Apa és fia (Benedek Miklós és Benedek Albert) összefogtak,
átfésülték Lengyel
Menyhért egy kevéssé ismert
vígjátékát, kellett még hozzá
kis smink, zeneszó, tánc, bűvészmutatvány,
néhány ismert színész, és
máris a
Karinthy Színház közepén kötött ki
„Róza”
(eredeti címe: Róza
néni), aki irodalmi
rokona Füst Milán „Máli
néni”-jének. Ezek a furfangos, habókos
vénasszonyok
sokat tudnak az élet alapvető dolgairól, mindig
jókor lépnek közbe, és
megoldják a legnehezebb problémákat is,
legtöbbször önzetlenül, saját maguk
gyönyörűségére, örömüket lelik
abban, hogy másokon segíthetnek.
A történet banálisnak
mondható. Verőczy Giza özvegy anyjával
egy bérház harmadik emeletén laknak. A csinos
lány nagyon férjhez akar menni,
mert nemrég született egy szerelemgyereke bizonyos
Cséti Gábortól, de a férfi
léha és pénztelen, még a
tartásdíját sem képes fizetni a
dajkaságba kiadott
gyerekének. Gábor elhozza egyik barátját,
Ráber Aladárt, aki beleszeret Gizába,
hajlandó elvenni feleségül. Ám szigorú
apja nem engedi, hogy az általa
összegyűjtött vagyont könnyelmű gyermeke
elherdálja, idegen nőkre költse, akik
elcsábítják és ráteszik a
kezüket az ő pénzére.
A házasság
nyélbeütésére Róza, egy gyerekmenhely
„vállalkozó” tulajdonosa jelentkezik be. Majd
ő megcsinálja, lesz itt házasság!
És lesz is. Addig mesterkedik, míg az öreg
Ráber megpuhul, s önként adja
áldását
Giza és Aladár egybekelésére. Ehhez persze
az kellett, hogy Aladárnak legyen
egy kis vaj a feje tetején. Ki hinné, hogy neki is van
egy házasságon kívüli
gyereke, ez kiváló zsarolási alap.
Végül Giza kisfia úgy kerül vissza az
anyjához, hogy közben azt hiszik, Aladár
gyerekét kapták meg, akit az „angyal”
Giza oly szeretettel ölelget, vállalván maga
általi felnevelését. Szép, kerek
történet, gazdag fiú, szegény lány,
családi boldogság, miegymás.
Benedekék néhány Strauss
keringővel tették mozgalmassá a
cselekményt, amit a színészek
tánclépésekkel kísérnek.
Színesíti még az
összképet a sok evés-ivás menet közben
(vajaskifli, kávé többször is, sajttál,
pezsgő, befőtt), valamint Gizáék régi
bútorait kicserélő bútorkereskedő kéretlen
bűvészmutatványai. Ezeken kívül szerep jut
egy „ereklye” fotelnek, ami a
megboldogult papáé volt, egy örökké
keresendő szemüvegnek, a varrógép
kattogásának, és a „szecesszió”
kifejezésnek, ami szitokszó minőségben jelenik
meg Verőczyné szájából.
A hagyományos polgári lakás
berendezését és a századelő
(1910–20-as évek) ruháit Dévényi Rita
tervezte, a díszletkivitelezés Major Attila munkája,
kellék: Bíró
Tamás, hangeffektus: Voronkó
Miklós, fény: Sörös
Zsolt, koreográfus: Szabó
Andrea.
Az előadás egy bravúr szerepre
épül, a címszereplő alakítója
határozza meg, hogyan sülnek el a poénok, lesz-e
siker, nevetés, tapsvihar.
Lett. Róza szerepére Almási
Évát hívta meg a színház, aki
egy ideje már csak
komikus szerepeket játszik. Ősz haja, teltté vált
alakja, mély, rekedt hangja,
pákosztos hajlama (végig eszik-iszik a színpadon,
egyszer szipkából
cigarettázni is próbál) alkalmassá teszik a
szerep és a darab sikeressé tételében.
Cserfes beszéde, pergő nyelve, gyors taktikai
váltásai állandó figyelmet
igényelnek. Érzelmileg is azonosul szerepével.
Verőczynét Murányi
Tünde
játssza, jól adva a nagyzolót és a
magát sajnáltatót egyszerre (karaktere
Tábori Nóráéra emlékeztet). Fel
kellett figyelni a szobalányt alakító Eke
Angélára, kis szerepét jelentős
fordulatokkal gazdagította. A bútorost
játszó Széles
Tamás
magánszámként csempészte be
bűvészmutatványait néhány színes
kendővel. Gizát Szabó
Erika, az öreg Rábert Dengyel Iván
játszotta hatásosan.
Kissé harmatosnak tűnt a két fiatalember, Szanitter Dávid és Rábavölgyi Tamás,
előbbi a gyerek apjának, utóbbi az új, gazdag
udvarlónak szerepében.
Sok taps és sok virág volt a
végén, a játékot igazán
hangulatossá tette a tüllfüggönyre
vetített korabeli képeslapok
nosztalgiázása.
A régi Budapest, a régi villamosokkal,
néhány járókelővel, eklektikus
bérházzal. Kicsit moziztunk is, a színház
harmincöt éve még mozi
volt, „Haladás” névre hallgatott.
Vetíteni még
most is lehet benne.
Budapest,
2014. december 6.
Megjelent a
Kláris 15/2. számában
Földesdy
Gabriella
♣
♣
♣