Szerzőnek Thomas Mannt
jelölték meg a színlapon, bár a
játszható változat
kidolgozása hatalmas munka volt, ezt Gáspár
Ildikó követte el. Mégis fontos volt
megjelölni Thomas Mannt, mert a bibliai
történet egységbe forrasztását
már ő elvégezte. Thomas Mann nem tisztán az
Ószövetségre támaszkodott, hanem
mondákra, legendákra, ezekből csinált
egységes
történetet, amiben a szereplőknek egyértelmű a
helye, ugyanúgy, mint a 30-as,
40-es években született nagy
családregényekben. A gyermekek és a
testvérek, a
szülők és szolgák szép rendbe szedhetők,
és így olyan a cselekmény, mintha a
valóság lenne a háttere, mintha
megtörtént eseményekről szólna a darab.
Thomas Mann részletesen kidolgozott
nagy regényfolyamát 5 órába sűrítette
Ascher Tamás és Gáspár
Ildikó
rendezőpáros az Örkényben. Egy 5 órás
színházi előadás a mai korban
önmagában
is bátor vállalkozás, akkor, amikor a szünet
nélkül másfél, két óráig
játszott
művek korát éljük.
A színház
felkészült a nézők
tájékoztatására. A színlapon az
összes szereplőt felsorolták az őket alakító
színészekkel együtt, a színpadon való
megjelenésük sorrendjében. Ez a sorrend
megfelel a Thomas Mann által kialakított
történet időrendiségének.
Készítettek
családtörténeti ábrát,
családfát is, amit sokszorosított formában
kiosztottak,
ennek nagyított változata az előtérben
látható. A két szünetben mindenki
rendezhette magában a látottakat, és
felkészülhetett a következő fejezetek
eseményeire.
Lenyűgöző Thomas Mann
vállalkozása,
hogy családregényt csinál az
Ószövetség történeteiből.
Kamaszként elhatároztam,
hogy rendet vágok a görög mitológiában,
akkor azt még nem tudtam, hogy ez
sokkal feleslegesebb törekvés, mint hogy az
Ószövetségből történelmi jellegű
regény szülessen. A családregény jellegnek
következménye, hogy minden esemény a
helyére kerül, és indokolttá válik. A
20. század már nem szereti az
indokolatlan történéseket, azokat, amelyek csak
azért történtek meg, mert
valahol, valaki ezt így rendelte el. Az eseményeknek itt
a Földön kell
indokolttá válniuk. Az itteni, világos, indokolt
kapcsolatok és hatások azok,
amelyeket megértünk, ezeket elfogadjuk. Így a
mitológiai hősökből egyszerre
hús-vér emberek lesznek, olyanok, akik csalnak (nem
felsőbb utasításra, hanem)
a szebb jövő reményében, akik ölnek is
azért, mert nem értik a másikat, és
úgy
érzik, ellenük tör, akik hihetetlen terhet
vállalnak szerelmükért, gonoszok,
irigyek, támogatók, jószívűek,
szépek és csúnyák stb., és akik
félnek az
idegenektől.
Thomas Mann törekvését,
hogy József és
testvéreinek történetét úgy ismertesse
meg velünk, mint egy család történetét,
követik a rendezők. Semmi mitikusság, cselekedeteik
tudatában nyilatkoznak a
szereplők, néha saját narrátorukként viszik
tovább a történést. Ez egy nagyon hasznos,
követhető megoldás, nem kell kórus, maga a szereplő
megjegyzéseket tesz
döntésével kapcsolatban, magyarázkodik
harmadik személyben. Okos és találékony
a díszlet is (Izsák Lili munkája).
A
történet értelmezéséhez nem kell
látványos környezet, a ritmus pergő, a
történet halad, nincs idő alapvetően változatos
helyszínek kialakítására. A
jelmezek differenciáló szerepére nagy
szükség van, hiszen egy színész több
szerepet is játszik, a követhetőséget segítik
a célratörően megtervezett
jelmezek. Szlávik Júlia jelmeztervező
jelmezei a színpadi színek
elkülönítését is
eredményesebbé teszik.
A darab remekül visszaadja Thomas
Mann
törekvését, hogy kifejezze József
személyiségének alakulásával
kapcsolatos
folyamatot. Az ábrázolt történelmi korban az
egyedi, önálló személyiség
létezése még nem volt általános.
