Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EX (VII. OLIVÉR)

Újszínház

Szerb Antal 1942–43-ban A. H. Redcliff angol írói álnév mögé rejtőzve (saját nevén már nem tehette volna!) jelentette meg a regényt VII. Olivér címen, majd Ex címmel vígjáték formájában is feldolgozta a történetet.

Hősünk, az eredetileg király (I. Sancho – Fehérvári Péter) itt Monte Carlóban szélhámoskodik, tehát szélhámos inkognitóban mint Oszkár, és az ő barátjaként kellene viselkednie Medina Sidonia volt szárnysegédnek (Szakács Tibor). I. Sancho menyasszonya (Ortrud hercegnő – Bátyai Éva) (az előadásban) nem megy utána, és a férfi szerelembe esik a csinos és felvágott nyelvű, szintén szélhámos Marcelle-jel (Kiss Emma), aki aztán igen nehezen hiszi el, hogy bátortalan, műveletlen (?) és gyerekszobát nem ismerő (!) szerelme igazából tényleg király. Artúriában… aki az uralkodáshoz valóban ért, máshoz meg persze nem. Forradalmat is remekül csinál, kétségkívül, elszórakozunk a nagy forradalmi tetteken is, amik által ő kénytelen (ön)lemondani. Alig várja. Hiszen ő nem egy hordhatatlanul keménygalléros egyenruhában akar uralkodni, hanem egyszerű férfi módjára – élni. Például Monte Carlóban. Na persze, ha tele lenne a kincstár, talán nem erre az elhatározásra jut, de éppen aláírja a szerződést, szanálva az országot. Szardíniával, miegyébbel együtt. Házassága elől fut el sikeresen egészen Monte Carlóig… ahol azért szüksége van pénzre is, de ez varázsütésre (?) megoldódik Mr. Compton (Incze József) jóvoltából. Számára a még Artúriában aláírt szerződés az évszázad üzlete, és éppen ő az, aki felismeri ál-szélhámosunkban a királyt, amit a betoppanó utazó-ruhás újságíró, Harry Steel (ifj. Jászai László) önkéntelenül azonnal megerősít. Ezzel az exkirály sorsa eldőlt: vissza kell mennie uralkodni. (És persze vissza is mehet!) A szerződést, országa szanálását végül is aláírta!... Várja szép menyasszonya is, aki az egészről nem tud semmit, őt csak a hálószoba érdekli, hátha végül elmúlik a tengeri kígyó örökös árnya!

Merthogy benne maradt az előadásban a csavar: az exkirálynak, aki szélhámosként élvezi az életet, azt kell eljátszania (itt: Monte Carlóban), hogy ő – exkirály. Az első részben látjuk az elegáns környezetet igazi kanárival, a második részben, ahol ő „álkirály” – és éppen ő maga exkirályként – valami félelmes karikatúráját mindennek egy bérelt palotában, felbérelt további szélhámosokkal az ál-udvart. Az öltözékeket, a frizurákat, a viselkedést egy magazinból olvassa ki a szélhámosok királya, aki mindezt megszervezi: Saint Germain (Dörner György). Becsületére legyen mondva, hogy végül nem marad az igazi udvarnál – az számára csak bizonytalan jövőt ígér –, inkább folytatja áldásos tevékenységét másutt.

A kétféle udvar szereplői azonosak: Titkár/Valmier – Tóth Tamás, Pardo-Bazan miniszterelnök/Baudrie – Beszterczey Attila, Badajoz pénzügyminiszter/Gervaisis – Szarvas Attila, dr. Alcala – Vass György, Gurman/Maitre d’Hotel – Varga Ádám, Ribeira/Oblongue – Gyürki István, Zizigan/Lakáj – Hajdu Ádám.

Az előadás nem akar politizálni. Elvisz minket egy másik világba, Szerb Antal szellemes, olykor mesés álomvilágába. Nincsenek áthallások. Kivéve egy győzelmi „mozgalmi dal” szelíd dallamait, egészen másfajta szöveggel… De sokféle más dallam, zene felhangzik, hiszen ez „zenés vígjáték”. (Zeneszerző: Borhi Miklós.)

Szerb Antal humora is átjön folyamatosan, ami sosem harsány derű: finom utalások, ráhangolások. Ez már az első pillanatokban jól érvényesül Emerita (nagynéni) finom és naiv alakjában (Tordai Teri), de még abban is, ahogyan az exkirály élvezi Marcelle szókimondásait.

Kidolgozott a díszlet a hátsó vetített képekkel (pl. a tenger „morajlása”), a palota díszes berendezésével, a bérelt palota szinte giccses látványával. Ugyanígy kifejezőek a jelmezek is, ezek teszik olykor szinte meseszerűvé az előadást az álkatonás udvarbéli öltözetekkel, a nők elegáns, színes ruháival. Díszlet-jelmez: Húros Annamária.

Dramaturg: Falussy Lilla.

Rendező: Kerényi Imre, a rendező munkatársa: Szelőczey Dóra.

Jó, hogy színre került Szerb Antal e műve. Film készült ugyan belőle, de színpadon bizony nem láthattuk mostanában.

Bemutató: 2016. december 16.

Láttuk: 2017. március 19.

Budapest, 2017. március 21.

Megjelent a Kláris 17/6. számában.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©