Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

CSALÓKA SZIVÁRVÁNY

József Attila Színház

Tamási Áron színműve (eredetileg „drámai színjáték három felvonásban”) sokunk vágyálmát fogalmazza meg: átérve a szivárvány alatt válhatunk-e szinte egy csapásra új emberré? Méghozzá „büntetlenül”? Ám még ennél is tovább megy: ha egyszer valamiként új emberré váltunk – visszajöhetünk-e onnan, ha nem tetszik új személyiségünk, új életünk?

Czintos Bálintot (Rékasi Károly) határozott, mégis vívódó embernek ismerjük meg, aki éppen érettségizett fiát (Blazsovszky Ákos) mindenáron egyetemre akarja küldeni. Fia érettségi bizonyítványát látva még inkább feltörnek álmai: ő nem fejezhette be a gimnáziumot, apja hazahívta a gazdaságot irányítani. Ebben sikeres, a vagyont nemcsak megtartotta, de még növelte is. Mégis más életre vágyik, „bölcselkedőre”. Amilyen a váratlanul betoppant egykori iskolatársé, Kund Ottóé (Zöld Csaba). Mit számít, hogy Kund meg ezzel elégedetlen, kiábrándult!? És ha mindez nem lenne elég, itt van a szép, érettségizett boltoslány, Zsuzsanna (Létay Dóra), aki a városból tért vissza, és akit Kálmán az egyetem helyett feleségül akar venni. Ez lehetetlen, inkább ő maga hódítja el! Virág úr még biztatja is – Kund Ottó vőlegénynek alkalmatlan lenne.

A székely falubeli viszonyok is lassacskán elénk tárulnak. Fecske, a sürgönyöket nem mindig időben kihozó postás (Lippai László), Virág úr, a nyugalmazott, de még ma is katonás őrmester (Katona János), a joviális kereskedő Tibád úr, Zsuzsanna apja (Ujréti László). Megismerjük Duka Vendelt, aki vasműves és kovács a faluban (Botár Endre), az „őzike” lányukat (Ibolyka – Jakus Szilvia) mindenáron férjhez adni akaró feleségét, Violát (Kocsis Judit). Elsősorban azonban Samu bácsi, az odavett idős rokon és mindenes (Papp Zoltán) és sürgölődő felesége, Rózsa néni (Tóth Judit) állhatnak figyelmünk középpontjában. Megismerjük a szolgáló fiatal Bertát (Király Kitti) és szívének kedves Jánost, a jámbor szolgalegényt (Ömböli Pál) is.

Czintos Bálint 5 hét alatt válik „új emberré” a városban, a faluban öngyilkosságot elkövetett Kund Ottó városi lakásában. Otthon pedig Czintos Bálintot temetik el, őt gyászolják, és tudomásul veszik a kacifántosan készült végrendeletet is, miszerint az egész gazdaság mindenestől Kund Ottóé. Czintos Bálint, hazatérve Kundként, elmeséli Samu bácsinak, titka egyetlen tudójának, hogy előbb az egész lexikont meg akarta tanulni, utóbb a legfontosabb idegen szavakra szorítkozott. Nyilvánvaló, hogy így nem válhat senki sem új emberré, sem műveltté, legfeljebb annak tettetheti magát. Czintos Bálint, most már mint Kund Ottó „úr”-ként azonban elveheti Zsuzsannát, a nincstelenné vált Kálmánnak nincs más választása, minthogy a városba  tanulni menjen, Bálint pedig végre azzal foglalkozhat, ami szíve vágya volt: bölcselkedő könyvek olvasásával. A gazdaságot majd elvezeti Samu bácsi, a félárva unoka, a tehetséges Aba (Varga Szabolcs) pedig mehet az áhított gimnáziumba.

Eltelik öt év, kisfiuk növekszik, Bálint-Ottó pedig egyre zaklatottabb. Kívülről Kund Ottó (senki nem ismeri fel azóta sem), igazából azonban nem képes azonosulni Ottó „úri” személyiségével. Úgy néz ki, mintha a könyvekbe „bolondulna” bele, de inkább a kettős személyiség el nem viselhetőségébe. Most már vissza szeretne változni Czintos Bálinttá, de a többiek őrültnek vélik, Samu bácsi pedig, egészséges lelkületével és erkölcsi felfogásával, nem hajlandó tanúskodni mellette.

Közben még egy emlékezetes jelenetet láthatunk: megjelenik Homály, az öreg csavargó, vándorszínész (az elsősorban énekesként jól ismert Varga Miklós), akivel Bálint-Kund eljátszatja a különös jelenetet Bálint és Ottó valamikor találkozásáról.

Kund Ottó „visszaváltozik” Czintos Bálinttá, de mindenkinek idegen. Nem ismeri meg az éppen papként hazatérő Kálmán sem, aki apja emlékére kívánja első miséjét tartani éppen ebben a faluban. Bálint kisfia, Bálintka ragyogóan elmondja még „A tücsök s a hangya” című hosszú tréfás verset (Réthyi-Hudák Erik, nagy tapssal, az előadás elején ugyanezt mondta el tánccal övezve Aba is).

Tamási Áron szerint Czintos Bálintnak nem marad más választása, minthogy ő is öngyilkos legyen, Kund Ottó valamikori tettét szó szerint követve. Amikor erre rádöbbennek, mindenki elrohan menteni a menthetőt, egyedül hagyva Bálintkát, akit János sikeresen vigasztal meg: „Isten is egyedül van, s mégis milyen szépen hallgat!”

A rendező és egyben díszlettervező, Csiszár Imre lényegében híven követi Tamási Áron gondolatmenetét, erkölcsiségét, meseszerű fordulatait. A ház középső szobájában játszódik mindkét rész, mégis képet kapunk a székely falu egészének életéről, az emberi viszonyokról is.

A kifejező jelmezeket Szakács Györgyi tervezte.

Dramaturg: Gyulay Eszter.

Számos kérdés felmerülhetne bennünk, ha az előadást a valósággal vetnénk össze. Ezt azonban nem tehetjük. Az „új emberré” válásnak szinte egy csapásra azonban valóban mélységes veszélyei lehetnek többrétűen is.

Tamási Áron drámáit pedig mindenképpen ismernünk kell; olyan szakavatott rendezésben, előadásban pedig, amilyen a mostani, különösen.

Budapest, 2015. február 09.

Györgypál Katalin

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©