Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

UTAZÁS AZ ÉJSZAKÁBA

Egri Gárdonyi Géza Színház

Kegyetlen, sőt kíméletlen színdarab Eugene O’Neillnek 1939–41 közt írt drámája, az „Utazás az éjszakába”. Persze, a többi drámája is hasonló, lehet vitatkozni, melyik kíméletlenebb a gyakran játszottak közül, az „Amerikai Elektra”, vagy ez. A történet 1912-ben játszódik a Tyrone család házában, szereplői egy ír származású házaspár és két felnőtt fiuk, valamint a konyhalány. A szerző bő két oldalas utasítást ad a mű elején a ház berendezésére vonatkozóan, hová néznek az ablakok stb., és még részletesebb utasítást a négy főszereplő jelleméről, kinézetéről, szokásaikról. Száz év elteltével a környülállások érdektelenné váltak, a szereplők sorsa, lélektana viszont egyre élőbbé. Az amerikai drámaírás klasszikusa ma is aktuális, ideológiai hátterét cáfolják a természettudósok, alakjai azonban ma is itt járnak közöttünk, mérgezik magukat alkohollal, droggal, gyűlölnek és szeretnek fájó lelkükkel.

Az egri Gárdonyi Géza Színház vendégjátékként adja elő O’Neill darabját a Nemzeti Színházban. Az eredetileg négy felvonást két részben játsszák Vas István fordításában. A cselekmény egyetlen, augusztusi napon játszódik reggeltől késő éjszakáig bezáróan. Látszólag egy felhőtlen amerikai család életébe csöppenünk bele, semmiségekről beszélgetnek a családtagok reggelizés után, ki miért nem aludt jól, a családfő horkol, a fiatalabb fiú köhög kicsit, náthás szegény, évődnek, nevetgélnek a nappaliban. Hamarosan azonban rájövünk, semmi sincs rendben. Minden szereplő elhallgat valamit a másik elől, kíméletből, vagy azért, mert nem akar önmagával szembenézni, hiszen, ha a valódi problémák megbeszélése állna a középpontban, az őrjöngésig fajulna a veszekedés, egymás hibáztatása. Ennek későbbi bekövetkezése törvényszerűvé válik, a második részben ugyanis sorra-rendre megtudjuk minden részletét a család tragédiájának, de a drámában visszafelé halad a tényfeltárás folyamata. Először Edmundnak, a kisebbik fiúnak betegségével szembesülünk, aki nem náthás, hanem súlyos tüdőbaj kínozza, gyógyulásra kevés remény van. Bátyja, az ifjabb James Tyrone idült alkoholista, se szakmája, se állása nincs, apja pénzén jár kocsmába és bordélyházba, tartós kapcsolata nincs. Mary, az édesanya és feleség, aki most, ötven év felett is szép és elegáns teremtés, harminc éve morfinista, gyilkos szenvedélyétől nem tud megszabadulni, ezért gyengék az idegei, éjszaka az emeleti folyosón járkál, napközben házassága előtti zárdában töltött éveiről, zongorista karrierjének kútba eséséről mesél naphosszat. A családfő mindig is a whisky rabja volt, de az italt jól bírja, nem árt neki, viszont egész életét a fösvénység hatotta át, ezzel keserítve meg családját. Minden pénzén telkeket vásárol, mert attól fél, hogy öregségére szegényházba kerül, ezért spórol a világítással, szinte sötétségben vannak esténként, a legolcsóbb orvosra bízza fiát, akinek az elviselhetetlen állami szanatórium jut majd betegsége kezelésére. A problémák egymásba érnek, az egyes szereplők egy ponton feltárják lelkük legmélyét, és bevallják a legnagyobb vétségüket, amit egymás, vagy saját maguk ellen elkövettek. A felelősség áthárítása vagy önzés van cselekedeteik mélyén. A család halad a leépülés, a teljes megsemmisülés felé lassan, de biztosan. Ebből csak Cathleen, a konyhalány kivétel, aki ezúttal nem megalázott, kiszolgáltatott személy, hanem az egyetlen egészséges lény, aki távol marad kenyéradó gazdájának és családjának problémáitól, és csak azt látja még most is, hogy az öreg Tyrone milyen fess ember, igazi férfi, akire fel lehet nézni, a nők bálványa.

Blaskó Balázs az egri színház színpadára rendezte az előadást, Bényei Miklós díszlete is oda készült értelemszerűen, itt a Nemzeti Színház színpadán, egy nagyobb térben kissé idegenül hat. A családi házat egy lécekből eszkábált váz helyettesíti, ami szimbolikusan mutatja a lecsupaszított viszonyokat, a felmorzsolt család „csontvázát”, ez egy kisebb színpadon betölti a teret, itt nem. A rendezés végig a belső, lelki történésekre koncentrál, ehhez díszlet szinte egyáltalán nem kell, mindössze néhány kellék: csillár, aminek fontos szerepe van, hisz a spórolás céljára szolgál, az apa kicsavarja az égőket, egyetlen égőnél kártyáznak, beszélgetnek. Másik kellék a whiskys üveg, amiből gyakran isznak, helyébe vizet töltenek. A rendező keretjátékot is beiktat, az írógépnél ülő és gépelő szerzőt is többször megforgatja a forgószínpad, közben Chopin egyik zongoradarabját halljuk, amint egy ponton megakad a kéz, és nem játszik tovább. Itt van a probléma, amin túl kell jutni, de nem lehet. Tönkrement egy család, és nincs feltámadás, nincs folytatás, értelmetlenné vált minden. Időnként ködkürt hallatszik kintről, errefelé gyakori a köd, amit kürttel oszlatnak (?), vagy csak tájékoztatják a lakókat. A köd Tyrone-ékra is rátelepedett, s nem oszlik el. Mégis, mintha az előadás nem teljesítené be funkcióját, nem adja a teljesség érzését, sokszor üresen konganak a szavak a nagy térben. Lehet, hogy Egerben mindez bensőségesebb hatást kelt, itt kevésbé jön át a rivaldán.

Az ötszereplős színdarab hatalmas egyéni szerepekre ad lehetőséget a színészeknek. A családfőt Kelemen Csaba játssza, mind alkatilag, mind szerepformálásban jól felépítve a figurát. Az anyát Saárossy Kinga alakítja, ez a legnehezebb szerep. Alkatilag ő is remekel, mély tónusú szép hangja jól funkcionál, kár, hogy enyhe hadarása időnként zavar a szöveg megértésében. Szerep szerint hangsúlyos ősz hajat visel, itt ezt platinaszőke paróka helyettesíti, ami nem simul a fejéhez. Ez nem lenne baj, de feltűnő. Az ifjabb Jamest (ő az idősebb fiú) Tóth Levente játssza, utolsó felvonásbeli önvallomásos monológja megrázó erejű. Edmund szerepében Nagy Andrást látjuk (az író helyén is ő gépel), nehéz a súlyos beteget sugallnia, hisz láthatóan egészséges. Cathleen konyhalány szerepében Nagy Adrienn tájszólásban hozza a figurát, hálás epizódszerep, még elrontani is nehéz.

Molnár Gabriella jelmeztervező mindhárom férfi szereplőt barna árnyalatú öltönybe öltözteti, ami talán túlzás, szerzői utasítás mindhármuknak hanyag öltözetet, flanel nadrágot, sportcipőt ír elő. Mary utolsó megjelenésekor fehér esküvői ruha helyett egy tüllfátyolt tart a kezében.

Budapest, 2016. február 19.

Bemutató Egerben: 2015. október 30.

Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©