Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZINDBÁD

Nemzeti Színház

Krúdy Gyula Az Ezeregyéjszaka meséiből kölcsönözte Szindbád nevét. Az arab mesehős hét utazást tett meg, Krúdy Szindbádjának, aki tulajdonképpen az író alteregója (itt Mátray László m. v.) utazásai öt könyvben jelentek meg. Az írót élete végéig foglalkoztatta Szindbád alakja. Krúdy írásaira a hangulati elemek, az idővel való játék, az asszociációkat keltő írói stílus a jellemző.

A Szindbád-történetek az objektív és szubjektív idő (az egyéntől független, mérhető idő és az egyén életében eltelt idő) kölcsönhatására épülnek. Szindbád az idő megállíthatatlan múlását tapasztalhatja saját magán és szerelmein, és ez az objektív idő keserűvé vagy olykor nevetségessé teszi az emlékezést. Az örökös változás mellett azonban jelen van az állandóság is, egyrészt a múlt történéseinek tetszőleges felelevenítése, másrészt a kisvárosok változatlansága által. Az idő határai gyakran elmosódnak Szindbád történeteiben: a főhős a jelenből emlékezik vissza a múltra, amikor valamelyik szerelme felidézi első találkozásukat (egy még régebbi múltat), illetve a(z elképzelt) jövőről beszél. Az idősíkokkal való játék jellemzi Huszárik Zoltán filmjét is. (forrás: Internet)

Schöpflin Aladár szerint „a tudatosság bágyadt melankóliája” „halk, borongó mélázássá oldja fel elbeszélését… Amit elbeszél, az nem is fontos többé, a fődolog a hang, ahogy elbeszéli.” (Krúdy Gyula: Szindbád. Szépirodalmi K., 1985, 835. p.)

Krúdy teljes Szindbád regénye 808 oldal, az első történet 1911-ben, az utolsó 1933-ben keletkezett. Közel 100 Szindbád-történet, a Szindbád-álomképek tizenegy éjszakája és a Szindbád-regények: a Francia kastély 11, a Purgatórium 26 fejezete. Ekkora irodalmi anyagból a végül is kétrészes, nem egészen 3 órányi előadást létrehozni önmagában óriási kihívás. Az volt a film létrehozása is (a filmre is történik utalás egy mondatban), nagy sikerrel.

Egy szinte cselekmény nélküli, vagy „alig-cselekményes” előadásról írni sem könnyű. Cselekménye azért van, lassan-lassan kibontakozik a sok nőalak és a nyers valóságot megjelenítő kávéház-vendéglő és vendégeinek jóvoltából, az elején még az igazi jó hagymaszag is szétterjed a nézőtéren. (Szarvas József, Bodrogi Gyula – pap, Reviczky Gábor, Mátyássy Bence, Tóth László, Varga József és Berettyán Sándor, Nagy Balázs egyetemi hallgatók a férfiszereplők – a humort is elsősorban ők szolgáltatják a hétköznapi élet apró dolgaival, kiszólásokkal.)

„Kisvárosok terei, régi fogadók, bennük régi emberekkel: gazdákkal, szolgabírókkal, kóklerekkel és titkon adakozó asszonyságokkal, pénztelen és fejfájós másnap reggelek új reményekkel” – írja a dramaturg, Verebes Ernő.

Sok zene és a narrátor hangja segíti – részben a Szindbád-történetek előtt álló „Tájékoztatás”-ból – a nézők eligazodását, ezzel együtt sem szükséges, hogy ténylegesen értsük az előadás minden percét. Hiszen álmok, elképzelések, emlékezések egyvelege mindez, színes kavalkád, mozgások, lebbenő szoknyák, sóhajok, a fantázia és a megtörtént események keveredése, illúziók… Úgy tűnik, Vidnyánszky Attila, a rendező igazi világa ez. Örök, nyughatatlan hajósunk kibontott vitorlákkal jelenik meg a színen, mi több, viszonylag hosszasan velünk is marad vitorláival, hangulatában beleringatva minket az ő, a hajós álomvilágába – miközben magyar városkák között utazik, nem a tengeren. Mindenütt ott van, de sehol sincs. 107 nőt szeretett, vagy ennyien viszontszerették (legalább) – és sóhajtoztak utána, vágyakoztak, öngyilkosok lettek miatta néhányan. Ám volt, akit nem tudott elcsábítani: Kossuth, aztán Kossuth fiainak ábrándjával nem vehette fel a versenyt. De szinte mindenki mással – férjjel, vőlegénnyel, szeretővel – igen…

Mi a titka? Ha megfejthetnénk, elvesztené varázsát is, de Krúdy titkát sem sikerült senkinek megfejteni. A rejtély mindig érdekes, Szindbád pedig mindig megőrzi rejtélyességét. Minden nőnek teljes szívvel ígéri, amit az hallani akar, a nő szeretni akarja örökké, miközben Szindbád már ott sincs. Eközben Szindbád meg a nőket érzi hűtleneknek.

