Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BRAND

Nemzeti Színház – Kaszás Attila Terem

Mindent vagy semmit! Ez Ibsen Brandjának jelmondata, többször is hivatkozik erre a kíméletlen választási lehetőségre, mint aki nem tűr megalkuvást a legkisebb, élettel, hittel, Istennel kapcsolatos dologban sem. Protestáns papként a hívek lelke van rábízva, de ő nem tud megbirkózni a feladattal. Elbukik az élet minden terén.

Az 1865/1866-ban keletkezett öt felvonásos dráma nem kifejezetten színpadi alkotás, főként, ha a helyszíneket nézzük: befagyott tó, hegytető lavinaomlással, templomépítés. Abszolút főhőse állandóan az Istent kísérti, valójában önmagával harcol, saját önzését, állandóan jelenlévő teljességre törekvő akaratát kell legyőznie. A mű terjedelme sokáig nem engedte meg, hogy színre vigyék (hat és fél óra játékidő), később lerövidítették a szöveget, így már játszhatóvá vált.

Ibsen korai műve önéletrajzi, saját belső küzdelmeit tárja elénk, még nem kiforrott, érett filozofikus dráma ez, mint a Peer Gynt. A lázadás különböző formáit próbálgatja, Brand kisfiús vakmerősége nem nyűgöz le bennünket, inkább elidegenít magától heves megnyilvánulásaival, vakmerőségével.

A Zsótér Sándor által rendezett Kaszás Attila termi változat kicsit a fájától messze esett almára hasonlít. A művet prózában fordította újra Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa (eredetileg Hajdu Henrik, Genius K., 1926). A dramaturgi lerövidítésnek esett áldozatul néhány szereplő, a cselekménysor jó része, ezáltal képtelenség követni a történések folyamát (dramaturg: Ungár Júlia). Azt még felfogjuk, hogy Brand felesége, Ágnes korábban Ejnar festőművész menyasszonya volt, és a lány beleszeretett Brand vakmerő voltába, de hogy gyermekük (Alf) meghal, és Ágnes is meghal nem sokkal a gyermek után, alig derül ki. Persze, sejtjük, amikor Ágnes gyermeke ruháit ajándékozza el egy kisgyermekes asszonynak. Eközben a rendező egy kétéves forma kislányt szerepeltet a színpadon, aki mind Brand gyermekét, mind az idegen asszonyét képviseli. Nem tudjuk azt sem, hogy a színpad mögötti erkély játéktérként milyen funkciót képvisel, itt zajlik a jelenet, amikor Brandot a hívek megdobálják, és itt gyúlnak ki a tűzijátékok, amik szépen csillognak, de nehéz elképzelni, hogy a hegyről meginduló lavinát helyettesítik. Igyekszünk nagyon, hogy összeálljon a kép, de ez inkább nem sikerül. Hiányérzetet kelt a befejezés, eredetileg a lavinaomláskor Brand szól Istenhez: „Hoz-e üdvöt ez a perc?” Egy hang válaszol rá, miszerint „Ő a szeretet Istene”. Ehelyett a kétéves kisgyermek rohan be a színpadra, mintegy megváltja a főhőst ártatlanságával.

Ibsen művéhez – úgy gondolom – nagyobb elköteleződéssel, kidolgozottabb koncepcióval kellett volna közelíteni. Mintha a rendező maga sem tudta volna, mit akar ezzel a művel. Vagy ő tudta, de ez számunkra nem derült ki. A skandináv keresztény kultúrában a protestáns papnak igen nagy szerepe van az ott élő emberek életrendjében, ha a lelki vezető nem felel meg az elvárásnak, feladatáról le kell mondania. Brand küzdése speciális harc Istennel, önmagával. Figurájában az az ellenszenves vonás, hogy nem szereti az embereket, nem képes vigaszt nyújtani nekik, önző módon intézi ügyeit, anyjával is kíméletlen, hagyja vigasz nélkül meghalni. Beteg gyermekével nem költözik déli éghajlatra, s emiatt hal meg idő előtt kisfia. Ez utóbbi legalább megrendíti. A többi embernek magas mércét állít fel, s csodálkozik, ha nem tudják teljesíteni. Az ő tragédiája, hogy semmilyen kompromisszumra nem képes. Ibsennek volt élő lelkész ismerőse, akiről mintázta Brand figuráját, ráadásul még ő maga is lázadt minden ellen. Nem sokkal később, a Peer Gyntben világosan fogalmazza meg az élet értelmét, főhősét megforgatja a világban, s életbölcsességgel ruházza fel a mű végére, míg a Peer remekmű, a Brand ígéretes zsenge.

Trill Zsolt, a címszereplő alakítója karakteres színész, benne megvan a lehetőség, hogy egy lázadót kiválóan játsszon. Nagy energiákat mozgat meg magában, sajnáljuk is közben, hogy ennek jó része elfecsérlődik. Törőcsik Mari Brand anyjaként erején felül teljesít, csodáljuk szép kifejező arcát, jól artikulált beszédét. Trokán Nóra (m.v.) Ágnes szerepében a tiszta, érzelmekben gazdag, de világos gondolkodású nőt hozza színpadra. Mátray László (m.v.) igen jól formáz meg egy cinikus bírót. Mátyássy Bence, Szatory Dávid, Horváth Lajos Ottó, Molnár Erika (m.v.) epizód szerepekben mutatkoznak rövid időre.

A Brand lehetne korunk lázadó típusának megtestesülése, ha konzekvens rendezést kaphatna misztikusabb díszlettel, nagyobb színpaddal. A magyarországi ősbemutatón ennyire futotta. A kevéssé funkcionáló jellegtelen díszletet Ambrus Mária tervezte, a néhány kabátból, Brand zakójából és az anya bundájából (LISKA bundacég) álló jelmezt Benedek Mari.

Budapest, 2015. március 23.

                 

Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©