Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HEDDA GABLER

Radnóti Színház

Henrik Ibsen hősnője – Hedda Gabler – mára népszerűbb és többet játszott színműve lett a szerzőnek, mint a Nóra címmel játszott – eredeti címe: Babaház – emblematikus darabja. A férjét elhagyó Nóra manapság mindennapos történet, míg Hedda féktelen önzése, másokat és magát pusztító karaktere talányosabb, több kérdést vet fel a mi számunkra. Hedda jelen korunk egyik torz nőtípusa.

    A függöny felgördülése után egy átlagos polgári szalont látunk különböző ülőgarnitúrákkal, virágokkal teli vázákat, fényképtartókat, furcsa hengeres kályhát (erre mindenképp szükség lesz majd), a háttérben pianínó.Ez csak annyiban érdekes, hogy látni, a történetet nem helyezték át jelen korunkba. A meglepő az a férfiportré, ami szembenéz velünk a hátsó falon. A hatalmas férfifej Gabler tábornok arcképe, aki életunt, ellenszenves, undorodó arckifejezéssel néz ránk. Hedda szülei meghaltak, ő férjhez ment, a minap féléves nászútról tértek haza Jörgen Tesmannal, aki kultúrtörténész. A kedélyesnek induló színdarab, amely a nagynéni és a cseléd beszélgetésével indul, már súlyosan terhelt az ibseni titokkal, amely megbújik valahol a fojtott levegőben. A szereplők 19. századvéget idéző ruhákban járnak, de gesztusaik, gondolkodásuk, cselekedeteik akár maiak is lehetnének.

   Hedda jelleme fokozatosan bomlik ki a drámában. Előbb csak közönyös tekintete lep meg bennünket, aztán tanúi vagyunk szeretetlenségének, amivel környezetét körülveszi: megsérti az őhozzá kedvesen közeledő Julle nénit, utálja a cselédet, kidobja a virágcsokrokat a szemétbe, terítőket leszedi, és minden esetben kitér férjének közeledése elől. Feltűnő az a flegmaság, amivel kifejezi utálatát környezetében mindenkivel szemben. Megborzong egy lehetséges gyermekáldástól. Egy lovaglópálcával kezében tartja távol magától a hozzá közeledőket. Egyedül a házibarát szerepben jelenlévő Brack bíróval kacérkodik, őt kedveli, de csak unaloműzésből. Hedda igazi titka lassan bomlik ki. Régi szerelme, Ejlert Lövborg, aki botrányaival hívta fel magára a figyelmet, ismét feltűnt a városban, várható, hogy találkoznak. Hedda leszámolt régi életével, már csak tönkretenni akar mindenkit, nem szeret senkit, mert őt sem szereti az, akit elképzelt volna magának. Férje, Tesman rajong ifjú és szép feleségéért, ám Hedda ezt a ragaszkodást nem bírja elviselni, túl kispolgári, unalmas számára. Jörgenhez csak azért ment hozzá, mert szép házban lakhat, igaz, hitelből. Szeretné, ha férje híres ember, politikus vagy miniszter lenne, akkor büszke lehetne rá (ebben hasonlít Bovarynéra), és nagylábon élhetnének hátaslóval, új zongorával. Erről azonban le kell mondania, mert férje nem tehetséges, az újból felbukkanó Lövborg pedig nem az a fényes lovag, fején koszorúval, akinek Hedda ismerte. Megváltozott, egy szürke vetélytársnő (Elvstedné) elhódította, végül egy kurtizán mellett öngyilkos lett, de nem úgy, ahogy Hedda szerette volna. És Hedda hiába égette el Lövborg nagyreményű kéziratát (a bal szélen álló vaskályha ezért fontos) a kultúra fejlődéséről, Elvstedné megőrizte a jegyzeteket, amik Jörgen segítségével újra fognak éledni. Hedda a saját csapdájába esett, Brack bíró ugyan titokban tartja Hedda közreműködését az öngyilkosságban (ő adta a pisztolyt Lövborgnak), de az asszony ezt már szabadságának elvesztéseként éli meg, amit az öntörvényű, csak magának élő és életértelmet nem lelő nő nem bír elviselni, és főbe lövi magát.

    Valló Péter rendezése felerősíti a főhősnő alapvetően önző és gonosz természetét, bár szándéka szerint mindezt mentegetni akarná azzal, hogy Hedda közelében nincs senki, aki szeretné őt, ezért ilyen ellenséges. Épp fordítva van. Ő nem szeret senkit, férje mégis rajong érte, és észre sem veszi felesége utálatos voltát, elnéz fölötte. Nem azért kell meghalnia, mert különb a többieknél, és nincsenek másfajta ambíciói, ami miatt üldöznék, hanem mert gőgje életképtelenné teszi, torz személyiség. Nem lehet menteni, és nem lehet alakját társadalmi méretekben általánosítani sem. A sokat ígérő rendezés ezt nem tudta megoldani – ha akarta volna is –, a darab maradt egyéni tragédia.

   A tolóajtókkal és antikolt bútorokkal teli díszletet Szlávik István, a hangsúlyos ruhákat (csak Heddáé hangsúlyos, a többi átlagos, jellegtelen) Szakács Györgyi tervezte. Ibsen drámáját Kúnos László fordításában játsszák, dramaturg: Morcsányi Géza, világítás: Baumgartner Sándor. Petrik Andrea címszerep alakítását pontosnak mondanám, mert minden mozzanatában érzékelteti felénk gőgös felsőbbrendűségét, azt a hideg, kemény, számító figurát, akit a nézőtérről megvetünk, mert semmiben nem érzünk együtt vele. A színésznő úgy játssza el mindezt, hogy nem is tudja, mit sugároz (egy vele készült interjúban menthetőnek véli a figurát). Jörgen bájos papucsférj szerepét Adorjáni Bálint alakítja, hiteles és korrekt minden megnyilvánulása, nyárspolgári alakját lehet szeretni, mert kedves, jó szándék hatja át. Az ő játéka minden ízében tudatos. Az összes szerep közt Hirtling István Brack bírója a legtökéletesebb, cinikus, hedonista, saját élvezetei érdekében mindent elkövető kéjenc alakja felejthetetlen marad. Csomós Mari Julle nénije kissé didaktikusra sikerült, Wéber Kata Elvstedné szerepében jelentéktelen, de még túl halk is, alig hallani. Szereposztási tévedés volt a kulcsfigura Lövborg szerepét Pál Andrásra osztani, alkatilag nem hihető, hogy valaha is démoni kalandokba keveredett. Azért igyekszik megfelelni a kihívásnak.

   Korábbi Hedda Gabler bemutatók kevésbé élezték ki a főhős súlyos jellemtelenségeit, inkább szerencsétlenségét hangsúlyozták. Almási Éva (1974), Fehér Anna (1997), Básti Juli (2002) szolidabb nőt formáltak a maguk idején, a Radnóti Színház jelen előadása letaglózza a nézőket. Emlékezetes.

 
Budapest, 2014. január 25.               

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©