A
Nézőművészeti Kft és a Szkéné
Színház közös
előadása
A
bemutató
2012. február 10-én volt. Az akkori híreket
és képeket összevetve a mostani
előadással (2015. október) két dolog
megváltozott. A nézőtér nem veszi közre a
színpadot, hanem a klasszikus megoldásban
néztük végig a darabot, mi nézők
ültünk a színpaddal szemben. A másik
változás, hogy a fényképek szerint Scherer
Péter még 2012-ben kicsi bajuszt viselt az
előadás alatt, ma nem. Nem lehet
tudni, hogy miért vágta le, vagy nem ragasztotta fel a
bajuszkát, de így bajusz
nélkül sokkal, de sokkal kifejezőbbnek éreztem az
alak megformálását.
Hihetetlen, hogy egy apróságnak milyen hatása
lehet!
Az abszurd
drámák, mint amilyen A
gondnok, abban a korban születtek, amikor a „ki
uralkodik ki felett” probléma megfejtése fontos
volt. Ha az 50-60-as éveket
nézzük (A gondnok
1959-ben született) a világ politikai
életében is a hatalom
tisztázása, a hatalom megszerzése, a hatalom
igazolása, a hatalom élvezése, a
hatalom bemutatása jelentette a fő problémát,
komolyan és anyagi
következményeket is vállalva. Az abszurd
drámák legtöbbje ennek a vágynak tart
tükröt, olyan tükröt, amiben a torzulásokat
megfigyelhetjük, meg is érthetjük,
vagy legalább elgondolkozhatunk a törekvés
értékén.
A
gondnokban hárman foglalkoznak, jellemüknek,
állapotuknak megfelelően a másik
feletti hatalom megvalósításával. Aston
(Scherer Péter) egy bajba került idős
hajléktalant ment ki a támadók köréből
és meghívja magához, a szobájába.
Davies
(Mucsi Zoltán)
örömmel tart a megmentőjével, és
találkozik azzal a szinte
hihetetlen lehetőséggel, hogy be is költözhet ebbe a
szobába, és lakhat
Astonnal együtt. Fokozatosan válik a hálás
megmentettből követelődzővé.
Megismeri Aston öccsét, Micket (Katona László)
és a családi viszonyokat. Aston
elektrosokkal kezelt ember, életfeltételeit
öccsének kell biztosítani, aki ezt
meg is akarja tenni, bár nem mozog biztonságosan ebben a
feladatkörben. A két
testvér nem beszél egymással, kerülik
egymást, ritka az a pillanat, amikor mind
a hárman együtt vannak a színen. Ilyen jelenet az,
amelyik az Aston által
megszerzett szatyorról szól. A szatyor nagy
valószínűséggel Davies holmiját
tartalmazza. Mick nem érti, hogy hogyan és miért
hozta ide a testvére az öreg hajléktalant,
de nem tetszik neki, és a zacskó
hajigálásával ez jól kifejeződik. Mick nem
akarja, hogy a zacskó Davieshez jusson, mert akkor
véglegesül a beköltözése.
Mick nem tudja, nem akarja, nem meri egyenesen közölni, hogy
Davies menjen el,
mert az öccse hozta ide, és láthatóan nem
akar ellene tenni. Végül a zacskó
sorsa az lesz, amit Aston akar, és Mick távozik.
Davies nem
érti a zacskódobálást és a
dobálás befejezésének
információ tartalmát, vagyis
azt, hogy Astonnak a betegsége az öccse által is
elfogadott előnyöket biztosít.
Úgy véli, hogy ha Mickre támaszkodik, akkor
biztonságosabb lesz a helyzete a
szobában, sőt még kellemesebb helyet szerezhet
magának Aston rovására. Csakhogy
a hatalom fura egy képződmény, és a mélyben
vannak a gyökerei. Aki ezeket nem
ismeri, és csak a felszínen fellelhető tényekre
támaszkodik, megégetheti magát.
Ez történik Daviessel. Mick, saját
ígéretei elől menekülve, inkább kiforgatja
Davissel folytatott beszélgetésének
tartalmát, hogy ne kerüljön szembe
Astonnal. Aston pedig végérvényesen elküldi
Daviest.
A
nézők
számára a hatalmi harc különböző oldalain
állók helyzete Aston, a betegségéről
és a mostani állapotáról
szóló (nagyon szép és hatásos)
monológja alatt válik
világossá. Mi már tudjuk, hogy Davies harca
bukásra van ítélve, mert a másik
oldalon olyan „szerződések” vannak, amiket nem
ismer, de ha ismerne, akkor sem
értené. Mick és Aston
„szerződése”, ami Aston betegségének
következménye,
megakadályozza, hogy kapcsolatukban a racionalitás
érvényesüljön.
