Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY FENÉKKEL KÉT LOVAT

Belvárosi Színház

Könnyű, nyári szórakozás – a nézőnek. Meg persze igényes is, hiszen Orlai-produkció. Kemény munka a színháznak. Színészeknek, zenészeknek, mindenki másnak. A rendezőnek – Pelsőczy Rékának – a bemutatón feltehetően már nem, csak addig.

Országos bemutatót láthattunk Zöldi Gergely fordításában.

Mennyire Goldoni (Két úr szolgája) Richard Bean darabja, és mennyire nem az? Sok mindenben az, más helyzetben, más korban, más nevű szereplőkkel. A szereplők neve teljesen eltérő Goldoniétól már csak azért is, mert nem Olaszországban, hanem Brightonban vagyunk, a hatvanas évek elején. Ez csak azért fontos, mert a beat, meg Beatles, ugye… Enélkül nem lenne teljes az előadás.

A zene itt (is) alapkérdés, nemcsak azért, mert a műfajt „komédia zenével”-ben határozták meg. Komédia vitán felül, sőt! – de a zenészek maguk is szervesen beépültek a darabba. A színészek meg a zenekarba.

Nézzük. A Bekvart zenekarról ezt olvashatjuk többek között az interneten:

A nagyon hangos BEKVART zenekar (tagjai:) FORMÁN • FEHÉR • HORVÁTH • KÁRPÁTI • KERESZTÉNY • LÁBODI • LOVAS • TOLNAI • VITÁNYI-JUHÁSZ • GARAMI; illetve: „a nagyon hangos Bánfalvi Eszter Kvartett, röviden BEKVART. Bár a zenekar nevében szereplő színésznő nem tagja a csapatnak, a zenekar viszont csak színészekből áll: Lábodi Ádám, Formán Bálint, Keresztény Tamás, Lovas Rozi, Fehér Balázs Benő a teljesség igénye nélkül.” Itt még velük zenélt Szabó G. Hunor is.

Így már mindjárt még sokkal érthetőbb, hogy több színész miért énekel oly pazarul a zenekarral, bár sokan mások is ezt teszik. Így például Friedenthal Zoltán, a Pintér Béla Társulat vezető színésze (Stanley Stubbers, Rachel szerelme), aki mellesleg gyilkolt is, de mint kiderül, nincs szemtanú, mert a – leendő – feleség nem köteles majd vallomást tenni.

A darabban Formán Bálint – Lloyd Boateng, Charlie Clench barátja; Lovas Rozi Rachel Crabbe és Keresztény Tamás – Harry Dangle, no meg talán Horváth Szabolcs is tagja a zenekarnak, itt Gareth főpincér.

Amúgy valóban elég hangosan játszott a zenekar a kezdettől a legvégéig. De nem bántuk.

A szerelemből nem maradhatott ki Charlie (Lukáts Andor) lánya, Pauline Clench (Rujder Vivien), aki semmiképpen sem akar hozzámenni kiszemelt vőlegényhez – még szerencse, hiszen az most már lányként jelenik meg fiú álruhában, aki nem is ő. Pauline egyáltalán nem bánja vőlegénye halálát, mert nagyon is szereti a kölyökképű Alant (Alan Dangle – Dékány Barnabás).

Lukáts Andor két szerepben is tüsténkedik, a joviális – és piti bűnöző – Charlie szerepe mellett több magánszámot ad elő ő is, mint szinte mindenki más; ő speciel mint Alfie pincér a kívülről állítható óriási szívritmus szabályozójával, ami szintén sok – és fizikailag nem könnyen teljesíthető – helyzetkomik forrása.
A szereplők közül messze kiemelkedik a „kissé kótyagos”, minden tekintetben abszolút főszereplő Francis Henshall, Nagy Dániel Viktor, aki a véletlenek szerencsétlen (vagy éppen szerencsés?) összjátéka folytán egyszerre két munkát is szerez, amiből persze számos kínos és számunkra természetesen igen szórakoztató helyzet adódik.

A folyton bajba keveredő Francis összejátszik a nézőkkel is, nem is egyszer. Aztán a csokoládét halkan felkínáló fiatal lányt felimádkozza a színpadra. Gondoljuk, egy nézőt, aki színészként csetlik-botlik. Végül rádöbbenünk, hogy színész (?), aki megjátssza, hogy néző… (Boros Anna)

Francis az első részben folyton éhes, de szinte ez a legkevesebb, a burleszk határát is súrolja. De tekinthetjük a commedia dell’arte elemeinek is, mindenképpen remekül szórakoztató. És bizonyára nem habkönnyű mindezt végigcsinálni, sőt. És még énekel is. Hab a tortán a nézők felcsalogatása, az ál-néző fejét még a tortába is belenyomva (van, aki szereti, van, aki nem) már világos a „szitu”, az ál-nézőség… vagy ki tudja, kinek mi az a bizonyos „hab”, sőt, nem is egy „hab”.

A két állást is elvállalt „szolgát” mindenképpen csak nagy-nagy elismerés illetheti.

Az előadásban találkozunk még Dollyval (Fodor Annamária) is, akibe főhősünk azonnal beleszeret, közreműködik Máthé Zsolt/Fehér Balázs Benő is.

A pálmafás díszlet és a többnyire színes jelmezek tervezője: Kálmán Eszter

Zenei vezető: Wagner Puskás Péter.

Zene: Bekvart és G. Szabó Hunor/Szabó Sipos Ágoston.

A kiváló dalszövegek szerzője: Máthé Zsolt.

Karakteres, kifejező mozgás: Duda Éva.

Igényesen szórakoztató, dinamikus, a nézők figyelmét folytonosan lekötő, pergő előadást láthattunk!

Bemutató: 2016. június 23.

Budapest, 2016. június 24.


Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©