja be szívesen, legalább is a
színházban, de
még a tudományok esetében, a
tanítási órákon is. Eszenyi rendezésében
még az
interaktivitás is helyet kap, Hamlet nemcsak a szereplőket
dobálja meg a labdákkal,
hanem a nézőket is, ők is ugyanolyan emberek, mint akiket a
színen lehet
látni. Többször megáll a darab, fény
világít a nézőkre, és hozzájuk
beszél
Hamlet, megbeszéli, amit gondol. Hasonlóan, a
király imáját is teljes fényben
hallgathatjuk végig Hegedüs D. Géza (Claudius)
remek, elgondolkoztató
előadásában.
Ifj.
Vidnyánszky a Hamlet. Ezt az alakítást a
rendező és az egész stáb neki
csinálta, így azt is mondhatjuk, hogy ez az ifj.
Vidnyánszky darabja lett,
jutalom neki és a nézőknek. Azon persze
elgondolkozhatunk, hogy neki is
jutalom-e. A díszletként „szereplő”
fémszerkezeten való eligazodás, megfelelő
használata komoly munka. Nem arról van szó, hogy
meg lehet-e ezt tanulni, hanem
arról, hogy az egyébként is fontos
szövegmondást állandóan
változó, mozgó és a
mozgásban magas szinten részt vevő színész
előadását mennyire szükséges duplán,
sőt triplán megterhelni. A feladatot ifj. Vidnyánszky
remekül oldja meg – ez
nem vitás, de ülve a nézőtéren tele
aggodalommal néztünk és figyeltünk, nehogy
valami baja essen. Ereszkedő fémrendszer alól
mászott ki,
ugrott fel rá stb.
Azon
is elgondolkozhatunk, hogy biztos, hogy jutalom ez az előadás a
nézőnek? Mély
áhítattal hallgatjuk Hajduk Károly
versmondását, levegőt is alig merünk venni,
vagy figyeljük a király imájának minden
szavát, hangsúlyát, még fel sem
ocsúdunk, amikor Hamlet valami lehetetlen helyzetben
támad meg minket,
lecsúszik a magasból szövegmondás
közben, vagy felugrik egy emelkedő díszlet
elemre.
A
legborzasztóbb részlet a második részben
következett. Gertrúd és Hamlet
emlékezetes „kettőse”. Már a szünetben
aggódva néztük, hogy a színpad elején
levő tartályt slagból töltik vízzel. Nem
éppen ide tartozó megjegyzés, de a
színész szempontjából nagyon fontos lehet:
a víz nyilván hideg. Ebben a vízben
folyt az egyébként is megrázó és
nagyon kellemetlen, de igen fontos
„beszélgetés”. Börcsök Enikőt mint
Gertrúdot, vagyis az anyját húzgálta
Hamlet, hol a lábánál fogva, hol a fejét a
vízbe szorítva. Egy anyának a fia
szavai által szembesülni az igazsággal, a
felelősséggel, erkölcsileg
megengedhetetlen változások
megítélésével önmagában is
megrázó, ezt jól tudta
Shakespeare. Ez egy olyan szituáció, aminek
önmagában is megrázónak kell lenni,
mert az egész előadás egyik legfontosabb
mondanivalója hangzik itt el. Mihez
kellett a víz?
Csodálatos
volt a szöveg Forgách
András jóvoltából. Ahol kellett,
modernizálta, elkerült
minden felesleges hatásvadászatot. Vannak részek a
klasszikus szövegben,
amelyeket iskolában, vagy
színházlátogatás során
megjegyeztünk. Ezt tudja
Forgách is, ezeket a részeket megőrizte.
Örömmel ismerhettük fel a régi kedves
vagy fontosnak tartott egy-két sort, mondatot. A néző
ilyenkor megnyugszik,
örül, hogy jól emlékszik, de észreveszi,
hogy általában a szöveg könnyebben
érthető, közelebb van hozzá.
Remek
volt Fesztbaum Béla
Poloniusa. Szakított az eddig megszokott
túljátszással, a
ripacskodással, amellyel azt akarták kifejezni, hogy
mindenütt ott van,
hajlong, ügyeskedik, így aggódik
fiáért és lányáért a
Helsingörben kialakult
feszült helyzetben. Fesztbaum hideg, racionális Poloniust
alakított, elegáns,
udvarias diplomatát. Sokkal elfogadhatóbb a mai viszonyok
között az érdekegyeztető,
határozott Polonius.
Eszenyi
Enikő, a rendező teljes élettapasztalatával, szakmai
tudásával hozta létre az
utóbbi idők hazai Hamlet aktualizálások
legjobbikát. Nem lehetett könnyű, meg
kellett küzdeni a régi nagynak tartott előadások idő
által megszépített
emlékezetével. Ezt csak úgy lehet
elképzelni, ha abból indul ki, hogy van Shakespeare, Forgách
és Eszenyi, és ezután jönnek az
előadás egyedi pillanatai.
Tudnia kellett, hogy a nézők mindegyike nem képes elvetni
a régi emlékeket, ha
beül a nézőtérre. Velük is el kellett
fogadtatni a modern sajátosságokat és ez
azért – legyünk őszinték – legtöbb
esetben sikerült.
A
rendezőnek szüksége volt kitűnő dramaturgra, Vörös Róbert
megfelelt ennek a
feladatnak, ugyanígy láthatóan harmonikus
együttműködés jellemezte a
felkészülést a díszletet
készítő Antal
Csabával és Pusztai
Judittal, aki a
jelmezeket készítette.
Az
első napi előadást láttam, remélem a
dinamikája a darabnak a későbbiekben is
megmarad.
Végül
egy olyan eseményt említek, amihez hasonlók mindig
bevonulnak a
színháztörténetbe, néha nagyobb
hangsúlyt kapva, mint a fontosabb részletek. Az
előadás közben Hegedüs D. Géza kezéből
kiesett egy folyadékot tartalmazó üveg,
ráadásul a szín közepén,
összetört, a folyadék szétfröccsent
és az üvegdarabok
szétszálltak. Egy ilyen
összetakarításról mindannyiunknak van
saját élménye.
Most mindezt előadás közben három ember igyekezett
elvégezni. Ez a kis
baleset is egyedivé tette azt az előadást, amelyiken
részt vettem.
Ifj. Vidnyánszky
Attilának további sikereket kívánva,
kérem, pihenjen sokat. Az egész társulat
munkáját megköszönve, kívánok
sok-sok előadást a Hamletből.
Bemutató:
2017. október 1.
Budapest,
2017. október 7.
Tóth Attiláné dr.