Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

AZ ÜGYNÖK HALÁLA

SZÍNHÁZ

ÉN, TE ŐT!

Karinthy Színház

„Buda legnépszerűbb színházában” a terveknek megfelelően 2013. szeptember 13-án mutatták be Ron Clark–Sam Bobrick: Én, Te Őt! című, krimire hajló komédiáját Budapesten, a nyári tihanyi nagy siker után.

A rendező Verebes István „tuti”-ra ment, ezt már előre jelezte a színház megújult honlapján közölt verse is (Verebes István (József Attila): Születésnapomra: „…a kritika fanyalog / húzza a száját és nyafog: / mi kell / siker? // Muszáj, mert hogyha nincs siker / az összes közmű innen kiver”…)

A „siker”-re törekvéshez a legjobb módszerek egyike – szeretném hinni – a jó előadás. A maga műfajában pedig a legújabb bemutatón is jó előadást láthattunk. Vígjátékot nem könnyű játszani. (Írni sem.) Krimivel egybefont komédiát, ahol sűrűn esnek a poénok, talán még nehezebb.

Mert a szerelmi háromszög (amely még tágul is) bővelkedik halálnemekben – szóba jöhet kád vízbe fojtás, ablakból kilökés, pisztolyhasználat, akasztás egyaránt. Három részben játsszák a pergő darabot, előbb a férjet akarják eltenni láb alól a szeretővel, majd a szeretőt a férjjel, végül ketten az őket elhagyó nőt. Más kérdés, hogy végül is mi valósul meg mindezekből.

Szórakozásnak kiváló. Paul, a férj Bajor Imre – az elején kellően esetlen, aki lopott kocsikat ad el, de a „terápia” után képes szinte teljesen megújulni kívül-belül egyaránt. Csonka András, a szerető – Mitchell – fogorvos, előbb igencsak fölényes, majd elhagyottan természetesen már másképpen látja a világot. A dekoratív feleség, Arlene – Dobó Kata. Mint tudjuk, ilyen szerepet még nem játszott, ez azonban a játékán nem látszik. Tud „rábeszélni”, és tud (ál)szenvedni is, amikor megcsalják. Meg gyilkolni is valamelyest, a csábításon kívül és túl. És mindhárman szeretik a sült csirkét, melynek elfogyasztása további élénkítő „történet is lehet.

Külön „finom” játszmát mutat be Lorán Lenke (Nancy, szállodai szobalány) – belesimulva az előadásba, majd még „különebb” játékot a tapsrendnél, további sajátos ízt adva az előadásnak.

Földvári Péternek (ő Howard, a „guru”) kevés szerep jut, róla inkább csak beszélnek. De éppen az ő megjelenése teszi fel az i-re a pontot.

A három – nem túl hosszú – rész ugyanabban az amerikai szállodai szobában játszódik, eltérő időkben. Franciaágy, előtérben-oldalt asztal székekkel, oldalt szekrény, ha muszáj, bele lehet bújni. És elengedhetetlen, természetesen, a hűtő. (Díszlet: Mira János.) Tetszetősek Arlene ruhái, de a férfiszereplőké is kifejező. (Jelmez: Tordai Hajnal). Hangulatos a zeneválogatás is (Dr. Gyarmati-Paor Zoltán), mintha mozgalmi dalt is hallanánk az amerikai zeneszámok, tűzijáték-csinnadratták között?

Az előadást Szőlőssy Judit fordításában láthatjuk.

Az előadás első része kevésbé dinamikus, majd fokozatosan gyorsul fel. Minden mozdulat, poén kiszámítottan ül, összecsiszolt, kidolgozott. Még egy pici mai „magyarosítást” is felfedezhetünk itt-ott halványan, ám végig az ún. „könnyed szórakoztatás” mesterien kidolgozott keretein belül maradva.

Aki „komédia-látásra” készül fel, nem csalódik.

 
Budapest, 2013. 09. 14.

  

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©