Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A TESTŐR

Veszprémi Petőfi Színház

Egy vígjátékban utazni kell, és Molnár Ferenc olyan szerző, aki hullámhegyeken és völgyeken át utaztatja nézőit. Könnyen fogyasztható, jól rímelő mondatokat használ, de a blődség mégsem taszító nála, sőt némely szereplője kifejezetten imponáló ebben.

Az életből vett helyzeteivel maradandót alkotott, ő olyan íróként a színházi világban, mint a farmer márka, amely sohasem megy ki a divatból. Megfejteni a titkát sokan próbálták, pedig lehet csak jókor volt jó helyen, és nem átsiklott a pillanatokon, hanem tehetségét kamatoztatva elraktározta magában az élményeket, majd felszínre hozta azokat színdarabok formájában. A testőr is így születhetett, és szól a férfi és nő örök küzdelméről, a kapcsolatok kuszaságáról, az egymásra figyelésről vagy annak elmaradásáról, és arról a mindent átható vidámságról, ami olyan igazán molnárivá teszi ezt a komédiát is.

A túlzások nagymestere ki is tett magáért, adott nekünk egy naiv, de azért érzéki nőt, akinek megvan a magához való esze és egy férfit, aki mindennél jobban szereti a feleségét. A fél éve házasságban élő színészpár (Kéri Kitty, Gál Tamás), akik már túl vannak a turbékolás óráin, most éppen a marakodás óráiban őrlődve. Ez a gondterhes időszak a valódi nemek harca, ami még alcímként is rákerülhetne a színlapokra. Az előadások újragondolását elvető veszprémi színház mindig abba a miliőbe akarja visszavinni nézőit, amikor a szöveg megírásra került. A testőr is ebben a szellemben került színpadra Guelmino Sándor rendezésében. Mégis jó egyensúlyt követve, nem akart teljesen korhű lenni. Ezzel az ötlettel akár egy űrhajón is játszódhatna. A díszlet (Cziegler Balázs) azonban a visszafogottságot tükrözte.

A szerelmes férj jól ismeri feleségét, aki nagyjából 6 hónap után kiszeret aktuális partneréből, és a férfi ezt természetesen meg akarja előzni, ezért kitalál magának egy szerepet. Ő lesz a rajongó testőr, aki majd elcsábítja a nőt.

Az első percek a mozgásra épültek, olyan hatást keltve, mintha egy némafilmben járnánk, de nem sokkal később már szavakkal folytatták a játékot. A testőrben a főszereplő párosnak kismillió emlékezetes mondat jutott, de színházi barátjuk a kritikus (Tóth Loon) is kiléphetett megszokott kliséi közül. Nem brillírozott, de megnyugtató pillanatokkal jelen volt. A kommunikációs zavarban gyorsan elvesző kisember köszönt vissza általa. Ennél agyafúrtabb volt a mama (Csarnóy Zsuzsanna), aki ugyan elfogadta számkivetettségét, amibe a színésznő kényszerítette, de érezhetően nem jó szívvel élte meg mindezt. Csarnóy a veszprémi bemutatókban harsány kacajokkal, tiszta tónusú hangjával mindig biztos pontként tűnik fel, így volt ez most is. Gál Tamás a szerethetőségre tett fel mindent, és bejött neki. Még akkor is rokonszenvet váltott ki a nézőből, amikor elesettségével végképp elvesztette realitásérzékét. Szerencsére jó párost alkottak Kéri Kittyvel. Egyikük sem nőtt a másik fejére. Kárpáti Enikő jelmeztervező nőies ruhái passzoltak a színésznő játékához. Igazi komikaként Kéri végre olyan szerepben mutathatta meg tehetségét, ami tényleg illik hozzá. Szárnyal, ha engedik neki. A szerelmet folyton megélni akaró nő igazán az ő világa, de azért nem vitte túlzásba. Nem lett sem túl visszafogott, sem túl könnyelmű, éppen annyit adott ki magából, amennyit kellett. Magához képest jóval halványabb volt viszont Nyirkó István, láttuk még beugró mondatok erejéig Soltis Eleonórát és Kusnyér Annát.

Hála Molnár Ferencnek, amiért A testőrt is papírra vetette. A Petőfi Színházban a különös szerelmi történet mindhárom felvonása ugyanolyan tűzön égett. Nagyon hiányzott ez már a nagyszínpadról. Megnyerni a közönséget. Nézőbarát előadást bemutatni és úgy feldolgozni, amikor csak pörögnek maguktól az események, nincsenek kínos percek. Az este olyan vidám lett, hogy még az idő kereke is megállt pihenni. Kell ennél több?

Bemutató: 2016. november 4.

Veszprém, 2016. november 12.

Megjelent a Kláris 17/2. számában.                                                                              

                                   Barta Magdolna

 Á ZN
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©