Józsefet éppen ez teszi különlegessé
korában,
hogy nem tartozott a testvérei csoportjába úgy,
mint az egyik tag a tíz közül.
A testvérek nem járkálnak egyedül, mindig
együtt lépnek fel, együtt döntenek
arról, hogy kútba vetik Józsefet, majd együtt
döntenek arról, hogy eladják
rabszolgának (mert így nemcsak eltüntetik, hanem
még pénzt is kapnak érte). Mi
irritálja a testvéreket annyira, hogy meg akarnak
Józseftől szabadulni? Az,
hogy más, mint ők. A színpadi forma sokat segített
látványossá tenni József és
a testvérei közötti különbséget.
Megjelenéskor József egyedül, a testvérek
szinte zárt csoportban, együtt mozognak. Persze, volt a
testvérek között
„vezér”, Juda, de abban a történelmi
korban az, akinek meglátásai, véleménye
alapján hozta a közösség a
döntéseit, még nem vált le a
csoportról, azzal
együtt létezett. Jól lehetett megfigyelni a
különbséget, József a testvérei
csoportja nélkül is tudott dönteni, a többiek
csak együtt. Az önálló léthez
természetesen gyors felfogóképesség,
tisztánlátás, okosság kellett.
Józsefben
ez megvolt, és ezt ő is tudta, tudatosan volt más, mint
testvérei. Thomas
Mannra támaszkodva a színpadra alkalmazók
megnyugtattak minket, hogy József
mássága nem erkölcsileg negatív
jellegéből fakad, nem gyanakvó, bízik
testvéreiben és általában az
emberiességben. Eszébe sem jut, hogy majd bedobják
őt a kútba, hogy ez megtörténhet vele, és
éppen a testvérei által kerül
tragikus helyzetbe. Ez fontos motívum, mert láttatni
kellett, hogy a személyiség
nem a csoporttal szemben áll, hanem azzal párhuzamosan
létezik.
József Egyiptomba kerül
és Potifar
rabszolgája lesz először, majd kellemes beszéde,
okossága és kellemes
megjelenése kiemeli őt ebből a helyzetből Potifar
házának elöljárójává.
Azonban
megint a balszerencse változtat a sorsán, ugyanis Potifar
felesége megvádolja
azzal, hogy szexuálisan bántalmazni akarta. Ekkor
újból börtönbe kerül. A
fáraónak különös álma volt
és a megfejtést akarta, Józsefnek ez
sikerült, és
megint magas pozícióba került. Hivatala alatt
virágzóvá tette a fáraó
birodalmát.
Előttünk áll egy erős
személyiség, az
eszes, gondolkozó József, akivel sok baj
történik, mert a véletlenek csapkodnak
körülötte, és ehhez még
hozzájárul az ármánykodás is.
Mindezek felett azonban
kiemelkedően győzedelmeskedik a tehetsége, a
megismételhetetlensége. József
felette áll minden kicsinyes bosszúnak és
önzésnek, és amikor testvérei
bocsánatot kérnek tőle, akkor úgy tekint vissza a
történtekre, hogy ha akkor
nem lettek volna ilyen csalók, kegyetlenek a testvérei,
akkor mindaz, aminek
élete során részese volt, elmaradt volna,
és akkor ő sokkal szegényebb lenne.
Azt a tanácsot kapjuk tőle, hogy keressük meg a sors
csapásaiban is a
folytatás, a felülemelkedés, a fejlődés
lehetőségét.
A szereplők közül nehéz
bárkit is
kiemelni és nem is jó ötlet, de mégis Gálffi
László Jákob szerepében
végigkíséri ezt a hosszú előadást,
néha igen
kényelmetlen helyzetben, a kisház tetején.
Személyes meglátásom alapján Tenki
Réka munkáját emelem még ki, aki
két feleség alakítása mellett Manó
törpe szerepét is eljátszotta, remek humort
érvényesítve a jóindulatú
manó alakjába, aki csodálkozóan
sértődik meg azon,
hogy az emberek nem mindig az ő, racionálisnak
vélt tanácsait
fogadják meg, hanem csak úgy mennek a saját
fejük után.
Bemutató:
2017. február 4.
Budapest,
2017. február 19.
Tóth
Attiláné