Miért
ördög az Ördög, vagyis Dr.
Kovács, amikor csak jót tesz, megszabadítja a
barátait saját és mások
hazugságaitól, a szerelmeseket egymáshoz
vezérli? Ez eddig olyan, mint egy
tündérmese, akkor miért nem
Jótündérnek nevezzük Dr. Kovácsot?
Az ember
társadalmi tőkéjének
összetevői koronként változnak. Régen a nők
társadalmi tőkéje a férjeik
társadalmi tőkéjének a függvénye volt,
olyan társadalmi csoportba tartoztak,
amelyet megnyitott előttük a férjük, olyanokkal
barátkoztak, akik ebbe a társadalmi
csoportba tartoztak.
Ma egy nő
társadalmi tőkéje saját
képzettségéből, kapcsolataiból
(családjával, barátaival, munkatársaival
stb.)
és tapasztalataiból áll. A saját
szón van a hangsúly. Erre a saját
társadalmi
tőkére nagy az igény – a nők is szeretik maguk
vezérelni életüket, és menekülnek
abból a kapcsolatból, amelyik ezt nem tartja
természetesnek. Előfordul – így is
–, hogy hazudunk „boldog
szeretőt”?
Persze. A kapcsolatok ugyanis kölcsönösek. Hiába
döntene az egyik fél úgy, hogy
tovább lép, nem teszi meg (még egy ideig, vagy
talán sohasem), mert mi lenne a
másikkal, vagy ő maga tudna-e önerőből újabb
szerepet kialakítani és azt
tartalommal megtölteni, vagyis mi lesz ezután? Ilyen
és hasonló kérdések
rohanják meg a változtatást
kívánókat. Megindul a racionalitás
és az érzelmek
harca. Hogy melyik győz, az sok mindentől függ, de biztos, hogy
csak érzelmi
döntések nem vezérelhetik az életünket,
mert mint emberek racionálisak is
vagyunk, és ráadásul biztonságra,
állandóságra is vágyunk.
Mindenki
társadalmi tőkéjének
vannak megfigyelői, értékelői a szélesebb
és kevéssé szélesebb környezetben. Ha
valaki kilép a mások által már ismert
és elfogadott kapcsolati rendszerből, az
újat elfogadják-e a többiek, akik
egyébként fontosak nekünk, vagy esetleg még
környezetet
is változtatni kell? Nem túl nagy ár ez? Ezekre a
kérdésekre nem válaszol
Molnár, sőt fel sem
teszi őket (hogy mi se gondoljunk rájuk). Könnyű neki, ő
„csak” egy drámaíró. Az életben
ezek a kérdések megkerülhetetlenek. És milyen
jó legalább 2 óráig érezni, hogy
sikerülhet a változtatás – társadalmi
tőke ide,
vagy társadalmi tőke oda. Egyébként is a
gondolkodás a tett halála. Éppen ezért
Jolán és János (Gubás
Gabi, Szabó P. Szilveszter) nem gondolkoznak a
jövőn, csak
az az áldozat jár a fejükben, amit eddig hoztak
azzal, hogy eltitkolták a
szerelmüket.
Az
ördögöt 1907-ben mutatták be,
Molnár ekkor 29 éves volt. Kora ellenére –
úgy tűnik a darabból – remekül
ismerte a kapcsolatok sajátosságait, és így
a jellemző hazugságokat is.
Mit várt el
1907-ben a társadalom
egy férjes asszonytól? Azt, hogy minden áron,
még a hazugságokat is
beleszámítva, őrizze meg a
házasságát – ez lett volna a jó
cselekedet, de
valaki (az Ördög, vagy az érzelmei) azt
tanácsolták, hogy kövesse a szívét.
Így
lett a szerelmesek egymásra találása
ördögi ötlet, hiszen a társadalom
elvárásaival szemben álló megoldás
született.
Egészen
más a társadalom ma, mint
1907-ben, mások a kapcsolatok nők és férfiak
között, mégis lenyűgözött
figyelemmel nézzük a cselekmény
bonyolítását. Lehet, hogy más a
társadalom, de
az érzelmek ugyanolyanok, van szerelem, van
kötelesség, és van a kettő
közötti vívódás,
önmarcangolás.
Molnár
lehetővé tette, hogy
kellemes, távolságtartó iróniával
nézhessük a történetet. Így már
lehet jókat
nevetni a szerelmesek vívódásain, egymás
kerülgetésén (olyan ismerős ez az
eset!), és bízhatunk abban, hogy az Ördög terve
sikerül, legalább itt a
színpadon, és nem kell gondolnunk a jövőre, hogy mi
lesz majd a közvélemény
ítélete.
A jól
megírt szerepeket jól játsszák,
kellemesen ritmikus a rendezés – a csend addig tart,
ameddig kell, és a
kétségeket hordozó jelenetek nem hosszúak.
Rendezte az Ördög, valóban, Balikó
Tamás a rendező és ő az Ördög is. Az
alakja, hangja, kora találó – a
szövegmondás még kissé
döcögött a főpróbán, de ez a kellemesen
szellemes szövegsodráson
semmit sem rontott.
(További szereplők: Alfréd – Schlanger
András, Elza – Balázsovits Edit, Selyem Cinka
– Balázs Andrea, András – Honti
György.Díszlet: Horesnyi
Balázs, jelmez: Pilinyi
Márta.)
Budapest,
2013. november 21.
Tóth
Attiláné dr.
♣ ♣
♣