Caligula
izgalmas alakja a történelemnek. Egyesek őrültnek
tartják, mások gonosznak,
többen úgy vélik: ő az, aki a legmesszebb jutott a
szabadság határát keresve.
Camus
a harmadik csoportba tartozik, a szabadság
értelmezése szempontjából fontos
művet írt, felhasználva Caligula tetteiről
szóló történeteket. Camus Caligulája
nem azért gyilkol és gonoszkodik, mert így akarja,
hanem azért, mert várja,
hogy mikor mondják neki azt, hogy elég. Mikor
érkezik el az emberek tűrési
határához, ami után már nem tehet azt, amit
akar? Mikor mernek az emberek neki,
a császárnak, nemet mondani? Eljutott ehhez a
határhoz, meggyilkolták.
Székely
drámája azt vizsgálja, hogy egy Caligula szerű
(vagy az) főnöknek a beosztottja
milyen helyzetekbe kerülhet. Caligula parancsa szerint a
szíriai helytartójának
a zsidók templomába be kell helyeztetni az ő
aranyszobrát, hogy az tanúsítsa a
hatalmas birodalom egységét. A zsidók
templomába azonban bálványt (ebben az
esetben embert ábrázoló szobrot) nem lehet
bevinni, mert akkor az Isten
kiköltözne a templomból, és a nép Isten
nélkül maradna, elveszítené
identitását.
Caligula szobra, a nagy birodalom, a római
fennhatóság semmit sem pótolna ebből
a hatalmas veszteségből.
Caligula
helytartóját, Petroniust, Nagypál Gábor
alakította. A zsarnok helytartójaként
ott követte el a „hibát”, hogy a
feladatról tanácskozni kezdett. Hívatta
Palesztina királyát (Tamási
Zoltán) és még két rangos
zsidó vezetőt, a főpapot,
Barakiást (Fodor Tamás),
Júdást (Tóth
József), és megpróbálta megvitatni
velük a
szobor elhelyezését. A vita nem zárult
megegyezéssel. Palesztina királya
lemondott rangjáról, és Júdást
kivégezték. Petronius és Barakiás
egyedül
maradtak, meg kell egyezniük, és ez nagy teher
mindkettőjüknek.
Élmény
volt hallgatni a két szereplőt. Több Petroniust
láttam már, de Nagypál
alakítása során éreztem a legjobban, hogy
Petronius egyénisége egységes maradt
az előadás során. Székely nehéz és
remek helyzetet hozott létre. Mind a két
félnek igaza volt az adott pillanatban, csak hogy Petronius a
hódító, az
idegen, akinek Caligulával és a légiókkal a
háta mögött volt igaza. Ez az
igazság múlékony, mert múlékony a
zsarnokság, múlékony az emberi élet.
Nagypál
alakításában ez érződött, tudta, hogy
neki történelmileg nem lehet igaza. Ennek
tudatában, vagy tudatalattijával volt erőszakos. Fodor
Tamás Barakiása szintén
zseniális volt. Úgy vélem, hogy a
korkülönbség, ami ebben az előadásban
látható
volt, fontos az előadás szempontjából,
hihetőbbé tette a történetet. Barakiás
öreg rabbi, a bölcsessége egy élet
tapasztalatán és tudásán alapul. Ezzel a
meggyőző és konok érveléssel szemben nem sok
esélye van Petroniusnak, a bátor,
fiatal katonának, még akkor sem, ha okosan
képviseli a birodalom vélt vagy
valós érdekeit.
Ha
Petronius nem gondolkodó ember, hanem csak parancsot
teljesítő katona, akkor
nem lenne elfogadható a végkifejlet. Petronius tudja,
hogy ha nem teljesíti
Caligula parancsát, akkor megölik, vagy öngyilkosnak
kell lennie. Eldönti, hogy
mártír lesz, mert nem tudja meggyőzéssel
elérni a célját, vagyis a szobor
elhelyezését a templomban, de nem tudja vállalni
azt sem, hogy vérfürdőt
rendezzen egy szobor miatt (már így is vannak
áldozatai a helyzetnek, például
az ő két testőre, akikről azt hiszi a feszült és
idegesítő helyzetben, hogy
beárulták őt Caligulánál). Így
vállalja Barakiás javaslatára a
„tétlen
hatalmat”, nem tesz semmit, ami persze az ő esetében
parancsszegést jelent.
Az
utolsó jelenetben, amikor már Petronius az
öngyilkosságra felhívó parancsot
várja, fordulat következik be. Decius, Caligula követe
(Király Attila) hozza a
hírt, Caligulát szitává
szúrták a testőrei. Petronius sírva fakad, mert
átérzi,
hogy mennyire hiábavaló volt mindaz, amit tettek, a vita,
az áldozatok, az ő
elhatározása a mártíromsággal
kapcsolatban. Az egész egy jelentéktelen
ostobasággá, hiábavalósággá
olvadt egy pillanat alatt.
Székely
utasítása szerint a szobor végig becsomagolva
jelen van, egészen a prológusig.
Ránehezedik a légkörre. Petronius el is
magyarázza Barakiásnak, hogy nem a
szoborban levő arany mennyisége vagy művészi
kikészítése a lényeg, hanem a
birodalom egysége, amit most ez a szobor a jelképez. A
prológusban már nincs
szükség a szoborra. Székely ki is
hangsúlyozza a jelenet előtti utasításaiban,
hogy itt már nincs szobor, már nincs szükség
a jelenlétére, már nem létezik az
eredetije (Caligula). Érthetetlen volt az a rendezői (Szikszai Rémusz)
változtatás, amely szerint Petronius
elkeseredésének kísérője egy üvegben
levő
magzat szobor, amit a borítójának tekintett
csomagból halásznak elő. Talán azt
mintázná, hogy végig felesleges volt minden?
Csakhogy ez a szobor nevetségessé
teszi a vitát, ez nem méltó.
A
vita nem hiábavaló, nem semmiért zajlott, fontos
mondanivaló mindenki számára
arra az esetre, ha egy zsarnok fennhatóságával
kell megküzdenie. Hirdeti, hogy
vigyázni kell, mert a zsarnok elrabolja az
egyéniségünket. Úgy járhatunk, mint
a mesebeli földműves, akibe beleköltözött egy
kígyó, és az irányítja az
életét.
A földműves hozzászokott, hogy nem kell döntenie,
dönt helyette a kígyó.
Egyszer azután a kígyó tovább
költözött, elhagyta az emberét. A földműves
már
nem tudja, hogyan kell élni önállóan, nem
tudja, mi a döntés és mi a felelősség.
Szerencsére
a valóságban és mai valóságban
különösen fontos mindenkinek a saját
egyénisége,
önállósága, döntési
lehetőségei. Székely ennek értékére
hívja fel a
figyelmünket, és az előadás a
színészek kiváló munkájával
ezt közvetíti felénk.
Huszár
Zsoltra emlékezve.
A
Zsámbéki Színházi Bázis
támogatásával a FÜGE Produkció
és a VÁDLI Alkalmi
Színházi Társulás bemutatója
Szkéné
Színházban: 2016. szeptember 13
Budapest,
2016. szeptember 22..
Bemutató:
?
Tóth
Attiláné dr.