Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KVARTETT

Pesti Színház

Spiró György komédiájának többedik előadásán is, ahogy mondani szokták, még a csilláron is lógnak. A nagy érdeklődés szól szerzőnek, témának, a négy kiváló művésznek egyaránt.

A komédia azonban, előrebocsátom, inkább siratóének. Siratása egy letűnt kornak, be nem teljesült vágyaknak, szertefoszlott álmoknak. Bennünk pedig tovább rezegnek a komor, elgondolkodtató Miért-ek.

Hogy jutott az ország ide, a 90-es évek lerobbant, majdnem koszlott panel konyhájába? Hová lettek a szép tervek, álmok, a munka „gyümölcsei”? Ezt nem feledtetheti a Feleség, Börcsök Enikő sürgése-forgása, a kopott tűzhelyen folyton melegedő mákos tésztája, oda nem illő, butának tetsző, de családot (országot?) fenntartó, egyben tartó kérdései sem.

Szinte hihetetlen, hogy egy ilyen „buta”, egy ennyire gyanakvó ember, mint az Öreg (Hegedűs D. Géza), személyzetis lehetett bárhol is. Pedig az (is) volt. Gyanakszik minden értelmiségire, mérnökre, a betoppant idegen „biztosító”-s öltönyös férfi meg éppen mérnök. Meghálálni? Mit? Ő nem menthetett meg ’56-ban senkit, mert ő akkor áruló. Ő pedig most éppen az árulókat osztályozza vastag füzetében, kiírva a Népszabadságból a szerinte fontos eseményeket, már a 60-es éveknél tart! Ezért jár hetente háromszor könyvtárba, és dolgozik napi 8 órát. Mert a könyv, éppen az ő vastag füzete, amelynek még másolata is készül naponta, fenn fog maradni, az utánunk élőknek igenis tudniuk kell, mi történt ebben az országban, hogy lopkodtak szét mindent. Mások.

Egyébként pedig híreket nem hallgat, mert felmegy a vérnyomása, csak az „eurosport”-ot nézi, ketten élnek a feleségével bezárkózva, lányát sem szereti, ha ott van, különben is, miért nem fiúnak született. Csak úgy mellesleg.

A vendég, az Amerikából hazaérkezett Mérnök (Kern András) szép álmokat kerget. Hogy az őt valamikor megmentett fiatal focis-játszótárs és annak családja majd a családja lesz. Feleségétől elvált, gyermekeivel sincs kapcsolata, igazán talán nem is volt, hát most hálálkodni jön: kocsit hozott, nyaralást ígért, házat építtetne, közöset, ő fenn lakna az emeleten, az Öregék meg a földszinten. Őrajta látszik leginkább az óriási csalódás, hiszen hónapokig építgette magában az álmot, ami a házaspár számára alapvetően és eleve elfogadhatatlan, szinte fel sem fogják, miről is beszél a Vendég, egyre csak téblábolva a „ronda” szarvasos falvédő, hokedlik, viaszosvászonnal letakart ócska konyhaasztal, a már horpadt, őskőkorszakbeli hűtő előtt-között. Az a néhány esemény, amit elmesél az életéről, távoli történésekről, érthetetlen zagyvaság a házaspár számára.

Megérkezik a várt lány is, a kicsit kihívó Nő (Péter Kata), aki szüleivel ellentétben azonnal felfogja, miről beszél a mérnök, miféle bankkártyákat tart a kezében, milyen kocsit emleget. Másodpercek alatt felépít egy csoda-pénzügyi tervet, egy vegyes kft-ét… Ő legalább lelkes, igaz, az önzés csúcsfokán, még fel is ajánlkozna…! Végül mégsem távozik üres kézzel, elviszi a nekik főzött paprikás csirkét. Túl nagy szeretet éppenséggel nem árad belőle sem.

A Vendégnek, aki végül mégiscsak magára eszmélt, nem kellenek a Feleség által kötött szvetterek, a mákos tészta sem, a falvédőt elvinné, de az emlék a Feleségnek, ezért azt nem lehet. Ki tudja, hogyan folytatódik az élete a Nagy Álom szertefoszlása után? Most minden esetre elmegy egy szállodába aludni, pénze van elég. Az Öreg meg komótosan bezárja a külső rácsot, meg az összes zárat az ajtón. Mintha az segítene. Tervük nincs, elképzelésük nincs, érteni nem értik ezt a világot, csak indulataik vannak. Főleg az Öregnek. És feltehetően sokan másoknak – voltak. Hiszen ma már a 90-es évek világa is letűnt világgá lett. A kérdések, a miértek és hogyanok azonban velünk élnek ma is, és kevés válaszunk van rájuk még ma is.

A díszlet egy nagy skatulyába épült, ami az előadás elején közelebb tolatik a nézőkhöz, a végén pedig visszatolatik a színpad mélyére. (Díszlet: Bagossy Levente.) A jelmezek szinte túl jók is, az Öreg rémesen elhanyagolt öltözete, a Feleség otthonkája. (Benedek Mari munkája.)

Marton László kiérlelt, gondos, szakavatott rendezése annyi humort diktál, amennyit csak lehetséges. Maga az életünk azonban, amit Spiró György nyomán felmutat az előadás, nem éppen túl humoros.

Budapest, 2015. február 05.

 

Györgypál Katalin

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©