Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AMADEUS

Belvárosi Színház

Mozart és Salieri, Salieri és Mozart! A kettejük közötti feltételezett kapcsolatról – esetleges mérgezésről – Puskin színdarabot, Rimszkij-Korszakov operát írt, de a Peter Schaffer angol színműíró által kitalált ördögi történet az utóbbi 35 év (ősbemutató: 1979. november) egyik megunhatatlan bombasikere. A Belvárosiban most mindössze nyolc színész hozza elénk az egészet dinamikus összjátékkal, koncentrációval, bő három órában. Rendező: Szikszai Rémusz.

Sokszor elfelejtjük, hogy a darab főszereplője nem Mozart, bár tulajdonképpen róla szól a színdarab, a korszakos zsenit végig Salieri, a kortárs szemszögéből látjuk. Ez a kép mindig eltér attól, ahogyan mi, elbűvölő zenéjét hallgatva elképzeljük, ki volt, és hogyan élte nem egész harminchat esztendejét. Az „Amadeus”-ban egy féktelen gyerek sokszor idétlen megnyilvánulásaival, mosdatlan szájával szembesülünk, és csak a vége felé ébredünk fel, hogy akármilyen is lehetett testi valójában, az általa alkotott zenei világ egy istenadta – Amadeus, ahogy neve is mondja – csoda.

És még csak nem is erről szól Schaffer története, ez csak a díszlete, egy gazdag kerettörténet ahhoz, hogy lássuk, milyen rejtélyes utakon nyilvánul meg a tehetség, nem olyan könnyű felismerni, és ha mégis felismeri valaki, lehet, hogy éppen megsemmisíteni van kedve, és nem nyilvánosságra hozni, elismerni azt. A bennünket körülvevő középszer uralkodik legtöbbször, ami sikeres és elérhető számunkra, az igazi érték legtöbbször csak ötven-száz év múlva kristályosodik ki, s nyeri el méltó helyét a művészetben.

A Belvárosi Színház legújabb Orlai produkciójában több, eddig nem használt elem is található. Szikszai Rémusz rendező merészen nyúlt a felhasználható eszközökhöz, a bútorzatot minden esetben egy vagy két gördülő kórházi ágyra cserélték, ezeken zajlanak az ülő és fekvő jelenetek. A zongorát egy mozgatható szintetizátor helyettesíti (díszlet: Varga Járó Ilona), a feszületet egy falra kifeszített kényszerzubbony (!) testesíti meg, amely kereszt alakot imitál, Salieri időnként a zubbonyhoz beszélve kommunikál a Megváltóval.

A rendezés kissé eltolta a hangsúlyokat az eddigi megszokott hatáselemek tekintetében. Elhagyta a Mozart iszákosságára vonatkozó részeket, a Varázsfuvola komponálásának nehézségeit és gyötrelmes próbáit, az álarcos Salieri félelmet keltő megjelenéseit, sürgetve a Requiem megírását. Helyette beiktatott egy süteményevési rítust, mintegy kielégülést imitálva egyes jelenetekben. A bécsi udvar nevetségessé tétele igen jól sikerült, korhű ruhákban és rizsporos parókában mondanak badarságokat operákra, zenére vonatkozóan (Jelmez: Kiss Julcsi). Salieri (Kulka János) nem változtatja jelmezét, végig a zárt osztálybeli kortalan ruhájában játszik. Az ő alakja még súlyosabbá válik, mint az eddigi felfogásokban, mivel Mozart elpusztítása mellett még a halálos ágynál is kitart (korábbi rendezésekben ekkorra már sajnálattá szublimálja a gyűlöletét), sőt szinte előidézi, sietteti Mozart agóniáját, modern kifejezéssel aktív eutanáziának is mondhatnánk, amit művel.

A gyors, pergő ritmusú játék nyolc szereplője szinte sportteljesítményt nyújt a színpadon. Legtöbbet Egri Márta és Fodor Tamás öltözik át. Előbbi játssza Constanze anyját, a bejárónőt és a kamarást is, utóbbi az udvari karnagyot és Mozart apját. II. József degenerált figuráját Kaszás Gergő jeleníti meg kellő iróniával, Lovas Rozi alakítja Stancit (Constanze), Mozart feleségét, ezúttal csak pozitív tulajdonságait hangsúlyozva a figurának. Tamási Zoltán Orsini gróf intendáns megtestesítője, Murányi Márta a híres szoprán énekesnőt formázza, aki érzelmileg is érintve volt mindkét zeneszerzőnél.

A darabot meghatározza a két főszerepet játszó színész egyénisége. Keresztes Tamás sápadt, vékony, átszellemült arca egy nagyon szerethető Mozartot nyújtott felénk, minden színpadi pillanatát élvezni lehetett. Jól bánt a kellékekkel is, parókáját hol le, hol föltette, jelmeze volt korabeli és mai is időnként. Megható esetlenségeket is képes volt eljátszani, a félszegséget, a túlzott öntudatot, az infantilis nevetést, a kirobbanó dühöt, a nyilvánvaló ostobaság megvetését stb. Kulka János Salieriként fürdött a szerepben, tényleg mindent el tud játszani, még öltöznie sem kell, kicsit elhűlünk, amikor meztelen, összepiszkolt talpát mutatja felénk a hordágyon ülve.

A sok zenét bejátszó előadás zenei vezetője: Wágner Puskás Péter. A sok Mozart és egy Salieri zenei részlet bejátszása zökkenőmentesen történik nem kis megelégedésünkre.

Fordította: Zöldi Gergely.

 

Budapest, 2014. június 19.                    
Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©