Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

GODOT-RA VÁRVA

Katona József Színház


Az ember csak nézi, csak nézi, hátha mégis történik valami, miközben – látszólag – az ég világon semmi. Csak éppen múlik az életük. Meg a miénk. Mert várunk, folyton és mindig várunk. Kivéve azt a kevés időt, amikor flow-élményünk van. De Vladimir (Kocsis Gergely) és Estragon (Elek Ferenc) életében ilyesmiről vajmi kevés szó eshet. A flow-élményhez tevékenység kell. Itt jórészt éppen ez hiányzik. Hiszen várnak. Tudjuk, hogy Godot – mint valami megváltó – sohasem fog megjelenni. Bár létezik, valahol létezik, hiszen a kisfiú (Varga Zétény m.v.) hírt hoz róla és tőle kétszer is. Két este, amikor a két – toprongyos – férfi őrá vár, azt sem tudjuk meg, pontosan miért. Valamihez engedélyre, valamihez lehetőségre. Nem fontos, mire és miért…

Várnak, és mi is várunk. Hátha mégis megjön Godot, miközben tudjuk, hogy nem jön el – soha. Elnézzük a két valószínűtlenül rongyos ruhás embert. Az egyik már be sem gombolkozik. Pedig emberi lények, beszélnek, kérdeznek, valamelyest gondolkoznak. Úgy általában. Miközben nem kötelesek minden este idejönni és Godot-ra várni. De idejönnek, itt találkoznak, és várnak. Amikor megjelenik a különös, előbb igen elegáns és parancsoláshoz szokott Pozzo úr (Kulka János) még különösebb szolgájával, Luckyval (Keresztes Tamás), kiderül, hogy nem túl empatikusak, kissé mintha kíméletlenek lennének. De nem jobban, mint sokan mások…

Luckyt a vastag kötél végén előbb sajnáljuk, mert együgyűnek mutatja magát, meg őszes, meg alig él… és már nem tud táncolni sem. De még „gondolkodik” parancsszóra, ha ezt a sok szó-egymás-után-rakást gondolkodásnak vélhetjük. És főleg, nem képes abbahagyni a sok zagyvaságot. Így aztán a két toprongy gondolhatja azt is, hogy Lucky megérdemli a sorsát. Már nem háborodnak fel, sőt.

Csak látszólag nem történik semmi. Leginkább Pozzo úr sorsának alakulásán mérhetjük le, mi minden történhet és történt is. Megvakulhat valaki, teljesen tönkremehet csak úgy, egyszerre, úgy ébred fel egy reggel, hogy nem lát. Mint Pozzo úr. És már nem tudja, mikor. Tegnap volt, hogy először találkoztak, vagy sem? És éppen ott? Idő és tér teljesen egybefolyik, értelmezhetetlenné válik az ő számára is. Már csak egy szerencsétlen, segítséget kérő embert látunk magunk előtt. Hová lett parancsolhatnékja, eleganciája? A semmibe veszett, mint az élete, életük. Ki tudja, hova mennek, vagy inkább már csak vánszorognak Luckyval? Talán már nem is fontos.

A Katonában most ketten rendezték Beckett darabját, Ascher Tamás és Zsámbéki Gábor, együtt. Az ilyesmi igen ritka megoldás. Szakszerű előadás. Pontos, precíz. Éppen annyira látványos, amennyire ez lehetséges. A helyszín, mint egy lakatlan sziget, óriási, kissé domború korong, bevonva semleges, drapp színű textillel, kókusszal, ki tudja. (Díszlet: Khell Csörsz.) Kellően semmitmondó, de folytonosan mozog a központi tengelyén, ahogyan a szereplők a korong szélein járnak, leülnek. Bizonyára nem könnyű talpon maradni rajta. Egyébként sem könnyű játszani, különösen Estragonnak és Vladimirnek, akik végig a színen vannak. (Két részben játsszák most is, 2 óra 20 perc a szünettel, Kolozsvári Grandpierre Emil fordításában.) Érdekes a mozgás, részint a folytonosan mozgó „féltányér” miatt, részint a tánc-imitációk miatt, részint pedig Luckynak az együgyűségként is értelmezhető, meglehetősen különös mozgása miatt. (Mozgás: Horkay Barnabás e.h.)

A díszlethez természetesen egy árva-kopár kis fa is tartozik, melynek azonban másnapra kinő néhány pici levele. És még gyönyörködhetünk egy kevés funkciójú, óriási rugóban is…

Jók a jelmezek. A két férfinak ilyen mértékű toprongyot nehéz összehozni, különösen úgy, hogy ne essen le róluk semmi akkor, amikor nem kell. A cipőknek külön fejezetet lehetne szentelni. És akkor itt van Pozzo úr és feltűnően elegáns öltönye, prémgalléros kabátja, nagyon oda nem illően – először. Aztán hasonul jelmezében is. (Jelmez: Szakács Györgyi.)

 Nos, az előadás megfelelően lehangoló, még ha nagy ritkán némi kacagásféle hallatszik is itt-ott a nézőtéren. Szinte teljes képet kaphatunk a „nem-élet”-ről. Hiszen ők valóban nem élnek igazán, csupán léteznek – még egy darabig. Mert hátha másnap aztán már tényleg felkötik magukat arra a csenevész fácskára?

A cselekvés azonban kimarad az életükből feltehetően a jövőben is.

 
Budapest, 2014. 04. 26.

 


Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©