Mindezt az előadás sokrétűen adja vissza, szinte el sem tudjuk képzelni előre, hogy ez lehetséges. De hát láttuk, ezt láttuk. (Más kérdés, hogy kihez mennyire áll ez közel, de végül is Krúdyt sem szereti mindenki.)

Az időutazásokat részben egy fekete táblára írt évszámok jelzik (1911, 1933, 1920...), ami egyébként a vendéglő (kávéház) étlapja, no meg találkozunk az ifjú, 17 éves Szindbáddal is nem egyszer. Sőt, olykor együtt jelennek meg, akár forogva-pörögve…

A nők (egy része) idősödik, bár Szindbád nyilván a fiatalabb nőket szereti. Kivéve „öreg feleségét” (Majmunka – Udvaros Dorottya), akihez, azt hihetjük, végül visszatér, és – meghal… de nem hal meg. Talán soha nem is hal meg.

Minden forog, pörög, mozog, a ház is, minden szereplő is… akár bele is szédülhetünk halálba, szerelembe, elmúlásba, feltámadásba. Hó hull, takarítanak, mosnak, és az óriási fehér lepleket kiteregetve felaggatják körül, amire csak lehet…

Szindbádnak néha a lelkiismerete is jelentkezik, de úgy tűnik, nem olyan túlzottan. Sőt, a nőket hibáztatja, hogy nem szeretik eléggé, vagy örökké? A vége felé tudjuk meg a legtöbbet gyerekkoráról, amikor pajtása vállalta magára Szindbád bűneit 1-1 krajcárért. Összesen 75 krajcárt gyűjtött így össze, amit Szindbád ellopott tőle – és ő vette meg barátja szerelmének, Marikának a kicsi kötényt, miután elcsábította. Podolin (Szarvas József) Marikát végül mégis feleségül vette… és Szindbád most újra őt kéri meg bűnei magára vállalására, és Podolin erre most is hajlandó. Miért? Mi a titka Szindbádnak? A világ másképpen látása, másképpen való megélése? Az örök titok?

Megjelenik a tűzoltólétra a tánciskolában, alulról kifigyelhető a kislányok lába. A tánc- és illemtanárnő ellentmondásos lénye. És millió más apró jelenet, gondolat, utalás.

Vagy itt van Fánika (Fanny) esete, ami majdnem-kerek történet: a vidéki kisvárosból őt is a színésznőség-csalétek vonzza fel Budapestre, egy darabig Szindbád vele él, de megunja és elhagyja, mint mindenki mást, Fáni pedig az öngyilkosok táborát növeli. Szindbád talán egy teljes percig is búsul utána…

Jelentős szerepe van Szindbád bolyongásaiban Nagy-Kálózy Eszternek, a csábítóan ragyogó nőnek, akit sosem érhet el. De elkíséri életét Nagy Mari, az időssé vált „gondozó” – hogyne vált volna időssé, hiszen Szindbád 50 évig volt távol! – Nem kevésbé fontos Szűcs Nelli, a korosabb színésznő (Galamb Irma), aki szerette volna szeretni a fiatal Szindbádot… de hiába.

Játszik még Tóth Auguszta és az egyetemi hallgatók: Barta Ágnes, Nagy Johanna és Vas Judit Gigi.

Díszlet és jelmez természetesen Olekszandr Bilozub, egészen változatos ruhákkal, káprázatos színpadképekkel.

A zene is igen sokrétű a Kossuth-nótával és más zenékkel, a legvégén kicsendül még az „A szép fenyőfán” dalocska zongoradallama is többször (hiszen éppen karácsony előtti a bemutató).

Nők, nők, nők… egyes nők csak a szerelmet szeretik. Egyes férfiak a hódítást. Szindbád szerint ruha nélkül minden nő egyforma – talán mert akkor már nem a lelküket látja. A fodrocskák, szalagocskák, cipőcskék és főként a csábítóan elővillanó harisnyakötők vonják magukra minden figyelmét, mintha ezekben találná meg a nők lelkét is. És mindebben nem igazán találunk erotikát a mai szexualitásról szóló világunkban! – Itt még ez is lehetséges.

Budapest, 2015. december 19.


Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©