Elég
nagy
bajban van az ember, ha bárkit írásban vagy
szóban tájékoztatni szeretne erről
az előadásról. Amikor lement a függöny, arra
gondoltam, hogy a semmibe (?) túl sok
pénzt és munkát fektetett a színház.
Majd az úton hazafelé és a következő napon
sokat gondolkoztam a darabon, és a következőkre jutottam:
Tartalmi
oldalról ami szövegben elhangzik az mind igaz,
megfontolandó, fontos és senki sem veszi komolyan. Arra,
hogy klímaváltozás
lesz, már évek, évtizedek óta
próbálják a tudósok felhívni a
figyelmet. Tudjuk, hány fokkal fog nőni a
hőmérséklet és azt is, hogy egyes területeket
ez
hogyan fog sújtani közvetlenül, vagy közvetetten.
Így például olvasható, hogy
hazánkban szárazság lesz, pocsolyává
szárad a Balaton, a növényzet megsemmisül,
a kopár tájon át durva szelek járnak majd.
Az, hogy a
klímaváltozás problémája, vagyis
ennek elméleti megközelítése telt ház
előtt
hangzik el neves színészek igényes
előadásában, remek rendezésben és
különleges körülmények között, a
közönség tapsviharral kifejezett tetszése
közepette, önmagában is fontos esemény. A
jövő már itt van, minden eszközt meg
kell ragadni a jövőorientált gondolkozás
erősítésére. Ez a darab kiváló
törekvés a figyelem felkeltésére. Tudjuk,
hogy a közönség nem csak az elméleti
tartalomnak tapsol, hanem a megjelenítésnek is,
mégis örömmel nyugtázhatjuk a
sikert a jövővel kapcsolatban is.
Bár
nagyon
sokszor olyan szöveg hangzik el, amit
reklámpapírokon, újságokban lehet
olvasni, a történet felépítése
mégis megér egy gondolatot. Három nővér
(!!)
életébe szőtte bele a szerző a
történéseket. A félelem, a
tehetetlenség, a
magány, a sehová nem tartozás, az érdekek
összevisszasága, az
irányíthatóság, az
előző generáció fensőbbséges
kinyilatkoztatása, az ital, a drog, az egyéni
küzdelem nem hozhat megoldást – eddig tart az
üzenet.
Különleges
élményt ad azonban a megjelenítés. Most
általában a háttérben működők
előreléptek, sőt a szereplők és a szerző elé. A
látvány vált fontossá. Tudjuk,
hogy a vizualitásnak, a megjelenítésnek
óriási jelentősége van, de eddig a
színházon kívüli térben gondoltunk
erre a termékek
csomagolásától, elhelyezésüktől,
a reklámtól egészen a
videójátékokig, a filmekig. A
színház sokáig,
mostanáig, megmaradt a klasszikus formák
között. Egy idő és tér egyszerre a
színpadon, itt és most zajlanak az események. A Földrengés
széttöri ezt a
megszokást, és izgalmassá,
változatossá, sűrűvé teszi az előadást.
Megpróbálhatom
elmondani, hogy mi ragadott meg, de mivel ez az első ilyen
típusú előadás, amit
láttam, nem biztos, hogy szakszerű lesz az ismertetésem.
Hallottam előre, hogy
ebben a darabban nagy jelentősége van a
látványnak, de nem tudtam
elképzelni, sőt kissé gyanakodva vettem a hírt.
Miközben klasszikus módon
történések (beszélgetések,
jövés, menés stb.) zajlanak a színen,
közben egy
másik helyszín jelenik meg kivetítve, de esetleg
többszörösen. Vagy egy
elképzelt város utópisztikus betonházai
foglalják el a hátteret, vagy a mai London
utcái, ahol egy autó közeledik felénk nagy
sebességgel. A látványok
tarkítottak hanghatásokkal is, zajjal,
nyikorgó, kellemetlen hangokkal, vagy egy
vihar zajával. A zenének is nagy szerepe van.
