Szűcs
Nelli önálló estjében idézi
meg a legendás, híres színésznőt, akiről a
legtöbbet írtak a korabeli lapok, akit ünnepeltek
isteni dívaként, majd
börtönbe csuktak, megrágalmaztak, végül
eltiltottak a színpadtól. Fedák Sári
fogalom volt, a tarokk kártyában (és/vagy az
ultiban) az ő neve jelenti a
legmagasabb licitet. Ez utóbbi elhangzik ugyan Szűcs Nellitől,
de most sem
tudjuk meg, hogyan került erre sor, ki találta ki, hogy
bekerüljön a
kártyalicitbe. Fedák Sáriról oly sok
legenda kering, egymásnak ellentmondóak is
vannak közöttük, most örülhetünk, hogy
Szűcs Nelli helyre teszi egyiket,
másikat. A színésznő két naplója
szolgál alapanyagul mindehhez, meg Dénes
Zsófia, Rákosi Jenő és még sok
más korabeli nyilatkozót is megidéz az
előadás.
A naplókat és a korabeli szövegeket Dávid Zsuzsa és a
fellépő színésznő
alkalmazta színpadra, rendezte: Dávid Zsuzsa.
Amit
látunk közel két óra alatt a Nemzeti
Színház toronyszobájában, az fergeteges.
Szűcs Nelli szövegmondása váltakozik, hol
önvallomásként számol be Fedák
életéről, máskor idéz valakit vele
kapcsolatban. A megidézett személyt
hangjával, beszédstílusával, gesztusaival
utánozza. Köztük Molnár Ferenc,
Rákosi Jenő, Dénes Zsófia utánzása
kiemelkedően jól sikerült. De eljátssza a
felidézett párbeszédet is, amikor a
tárgyaláson ellene vallanak, amikor a bíró
vagy az ügyész kérdezi, vádolja.
A
hosszúkás teremben nem sok nézőknek szánt
szék fér el, és a színpad is elég
kicsi, de ezt a kis térséget a színésznő
száz százalékosan belakja. Ő maga
építi fel az aktuális hátteret
(vetített háttér és
függönyök segítségével),
cipeli be- és ki a kellékeket, kapkodja magára
és veti le a jelmezeket, hogy
minden percben újat hozzon elő s öltözzön bele
(jelmez: Vecsey Kinga). A
szemünk káprázik a sok tüll anyag,
ötvenféle sál, kalap, cipő cseréje
közben. A
díszlet- és jelmezen kívül még a
hajviselet is állandóan változik a hosszú
copftól a leengedett hajon át a kontyig. Alig van
néhány pillanat, amikor Szűcs
Nelli nem táncol, hajlong, vagy szalad keresztül-kasul a
pici színpadon, amin
belül van még egy színpad függönnyel
elválasztva az előtértől. Ugyanígy játszik
a virtuális ablakok
sötétítésével és
világosításával, a szöveghez illesztve
a
mozdulatokat (díszlet: Olekszandr
Bilozub és Szűcs Nelli).
A háttérben sűrűn
megjelennek korabeli fotók Fedákról és
kortársairól (kivéve két nagy
ellenségét, Kürthy Sárit és Honthy
Hannát), erőteljes hangeffektusok kísérik a
megidézett eseményeket, és jó
néhány operett sláger is elhangzik, amelyeket
Fedák annakidején sikerre vitt, ezeket most az őt
megidéző színésznő kellemes
hangján hallhatjuk (Videó: Jóvér Csaba, zene: Kovács Adrián).
Fedák
Sári
nemcsak primadonna volt, híres színésznő, aki a Bob herceg és a János vitéz
címszerepeit játszotta több száz
előadásban, s ettől kezdve sztárgázsival
jutalmazták szerepléseit, hanem jelenség volt
közel negyven évig. Botrányaival,
Molnár Ferenccel kötött
házasságával majd válásával,
jótékonykodásával mindig
felhívta magára a figyelmet, lakásán adott
estélyei híresek voltak, élete a
nyilvánosság előtt zajlott. Azok közé
tartozott, akik a hétköznapokban nem
különösebben szépek, de a színpadra
lépve kivirulnak, ragyognak. Szűnni nem
akaró tapssal hálálta meg a nagyérdemű
színpadi jelenlétét énekes és
prózai
szerepeiben is. Probléma mindig a politikai
baklövésekből adódott.
Kommunistának és nyilasnak is titulálták,
egyik sem volt igaz, ellenségei
ügyesen áskálódtak ellene, mert sikerült
börtönbe juttatni 1946-ban. Az önálló
est részletesen idézi fel ennek
történetét, nagy átéléssel
kísérve a
megalázott, vidékre száműzött volt primadonna
utolsó fellángolását és a
szomorú
véget. Szűcs Nelli nagy szenvedéllyel, őszinte
átéléssel viszi végig a legendás
színésznő meghurcoltatását, ez
egyrészt kiváló jellemformáló
készségének,
másfelől a közös kárpátaljai
származásnak is köszönhető, hisz Fedák
Beregszászon, Szűcs Nelli Tiszaújlakon (ma Ukrajna)
született. Mindketten
játszottak a János
vitézben, de Nelli a prózai változatban
és a boszorkát, míg
Fedák a daljátékban, címszerepet.
Az
önálló
est kiemelkedő színvonalú élményt
nyújt mindenki számára függetlenül
attól,
ismerte-e Fedák életét korábban, vagy
épp csak a nevét tudta eddig. A produkció
felöleli a primadonna egész életét,
egyéniségét, tündöklését
és bukását
egyaránt. Több aspektusból láttatja a főhőst,
közelít az objektivitáshoz,
teljesen nem éri el azt, de törekszik rá. Szűcs
Nelli alakítása átfogóbb,
jelentősebb, mint azt bárkitől elvártuk volna.
Összes képességét, lényének
leglelkét adja Fedák Sári alakjának
megelevenítésére. Eddigi kiváló
színészi
teljesítményét nagy vonalakban, ám
hiányosan ismervén sem képzeltem volna, hogy
szinte felülmúlja önmagát ebben a szerepben.
„Brávó!”, kiáltott fel valaki a
zajos taps közepette. Háromszor is brávó!
Előadás végén megközelítőleg olyan
tapsvihart kapott a színésznő, mint amilyenről hallottunk
Fedákkal
kapcsolatban, akit sokszor egyfolytában, állva
tapsolták a hálás nézők, közel
fél óráig egy-egy szereplése után.
Budapest,
2015. november 26.
Megjelent a Kláris 16/4. számában
Földesdy
Gabriella
♣
♣
♣