Az előadás az
Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE
együttműködésével jött létre
Verebes
István újabb rendezése Richard Baer vígjátéka
Hitted
volna? címmel, melyet Zöldi
Gergely fordított. Nem véletlenül alapoztak Hernádi
Judit (Christine) és Kern
András (Herman) fanyar játékára, nem
csalódunk.
Egyetlen szobában játszódik
a történet, melyben a holmik
nagy részét már összecsomagolták.
Christine úgy érzi, itt, ahol leélt már
harminc évet, felnevelte gyermekeit és egy éve
elveszítette a férjét, semmi
keresnivalója. Szinte részletkérdés, hogy
mindez New Yorkban játszódik, és az
özvegy – aki nemcsak szép, de tele van
energiával – Floridába készül.
Mindemellett hangulatában Amerikában vagyunk mégis.
A nagy csomagolás közepette
váratlanul érkezik a harminc éve
jó barát házaspár férfitagja, Herman
– az ő felesége már 3 éve meghalt.
Christine nem túlzottan örül a
látogatásnak, hamar le akarja tudni,
különösen,
hogy a férfi nem volt ott férje halálának
egyéves évfordulóján, a temetőben.
Innen indul tehát a történet.
Hamar kiderül, hogy a férfi
már jó előre eltervezte, miként
tarthatná a nőt New Yorkban. Az elején furcsának
is tűnhet, hiszen az utóbbi
időben alig találkoztak. Igaz, előtte sokszor. Herman pontokba
szedte, miért is
lenne jó összeházasodniuk. Az ötlet teljesen
abszurdnak tűnik, különösen, hogy
a szerelem a 4 pont közül csak a harmadiknak része. De
aztán Christine – egy
váratlan csók után – mégis elmegy
vacsorázni a férfival, végül együtt
töltik
az éjszakát, vagy annak egy részét. A nő
azonban reggel is hajthatatlan:
utazik, költözik, itthagy mindent. Lányaival persze,
jó a viszonya, hiszen
szoktak beszélgetni. Együtt ebédelnek olykor. De
velük nyaralni menni? – azt
már nem teheti. Hermannak is jó a viszonya a
fiával, persze, csak éppen anyja
temetése óta nem jött a városba…
Igazából nagyon magányosak mindketten.
Szép lassan, fanyar humorukkal, a
múlt felidézésével,
jelenlegi helyzetük egymás előtti
feltárásával kerülnek egyre közelebb
egymáshoz. A férfi még a költöztetőket
– Ralphot (Ficzere Béla),
akinek tetszik
Christine, és a szeles Chucket (Jeges
Krisztián) – is szeretné lefizetni, hogy
valamiként tartsák itt
„ügyfelüket”. Végül maga Christine
gondolja meg magát,
és kéri Hermant férjül. A bútorok, a
holmi mind összecsomagolva – azonnal mehet
is bárhová, sőt mennie is kell, hiszen a lakást
eladták. Végül átmenetileg
együtt egy hotelt választanak.
A felszínen egyszerű
történet, a férfi
kereskedő-mentalitásából is származó
poénokkal. Harminc éve ismerik egymást –
és most mégis megváltozik közöttük
valami. Talán az igazabb elfogadás, talán
helyzetük belátása, talán a másik
értékeinek jobb felismerése, a lehetséges
veszteség bekövetkezte, ha Christine elköltözik
Amerika túlpartjára – vagy
mindez együtt?
Mindez a realitás határain
belül, sem a poénok, sem az
érzelmek túljátszása nélkül.
Mindketten tudnak kissé elhanyagoltak
és megfelelően
elegánsak is lenni (jelmez: Tordai
Hajni), és meglehetősen élesen
elkülönül az
ő világuk a két költöztetőétől. Ralph
tiszteletteljes szeretete – csodálata? –
Christine iránt pedig megható.
Jó nézni a darabot. Jó
olykor nevetni, jó egyre mélyebben
megismerni a két embert, jó egyre boldogabbnak
látni őket.
A darabra erre a hónapra biztosan nem
lehet már jegyet kapni
(a bemutató 2013. október 3-án volt). A producer, Orlai Tibor, aki saját
bevallása szerint a minőségi populáris
kultúrateremtés területén
értékhordozó
produkciókat igyekszik létrehozni, és fontosnak
tartja, hogy minden előadásnak
legyen társadalmi üzenete, megérdemelten kapta
idén a Színikritikusok
különdíját, amellyel kiemelkedő
minőségű produceri tevékenységét ismerte el
a színházi szakma.
Ebbe
pontosan beleillik a most bemutatott Hitted
volna? előadás is.
Budapest, 2013. 10. 04.
Györgypál Katalin