Előhírnökként és a messze jövő
évszámait sorolva két „kobzos” vezeti
be az előadást, és még egyszer megjelennek
a szünet után. A szereplők is
énekelnek
(nem mindig a legkiválóbb hangon, de ez nem is
érdekes, nem az a legfontosabb a
darabban). Táncosok jelennek meg az énekesek
hátterében. Árnyékfigurák
mozgása
teszi még változatosabbá a teret.
Ennyiből
is látható talán, hogy az előadás
egészen különös. Már nem tartom
feleslegesen
drágának a megjelenítést. Ezt a
témát csak egy rendkívüli
előadásmóddal
lehetett színvonalassá tenni. Egy modern téma, a
jövő világa szinte
kikényszeríti ezt a módot, persze csak akkor, ha a
színház veszi a bátorságot,
a pénzt, a munkát a cél érdekében,
és a Vígszínház társulata nem
sajnálta az
energiát. Mindenki maximálisan teljesített.
Nem is
tudom megítélni, hogy kinek a szerepe a legfontosabb,
és melyik szakember
munkája mit is takar, vagy az előadás folyamán
egyik másik jelenetért ki a
felelős, kinek a szerepét dicséri. Így a
saját sorrendemben a színészekről
először. A három nővér közül Freya, a
középső, az előadás az ő vállán
nyugszik,
fárasztó és bonyolult szerep, remek
munkával valósította meg Bata Éva. Járó
Zsuzsa és Szilágyi Csenge a
másik két nővér. A korra jellemző egyéni
jellemvonások fontosságából következő
családi széttartást és a családi
összetartozás érzelmi és racionális
emlékét hárman ragyogóan mutatják
be.
Lukács Sándor
a lányok apja, akit nem érdekel a lányok
élete, nem szereti őket,
neki is egyéni élete és törekvése van,
a tudományos munkája, ami csak
racionális, semmi szeretet, érzelmi szál nem
található benne. Lukács hangja
egyáltalán nem illik ehhez a hideg, durva
figurához, a játéka próbálja ezt
kompenzálni, de azoknak, akik ismerik a régi szerepeiben
nyújtott alakításait,
ez nem jön be.
A stáb
listája ugyanakkora, vagy hosszabb, mint a sokszereplős
előadásé. Juhász
András
mint video designer döntő szerepet játszott az egész
előadás látványának
megtervezésében. Jelentős szakmai tudásról
kapunk hírt a munkája kapcsán,
modern és innovatív, főleg lenyűgöző. A három
videotechnikuson túl még két
szakember felelt a vetítésért, a
világítás tervező Csontos Balázs. A zenei
hátteret szintén hárman határozták
meg, Furák Péter,
Kutrik Bence, Vincze
Gergely, őket még négyen
segítették.
A
megvalósult
díszlet Anvar Gumarovot
dicséri, a helyszínek gyors változása
érdekében a mozgó
színpad, a megvilágítás
segítségével az előző helyszínre
többszöri visszatérés,
a jelképes ajtó szerepeltetése mind olyan
finomságok, amik az előadás sajátos
ritmusát, mozgalmasságát szolgálták.
Eszenyi
Enikő rendezői munkája fantasztikusnak mondható.
Rengeteg tapasztalatot,
érzékenységet, nagy tudást sugall ez a
merész rendezés. Köszönjük!
Meg kell
említeni, hogy a szerző, Mike
Barlett összesen 36 éves, 80-ban született,
és már 2010-ben Laurence
Olivier díjat kapott. Ezt a darabot 2010-ben írta,
és még
abban az évben bemutatta a National Theatre.
Meggyőződhettünk arról, hogy a
Vígszínház vezetői szemmel tartják a
világirodalom, a színházi élet
eseményeit.
Budapest,
2016. június 6.
Bemutató:
2016. április 1.
Tóth
Attiláné