Németh László
drámáját meglehetősen ritkán
láthatjuk
színházban. Most az Új Színház
(újabban Újszínház) mutatta be Dózsa
László
rendezésében, két részben. Kulcsfigura a
címszereplő: Bánsági Ildikó
hiteles megformálásában láthatjuk.
„Ránézésre” eléggé
didaktikus maga a dráma: a
testvérféltékenységnek szinte
kiáltó, jól látható okai vannak,
kimenetele pedig
– a testvérgyilkosság – aligha lehet
kétséges.
A kérdés az, mennyire sikerül
árnyalni mindezt.
Nos, összefoglalva: jó
színvonalúan, a részletekre is kellő
figyelmet fordítva.
Valóban annyira eltér a két
fiú egymástól kívül-belül,
mintha nem is azonos szülőktől származnának.
Fontos momentum, hogy az elsőszülött
fiút – ifj. Bodnár
Jánost – akarták volna taníttatni, ahogyan
ez történt általában, ő azonban nem
akart tanulni, így neveltek „urat” az
öccséből, Bodnár Péterből (Beszterczey
Attila). És ő szinte elfelejtette, honnan jött:
urasan viselkedik a falusi
szülőházban is, elképzelhetetlennek tartja, hogy
besegítsen ottléte alatt – állása
sincs még – a gazdaságban. Inkább
vadászik, „ellőve heti 200 patront” is –
mindezt a bátyja munkájából szerzett
pénzen.
Cica, a távoli rokon sudár –
és persze csinos-kényes – lány
(a karcsú, fiatal Bátyai
Éva játssza) nélkül is elég ok
mindez kettőjük konfliktusához,
ezt csak tetézi a lány játszadozása. A
gyilkosság közvetlen kiváltó oka a
felszínen János és Cica elmélyülő
szerelme, az éjszakai szerenád. (Közreműködő: ifj. Farkas Sándor.)
De legalább ilyen mély ok, ha nem mélyebb, anyjuk
nyílt,
egyértelmű részrehajlása Péter
iránt, aki révén ki tud majd emelkedni ő is a
nyomorúságból, telente Budapestre mehet
lakni… János, az „igavonó”
iránt, aki
egész nap cselédsorban dolgozik, nem mutat ki szeretetet,
sőt, annak
modortalansága, nyersessége miatt csak veszekszik vele.
Azt azonban nem
tudhatjuk, mi volt előbb: az anya szeretetlensége
őiránta, vagy János goromba
természete-viselkedése?
Ma már széles irodalma van a
születési sorrend elméletnek,
az elsőszülött gyermek (érzelmi)
veszélyeztetettségének, a szülők
szerepének a
testvérek viszonyának alakulásában. A
darabban elsősorban az anya szerepe
alapvető fontosságú, az apa, id. Bodnár
János (Nagy Zoltán)
valószínűleg nem
annyira a kora miatt húzódik háttérbe, mint
inkább az anya dominanciája miatt.
János (Jánosi
Dávid) kevés érzelmet mutat, az is mind
negatív. Elégedetlen sorsával,
különösen, amikor Cica évődik vele, a fiú
pedig
akár komolyan is veheti. De hát hogyne lázadozna
sorsa ellen, amikor öccse még
hergeli is? Tulajdonképpen nem tudjuk meg, mit is szeretne: a
városi életet
nem. Csak gyűlölete, sértettsége nő, ami egyenesen
elvezet a gyilkossághoz.
Anyja ezt szeretné eltussolni, most is
kiosztja a
feladatokat: kinek a hallgatást, kinek a hazudozást, hogy
a fejszecsapás nyomát
lövéssel eltüntetve, balesetnek
nyilvánítsák. Lalival, a szolgával (Varga Ádám)
azonban nem számol, akinek egyenes válaszai az Őrmester (Gyürki István)
és a
Jegyző (Maros Gábor)
számára nagyon gyorsan nyilvánvalóvá
teszi, hogy itt a
haláleset másképpen történt. Ekkor
már János is bevallja a gyilkosságot. Ezért
bajba kerül a szerelmes-kedves és szomorú Örzsi
is (Nemes Wanda), aki az
Őrmester és a Jegyző előtt védeni próbálta
szerelmét.
János
úgy érzi: „ölnie kellett ahhoz, hogy anyja
szeresse” –
miután az anya rádöbbent nagy
tévedésére. Bodnárné később
meg is fogalmazza: a
gyilkosság igazi oka az ő nagyravágyása.
Jánosról
viszonylag keveset tudunk meg, hallgatag
viselkedése miatt. Zárkózottsága
mögötti nagy indulatait nehéz megmutatni.
Talán morgásai, az apjával történő
beszélgetések jeleznek ebből valamit, és az
utólag elmesélt viselkedése az
„úri” bálon, ahonnan őt viselkedése,
ittassága
miatt kidobták. Itt már az anya is sejti, hogy baj lesz,
de már késő.
Kissé zavarba ejtő János
viselkedése közvetlenül a
gyilkosság után – hiszen nem született
gyilkosnak ő sem. Túl józan, túl
csendes, túl hallgatag – anyja irányít
mindent ekkor is.
A beszédes Szomszédasszonyt Brunner Márta
alakítja.
Az előadás erős hangeffektusok
után gyönyörű népdallal
kezdődik, és az előadás során többször
is hallhatjuk az Énekestől, Márton
Fruzsinától a hangulatban-tartalomban ideillő
(magyar) népdalokat.
A díszlet forgószínpadra
tervezett, egyszerű falusi belső
udvar, később falusi tisztaszoba (B. Kiss László). A
jelmezek kifejezőek,
beszédesek: népi ihletésűek és
„urasak” egyaránt. Különösen
felhívó Cica piros
városi ruhája a bál előtt és után.
(Jelmez: Vesztergombi Anikó.)
Az
előadás nem tompítja a drámában
megfogalmazott
népi-urbánus ellentétet sem. (Németh
László 1931-ben írta a darabot.)
Igazságot
sem kíván szolgáltatni egyik
„fél”-nek sem: a megszerzett tudás is
érték
(különösen, ha alkalmazzák), de
érték a föld megművelése is. Egymás
nélkül nem
létezhetnek. Az anya (nyílt) részrehajlása
miatt végül mindkét fiát elveszíti.
Budapest,
2013. április 6.
Györgypál
Katalin