Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY ŐRÜLT NAPLÓJA

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház

 Orlai Tibor produkciójában, Bodó Viktor rendezésében látható 2016 őszétől Budán, a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban Gogol 1834-ben írt drámája: Egy őrült naplója.  A monodráma szereplője, a Popriscsint játszó Keresztes Tamás fantasztikus, emlékezetes alakítást nyújtott a maga tervezte, remekül kitalált díszletben. Merészségnek tűnik az őrült újraformálása sok-sok évvel Darvas Iván feledhetetlen játéka után. A darabot hajdan Makai Imre, most Czimer József újabb fordításában láthatjuk.

Külön szót érdemel a díszlet: szegényes körülményeket, lehetetlenül kopott, festékhiányos szobát látunk egyetlen székkel, asztallal. A ritkás deszkapadló kiszedhető, majd felfordítva rácsként működik. Csálé az ajtó, a nyithatatlan ablak, a szoba pillanatok alatt az oldalára dönthető, ahogy a címszereplő világában minden felfordul.

Keresztes Tamás monológjának első perceiben kiderül, hogy az orosz kishivatalnok nem bír beletörődni a hajbókolók világába. Nemesi származása miatt – úgy hiszi – többet érdemelne. Az első jelenetben leveti frakkját, mellényét, kioldja a nadrágját tartó madzagot. Fokozatosan válik szürreálissá. Aztán „kihallgatja” az előkelők kutyáinak párbeszédét, megeszi olcsó konzervjét. Erőre kapva spanyol királlyá változik, hogy mindenki őt tisztelje. Kanálból, villából fon koronát a fejére. Köpenyként a függönyt borítja mezítelen testére. Csodák halmozódnak a képzeletében, amikor a korabeli bolondok háza szörnyű körülményei közé kerül. Itt lesz a deszkapadlóból rács, Popriscsin a földön vagy a kádban hever. A kapott ütéseket királlyá avatása szertartásának véli. Újabb verés, megkötözés után sem érti a környezetét. Ez a vég.

A darab súlyos kérdése: jól értjük-e mi a mai világot? Hová igyekszünk? Elgondolkodhatunk rajta…

Keresztes Tamás meggyőzött bennünket arról, hogy helye van a legnagyobb színészek között. Egyedi művészi alkotást nyújt e majdnem két évszázados remekműben.

Nyikolaj Vasziljevics Gogol (1809–1852) az első orosz realista író volt, akinél elmosódnak a valóság határai, akinek humora A revizor, A köpeny, Az orr, Holt lelkek című műveiben örökké él. Nem véletlen, hogy gyakran újítják fel darabjait a színházak. Az ukrán-kozák ősökkel rendelkező orosz kisnemes, Dosztojevszkij és Tolsztoj előfutára volt. Állítólag Dosztojevszkij mondása: „mindannyian Gogol Köpönyegéből bújtunk ki”. Komoly hatása nyomon követhető a 20. századi irodalomban is: Ilf, Petrov, Bulgakov munkáiban. Mindegyikük a kiszolgáltatott kisember groteszk, reális-irreális világába kalauzol. A nagy orosz festőket is megihlette, mint Rjepint, aki az őrült Popriscsint ábrázolta.

A darab kiemelkedő színvonalú a 21. századi színházi élet forgatagában is. Feltétlenül ajánljuk minden korosztálynak!


Bemutató: 2016. szeptember 24.

Budapest, 2016. október 10.


Dobi Ildikó

  

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©