Azt
szokták mondani, hogy valami úgy válik
remekművé, hogy minden kor megtalálja
benne a saját problémáira a választ. Ez
így van! A színházban ülve és
hallgatva
a szereplőket, nem kell történelmi korokra gondolni
és történelmi korok
szereplőit beazonosítanunk, megtaláljuk a mai korunk
nedvesíthető figuráit,
akik hasonló módszerekkel akarják
biztosítani a hatalmukat, mint ahogy azt
Harold Pinter leírta. A
hatalomért folyó harc ma is létezik, a szereplők
is hasonlóak,
és a bukás is kódolva van a rendszerben.
A rendező
Szabó Máté. Nehéz lehetett a darab
abszurditását némi humorral, humoros
arcmozgásokkal, mozdulatokkal oldani. A humor
átsegíti a nézőt a súlyos
mondanivaló elviselésén. Aston alakjába
rejtett tragédiát és a
viselkedéséből
származó humort
sikerült összehangolni.
A nézőnek Aston jellemében ezzel a kettőséggel
kellett találkoznia, sem az
egyik, sem a másik nem lett volna elég. Aston mozdulatlan
arca és tartása,
lehajtott feje, hatalmas nadrágjában lassú
mozgása, csoszogása csak olyan
mértékben lehetett nevetséges, ameddig a
tragédiája megengedte. A rendező
feladata minden percben a határ biztosítása.
Davies alakjában, sőt Mick
alakjának megformálásában,
színrevitelében is kettősséggel kellett
megküzdeni,
és ez is sikerült. Davies lehetett csaló,
munkakerülő, gazember, de szerencsétlen,
mindig lejjebb csúszó és már csak
sajnálatra méltó senki, aki nem tartozik
sehová, még testvére sincs, és
múltja sem. Mick egy szárnyaló üzletember
lehetne,
de megköti a testvéréről való
gondoskodás kötelessége. Persze, a szereplők
zseniális alakformálása is
hozzájárult a sikerhez. A szereplőválasztás
találó,
a színészek munkája kiváló.
A
díszlet
megfelel a darab abszurditásának, rendetlen, de rendezett
részei is vannak,
néhány darab fontos (Buddha szobor) vagy teljesen
jelentéktelen, mint a
babakocsi. (Díszlet- és jelmeztervező: Khell Csörsz.)
Magyarországon
Pinter nem tartozik a széles körben ismert
drámaírók közé, bár már
1981-től a
Nagyvilág c.
világirodalommal foglalkozó folyóiratban
megjelentek a drámái, de
a Nagyvilágot az
értelmiséget tekintve is csak szűk réteg olvassa
rendszeresen.
Különböző drámagyűjteményekben szerepeltek
még a művei, és 2011-ben is jelent
meg magyarul regénye, a Törpék.
Vagyis Pinter írt regényeket, verseket,
forgatókönyveket és volt színész is.
2005-ben
kapott Nobel-díjat. Ekkor a Svéd Akadémia
elnöke következőképpen indokolta a
döntésüke: Pinter „színdarabjaiban
feltárta a hétköznapok fecsegése alatt
tátongó mélységeket és behatolt az
elnyomott érzelmek, gondolatok zárt
térségeibe”. A darab megtekintése
közben meggyőződhettünk arról, hogy pontosan
fogalmazott az akadémia elnöke. Hallgathattuk Davies hangos
szóáradatát
mindenről, arról, hogy mi történt a
kocsmában, hogy milyen elvárásai vannak,
hogy milyen cipő kellene, és észre kellett vennünk,
hogy mélyen a szöveg alatt a
túlélés reménye húzódik.
Ugyanígy Mick hosszú monológjait hallgatva
következtethetünk arra, hogy ő is álmokról
beszél, amelyeket nem tud
megvalósítani és nem tud beszélni a
testvérével, menekül.
Fontos
talán tudni, hogy 2015 októberében
Marosvásárhelyen, a Spektrum Színházban is
bemutatásra került A
gondnok, a rendező Kovács Levente. Ő már 40
évvel ezelőtt
is rendezte ezt a darabot.
1992-ben a
Vígszínház a Szolnoki Szigligeti
Színházzal kooperációban a Pesti
Színházban
bemutatta A gondnokot. A
rendező Taub János volt. Astont Hegedűs D. Géza
formálta, Davies Eperjes Károly volt, Mick szerepe Seress
Zoltánnak jutott.
Akkoriban azt írták, hogy az abszurd már kiment a
divatból. Lehet, hogy ez
tévedés, vagy mostanában visszatért?
2015.
október 21.
Tóth Attiláné dr.
♣
♣
♣