Kicsit zavarban vagyok.
Már magától a témától is. A
lobotómia elfogadhatatlan, óriási viták
után már régen be is tiltották, de az
ötvenes évek végén, amikor a regény
íródott, még talán alkalmazták.
(Lobotómia: „1936-ban egy
portugál neurológus, Egas Moniz
kidolgozott egy módszert az ember szemüreg feletti
agylebenyének
leválasztására. Transzorbitális vagy
más néven Frontális lobotómia: a
módszer
lényege az, hogy egy tűt illesztenek a páciens
szemgödrébe, és azt egy
határozott ütéssel átütik. A tű
áthatol a szemgödrön és a szemüreg feletti
agylebenyt leválasztja vagy roncsolja. Az eredmény, amit
kapunk, „elképesztő”:
egy olyan „ember”, aki nem képes
önálló gondolkodásra, mozgásra,
cselekvésre.
Enni, inni tud. Alapvető szükségleteit elvégzi, de
semmi többre” – olvashatjuk
többek között az interneten. Az eljárás
felfedezéséért kapott Nobel-díjat
azonban nem vonták vissza.)
A társadalomba beilleszkedni
semmiképpen sem tudó vagy akaró
emberek sorsának megoldására azonban ma sincs
válasz. Egyedül a börtön, a
társadalomból való kirekesztés az, ami
szóba jön. Vagy az elmegyógyintézet. (Meg
az utcai „szabad” élet.) Főhősünknek (McMurphy
– Szabó Kimmel
Tamás) még 5
hónapja lenne hátra a börtönben, ezt
szeretné jobbra cserélni az
elmegyógyintézet
„választásával”. Azt nem tudjuk meg az
előadásból (sem),
miként érte ezt el. Viselkedését
látva azonban könnyű elképzelnünk. Azzal
azonban nem számol, hogy itt semmi nem garantálja, hogy 5
hónap után szabadul.
Betegtársai szembesítik ezzel a ténnyel, de
már jóval lázadása és
lázítása
kezdete után. Igazából akkor roskad magába.
Azt sem tudni, miért zárt osztályra
hozták be, mint ahogy néhány
ápoltról sem világos ez. Zömükkel lehet
kommunikálni, egy (cipős) dobozból pedig nyilván
nem készülhet világot
felrobbantani képes bomba. Miután a regény (Ken Kesey, 1962) konkrét
tapasztalatok alapján
készült, sok illúziónk mégsem lehet a
körülményekről. És most felesleges is
lenne a Nyírő kórház illetékes
osztályán történt eseményekre
gondolnunk,
anélkül is nyilvánvaló.
A 60-es években
valószínűleg a lobotómia mint végső
„gyógyító megoldás” előtti
lépcsőfok volt a csoportterápia, ami ma is
használatos több-kevesebb sikerrel. (Feldmár
András szerint (is) annak kell
egyáltalában pszichoterápia, akinek nincsen
legalább egy jó barátja. Lehet,
hogy neki van igaza?)
A főnővér(nek álcázott
ki-tudja-ki, Ratched főnővér –
Péterfy Bori)
egyvalamit jól lát: itt alkalmazkodni képtelen
emberek vannak. Ki
önszántából jött, kit anyuka hozott be,
kit az állam utalt be. Neki tűnik fel
csak igazából, hogy a süket-néma
„indián” (Bromden főnök – Kocsis Pál)
megszólalt.
A kimért főnővér istápolja „anyuci pici
fiát” (Billy Bibbi – Jéger Zsombor), aki
lehet, hogy nem lesz öngyilkos (sokadszor), ha nem
szembesíti a ténnyel: hozzá
nem való, alantas prostituálttal volt
életében először… (Pálya
Pompónia és Boros
Anna – ápolónők is,
meg prostik is.) És valóban mit
csináljon azzal az „ápolttal”, aki
nem tartja be a szabályokat? Börtönbe nem
küldheti azt, aki éppen onnan jött, intézetbe
sem, hiszen már ott van, más büntetés nincs
– hacsak nem a tv-nézés megvonása.
