Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

NÓRA. KARÁCSONY HELMERÉKNÉL

Katona József Színház

Ibsen hatalmas munícióval hagyta ránk 1879-ben Babaház című drámáját [Reviczky Gyula fordította magyarra Nóra címen, nemzeti színházi bemutatója 1889. október 4-én volt], hogy még manapság is túl modernnek érezzük imitt-amott. A Katona beli jelenlegi színrehozatal Szabó-Székely Ármin és Székely Kriszta nevéhez fűződik, akik átírták mai viszonyokra Ibsen művét Kúnos László fordítása alapján [1954-től évtizedekig Németh László fordításában játszották], Székely Kriszta rendezése pedig teljessé tette az átigazítást.

Ez a Nóra tényleg történhetne napjainkban. A hangsúlyok, az életvitel, a temperamentum változtak meg elsősorban. Kimaradt a dajka, szobalány és a hordár szerepe, a három gyerek ellenben többet van színen, nagyobb jelentőséggel bír. Átalakult külsőségeiben is, ezek is figyelemre méltóak. Többféle élő zenét hallunk: amikor a legkisebb gyerek az Örömódát hegedüli, Krogstad zongorázik a háttérben, Nóra ezúttal nem táncol tarantellát, énekszámát szintetizátoron kíséri két fiatal zenész. Rank doktor nem tüdőbajos, hanem rákos, és „pisztolyosdit játszik” a Volt egyszer egy vadnyugat zenéjére, de szó esik kocsi-kulcsról és bankkártyáról, arról, hogy Nóra dolgozó nő. Mindez mit sem érne, ha a darab érzelmi hőfoka nem emelkedne fel az egekig, ha nem lenne mindenki olyan túlfűtött, és nem járná meg a poklokat az események idején. Márpedig az őrületig megtörténik mindez, túlfeszül minden húr, hogy a végén elszakadjon egyszer s mindenkorra.

A főhősnő (Ónodi Eszter) boldognak és a világ legszerencsésebb asszonyának érzi magát a cselekmény elején, Karácsony ünnepén. Férjével (Fekete Ernő) szeretik egymást, három szép gyermekük és minden más megvan. Nóra segíteni akar a visszatért Kristine-nek (Pelsőczy Réka), és Krogstad (Keresztes Tamás) kirúgását a bankból is meg akarná akadályozni, ahogy a beteg Rank doktort (Kocsis Gergely) is szánja, törődik vele. Eközben kiderül, hogy egy balszerencsés, hét év előtti kölcsönfelvétel miatt (Nóra apja nevét hamisította a szerződés alá) most felborul a családi béke, összeomlik minden. Krogstad az aláhamisított szerződéssel zsarolja Nórát, így akarván elkerülni a bankból való kirúgást. A házaspár közötti nézeteltérés számunkra már az első jelenetben észrevehető, amikor Nóra teli szatyrokkal tér haza, ajándékokat vásárolt mindenkinek, férje pedig leszidja, mert szórja a pénzt butaságokra. Vásárlás, pénzpazarlás miatti vitájuk a darab elején puszta évődésnek tűnik, és majd csak a dolgok napvilágra kerülése után mérgesedik el, amikor Nóra magára marad végzetes okirat hamisításával. Arra a csodára vár, amikor majd Helmer őt megvédi és felmenti, hisz a kölcsönt férje életének megmentéséért vette fel, szerelemből vállalt magára ekkora terhet, apját pedig kímélni akarta halálos betegségében a megrázkódtatásoktól, ezért írta alá ő maga a szerződést. A csoda nem következett be, Helmer csak saját pozíciójának elvesztését siratja a történtekben, s Nórát hibáztatja felelőtlen tettéért. A helyzet Krogstad vallomásának visszavonásával megoldódik, ám Nóra csalódása, felocsúdása visszavonhatatlan.

Balázs Juli díszlete egy családi ház nappalijába vezet el bennünket, tágas belső tér, hátul hatalmas üvegajtó nyílik a kertre, bordásfal a gyerekeknek, bőr ülőgarnitúra és háromméteres, kerekeken guruló karácsonyfa. A szép családi otthon mintapéldája lehetne. A bőr kanapé lesz Nóra sajátos megpróbáltatásainak egyik színtere. Rank doktor, Krogstad, és végül férje is itt akar vele aktust lebonyolítani, mindegyik más célból. Nóra mindenkit visszautasít igaza tudatában, alapvető becsületessége miatt. Ezért is tud végül emelt fővel kilépni az üressé vált otthonból.

Nagy Fruzsina jelmezei mai divatot követnek. Hagyományosan öltözteti Helmert, öltönnyel, nyakkendővel, élénk színű inggel. Rank doktor öltözete inkább lezser, meztelen felsőtesttel is mutatkozik egy ízben, szerzetesi csuhát visel a jelmezbálon. Krogstad fekete szerelése, fekete sapkája kétségbeejtő helyzetét fejezi ki, Kristine öltözéke szürke és kissé slampos. Természetesen Nóra ruhái a legsokatmondóbbak. Türkiz színű ruha egy világoszöld kabáttal jelzi, hogy szeret elegánsan öltözni, magas sarkú antilop cipőjét csak a darab vége felé dobja le. Báli jelmeze fekete hosszú, testhez álló ruha, végül szürke (ő is!) szabadidő ruhában jelenti be eltávozását, erre veszi fel a zöld kabátot. A ruhaviselet, még a gyerekeké is, teljesen lefedi az életvitelt a darabban.

A színészi alakítások a rendező elképzelését valósítják meg érzelmi skálájuk kiterjesztése révén. Ónodi Eszter egy teljes életet él meg az egy óra negyven perces játék alatt, szemünk előtt ábrándul ki Helmerből, mert rájön, nem ismerte eddig, megismerve viszont idegenné vált számára. A színésznő szemfestéke belefolyik könnyeibe. Fekete Ernő következetesen ellenszenves karakter, férjnek is, embernek is. A drámai tetőpont idejére fekete színnel karikát rajzolnak a szeme alá, hogy eredetileg lágy vonásai keményebb tekintetet kölcsönözzenek neki, nem kellene, mert kissé zavaró. Alakítása festék nélkül is jó. Keresztes Tamás a tőle megszokott, kiválót nyújtja, akár zsarol, akár megbocsát. Pelsőczy Réka idegenül mozog az együttesben, leginkább magas beszédhangja hat furcsán. Kocsis Gergely Rank doktor szerepében igazi meglepetés, nem szokták így játszani ezt a szerepet, minden jelenetben meglep bennünket. Betegségének tudatában még kiélvezni akarja a végső napjait, óráit. Ezért játszik a gyerekekkel, jelmezbe öltözik, Nórának nemcsak bevallja, hogy szerelmes belé, de magáévá is akarja tenni. Minden szava ironikus, mozdulatai meggondolatlanok, az ivásba menekül, szivarozik, ezt muszáj is, mert nem maradhat el utolsó mondata, amit Nórának mond: „Köszönöm a tüzet!” Új Rankot teremtett a Katona színpadán. Helmerék gyerekeit Varga Koppány, Varga Zorka és Engárd Emil játsszák, a zenészek: Himmler Andris, Szalai Álmos, ők a jobb oldali takarásból szolgáltatják a zenét.

A zenéket Matisz Flóra hangolta össze, fényeffektusokat Pető József szolgáltatta, rendezőasszisztens Budavári Réka.

Bemutató: 2016. december 21.

Budapest, 2017. január 8.

Megjelent a Kláris 17/3. számában.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©