Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BÁNYAVÍZ

Szkéné Színház

 

Székely Csaba trilógiája befejező részének ősbemutatója 2013 szeptemberében volt. Mi októberben láttuk zsúfolt nézőtérrel most is. A nézők zöme fiatal.

 A „Bányavíz” „műfaji” megjelölése: „fuldoklás egy részben”. Ez önmagában nem túl sokat árul el, de azt bizonyosan, hogy nagy vigadozásról nem lehet szó. Vidám percek vannak ugyan, de nagyon keserű a történet egésze. Szinte mellékesen hangzik el, hogy amióta a bánya bezárt, alig maradtak a faluban. Ignác (Kaszás Gergő), a falu katolikus papja házának óriási méretű konyhájában játszódik mindez, tele hatalmas, magas, zöldre pácolt fából készült szekrényekkel, tálaló és egyéb funkciókkal, beépítve egy dikóval és rengeteg fiókkal, jobboldalon egy adventi koszorúval. Előttünk áll középtájt egy kicsi szószék, amin a pap gyakorol a mise előtt, de rá is lehet támaszkodni, vagy igazgatni rajta a csipketerítőt.

A darab leginkább talán Márton, a pap nevelt fia (Márkus Sándor) és apja, vagy inkább – ahogy lassanként kiderül – szeretője kapcsolatáról, Márton vívódásáról szól, aki szabadulna ebből a „börtön”-ből, ahogyan jellemzi helyzetét, de pénz nélkül nem teheti. A templomgondnoki állás nyilván nem jövedelmez valami jól, hiszen szegény a falu.

Ráadásul teljesen leég a tanító, István (Tóth József) háza, így fiatal leányával, Imolával (Eke Angéla) a paphoz költözik. Így is ismerjük meg őket, a paptól kapott  viseltes, rongyos göncökben járnak-kelnek. Még nagyobb tragédia, hogy benn égett a lány anyja. Szép lassan az is kiderül, hogy valaki nemcsak őket mentette ki az égő házból, hanem a matracot is – a férfinép köztudottan a matracban tartja spórolt pénzét –, és persze a másik nagy értéket: a pálinkafőző üstöt. Tehát ellopta. Az asszonyt, István feleségét azonban az égő házban hagyta. Azt nem tudni, hogy István miért nem tudott semmiről, de az őrületes pálinkaivásából következtethetünk erre valamelyest.

A pálinkaivásból ugyancsak kiveszi részét persze a tanító is, meg Márton is. A konyhában mindenhol pálinkásüvegek vannak, a szekrények aljában, a szentképek mögött, a fiókokban. Ahol meg nem pálinka, mint pl. a Biblia mögött, ott csokoládé. Imola ugyanis csokoládéfüggő.

Egyedül a féleszű Irén, a pap házvezetőnője (Bozó Andrea) nem iszik pálinkát, és nem eszik csokoládét. Ő Amerikába ment lányával van elfoglalva, aki írt neki, hogy hamarosan jön, és elviszi innen. A levelet azonban lánya már hat éve írta, a szomszéd faluból, ahol öngyilkos lett… Irén talán mégis tudja ezt, csak nem akarja tudni?! – még ez a halvány sejtelem is felbukkanhat bennünk a legvégén.

De most még a legelején vagyunk: már az első pár mondatváltás a pap és fia között felveti a fiúnak a szexualitás körüli problémáját. Ez azonban régi kamasz-lázadásként is felfogható, előtte pedig még bennünk élnek a pap és Irén inkább vidámként hangzó párbeszéde, amikor Irén megzavarja a pap „gyakorlását” a szószéken. Igaz, a pap már itt is káromkodik, azután csatlakozik ehhez később a tanító is.

Nyilvánvaló, hogy Márton a fiatal lányba szerelmes, akinek nincsenek álmai. Van helyette a csokoládéfüggése. És furcsa, szinte ostoba viszonya egy férfihoz, akit talán szeret, bár a férfi két szaloncukrot ígért neki, de csak egyet adott… Nyugodtan felmerülhet bennünk az is, hogy a lánnyal sincs minden rendben. (És persze, sajnos, igazunk lesz.) A férfit nem ismerjük meg, csak azt tudjuk, hogy református, ami megvetendő bűn egy katolikus pap házában.

Mártont kezdjük sajnálni, tudjuk, hogy fafaragó (is lehetne), verset ír a tengerről, amit nem láthatott, csak bányavizet (feltehetően innen a cím is). Látjuk, hogy szenved nevelőapja, egész kilátástalannak tűnő helyzete miatt, és főleg, szerelmes Imolába. Hirtelen pénz is kerül – a féleszű Irén adja elő az ellopott pénzt, ami a tanítóé, Imola meg, ugye, a tanító lánya – megcsillan a szabadulás lehetősége. Csak éppen Imola nem szereti Mártont. Sőt, nemcsak hogy nem szereti, de másik férfitől terhes. Idáig sajnálhatjuk a fiút. De ekkor Márton  leteperi a lányt. A lány aztán elfut, a fiú utána hajítja a pénzzel teli táskát. Mint később szó kerül erről, Imola bizonyára a másik férfihez ment… Mártont minden esetre már nem tudjuk annyira sajnálni. Pedig aztán kibékül apjával, kölcsönösen megbocsátanak egymásnak, előttünk lebeg mesebeli nagy boldogságuk.

A pap a püspökhöz siet mindent „elsimítani”. A lopást, miegyebet. Hiszen a püspök is volt tízéves kisfiú, akit a pap talán szintén… ki tudja.

Márton jobb kedvre derül, és az adventi koszorú meggyújtott gyertyáinak fényében együtt nevetgélnek Irénnel. Aki talán mégsem annyira féleszű?

Nagyon kell és érdemes figyelnünk a szövegre. Sok erdélyi „kiszólás”, „szócsavarás” jellemzi, amit értékelünk is. Csizmadia Tibor, a rendező megfelelő teret ad minden fordulatnak, váltásnak, lehetséges vidám pillanatnak. Irén sokszor forrása helyzetkomikumnak, de mindenkor a jó ízlésen innen. A darab alapvető keserűsége azonban (Márton családi neve éppen „Keserű”) nem oldható, és nem is oldódik fel.

 

Budapest, 2013. 10. 10.


Györgypál Katalin
Megjelent a Kláris 13/6. számában
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©