Marad a lobotómia, a „mumus”. További gond
az, hogy főhősünk látja, mit jelent
a lobotómia hatása, mégis kihívja maga
ellen a sorsot – mint eddig nyilván már
ezerszer. Hiszen ő sem képes beilleszkedni a rendbe, semmilyen
rendbe. Öntörvényűsége
ezt kizárja. Ugyanakkor hasonlóan őhozzá, a
társadalmon kívül élő embereket
szeretne fellázítani, maga mellé
állítani, miközben szinte az első pillanattól
kezdve arra fogadnak vele, hogy „kicsinálja” a
főnővért. Később majdnem megöli,
holott az orvos már figyelmeztette, hogy kerülje az
erőszakot – mert különben
kénytelen lesz engedélyezni a férfi
számára a lobotómiát… (Főhősünk
egyetlen
kívánsága, hogy az indián vagy bárki
ölje meg, ha elvégzik rajta a
„műtétet”…
ami persze be is következik.)
Néhány nőápoló
foglalkozik ennyi látszólagos vagy igazi férfi
elmebeteggel. Ez önmagában kihívás. Adott
még két férfi ápoló (Ficzere
Béla és Takács
Zalán). Egyikük (utóbbi) kellően
lojális az ápoltakkal – és
lojalitásával a főhősünk
vesztét ha nem is okozza, de elősegíti. Nem is tudni,
miért működött közre az
ápoltakkal az őrült ital-szex-orgiás éjszaka
megszervezésében és
kivitelezésében. Talán azért az egy
pohár, ráadásul rossz ízű italért?
Hiszen
miközben az ápoltak (a már említetteken
kívül Nagy Dániel
Viktor, Formán
Bálint, Róbert Gábor, Keresztény
Tamás, Csémy Balázs) a két
bemászott prostival
szó szerint tobzódnak, ő csak
kívülállóként
üldögél. Emberségből? Nem tudom, ez
mennyire „emberség”…
Miért nem menekült el főhősünk
még az utolsó utáni
pillanatban sem? Csak üldögélt ott, szinte
magába roskadva (újra, bár ez nem
fordult elő vele túl sűrűn).
És a főnővér. Sem nem idős, sem
nem csúnya, sőt, nagyon is
szexi a különleges színű és
szabású kosztümjében. Miért
lesz valaki ápoló egy ilyen osztályon?
Hivatás is lehet, de valami más is. Utóbbi persze
a gond. Álcázott hatalom mánia
kiélése, például. Igyekszik rendet
tartani, szabályokat hozni, azokat betartani… A csoportos
pszichoterápia
hatásosságával szemben talán neki is vannak
kételyei…? Színjáték
számára is?
Feltehetően nincs másik élete, amire az előadásban
bizonyos jelek jól utalnak.
A már szinte élőhalott férfi mellé
való odafekvése, gondos megfésülése
jelez ugyan valamit,
de vajon mégis mit…? És az mennyire lehet hiteles?
Az író nem tudta megoldani a
problémákat a veterán kórházban
töltött évei alatt, úgy gondolhatjuk. Az itt
„rendelő” erőtlen orvos meg pláne
nem (dr. Spivey – Makranczi
Zalán).
Az előadás sem adhat sem választ,
sem megoldást. Tudnunk
azonban kell róla. És legfőképp embernek tekinteni
az elesetteket is, ha
elmegyógyintézetben, akkor ott.
Znamenák
István és
Szalai József díszlete végig ugyanaz,
a társalgóban hátul az üvegfalú
fülke, székek, egy
plazma tv és elöl a hangsúlyos
kapcsolószekrény, amit az indián a
végén mégis
fel tud emelni. Jelentős szerepe van az összecsukható
rácsnak is a színpad
előterében, amin keresztül a nézőkre tekinthetnek
„bentről” – mégis, „ki a
normális?”
Az előadást Ken Kesey Száll a kakukk fészkére
c. regénye
alapján Zöldi Gergely
fordításában láthatjuk, olykor túl
szabadszájúsággal,
Znemanák István
rendezésében.
Cselényi
Nóra jelmezei kissé egyhangúak, de nem is
nagyon
tehet mást.
Producer: Orlai
Tibor.
2015.
december 14.
Györgypál
Katalin
♣
♣
♣