Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

DÖGLÖTT AKNÁK

Új Színház

Csurka István komédiáját annak idején nagy sikerrel évekig játszotta előbb a Katona József Színház, majd több más színház is. Most kíváncsian ültem be az Új Színház nézőterére, vajon hogyan működik ma ez a 60-as évekbeli komédia?

Koncz Gábor játssza Moór Jenő, a „reakciós” szerepét, egyben ő rendezte is. A darab másik főszereplője – Paál Károly erejét vesztett „kiskirály”, ultrabalos – Dózsa László. Az előadás két színész jutalomjátékának is tekinthető egyrészről, kihasználva minden helyzetkomikumot, elszólást, jelzőt. Vehetjük másrészt „helyzetjelentés”-nek is: a korábban élesebb politikai megnyilatkozások mára mennyit szelídültek? – mondhatni máris, hogy sokat. A „nyilas” fogalma távolabb került tőlünk, sok más, a II. világháborút és az utána következő éveket jellemző fogalommal együtt. Így pl. a „lángossütő”, a „kisiparos engedély” a gyors meggazdagodás lehetőségét rejtette magában akkor még.

Koncz Gábor rendezésében és játékában az előadás – Dózsa László játékával együtt – önmagában is élvezhető komédia. Két idős ember torzsalkodása, vitája, problémái egy kétágyas kórházi szobában. Amikor szinte minden „valamirevaló” darabban ma szerepel egy revolver, most ez sem okoz különösebb feltűnést.

Magáról a darabról, dramaturgiai megoldásairól korábban is sokat írtak már. A többiek halványabb szerepeit ismerjük, Moór tanár-fiának (Béla – Vass György) és Paál volt szeretőjének (Zsóka – Gregor Bernadett) gyors egymásra találása, majd házasságkötése, vagy két panellakás (akkor kezdték ezeket építeni!) helyett egy rózsadombi (nagy kertes) villa vásárlása ma is nehezen elképzelhető, de nem is tartozik annyira a darab lényegéhez. Amennyire csak lehetséges, kiaknázták ezeket a szerepeket is. Kedves a fiatal ápolónő alakja (Bátyai Éva).

Komédiaként az előadás „működik”: szórakoztató, és úgy tűnik, erre helyeződött a hangsúly. Még a mártír-feleség Mariska (Paálné – Fazekas Zsuzsa) aggódásain, féltékenységén is derülhetünk, időközbeni halála pedig csak távoli, halvány tény. A rengeteg vita, több hónapos zárt osztályról való visszakerülés (Moór Jenő), ájulások és ellenségeskedések után barátok ugyan nem lesznek, de „alapkérdésekben” mégis egyetértenek. Hiszen az ultrabalos sem annyira ultrabalos már, és a(z egyetlen) pártból korábban már úgy is kizárták (ennek különös jelentősége volt azokban az években!), elmúltak az évek fölöttük. Nem fog visszakerülni az állásába – ahol minden egyes kisiparos engedélyt elutasított –, ez biztosan tudható. A korábbi „reakciós” sem akarja már újrakezdeni az életét lángos-sütéssel, hiszen az olyan „macerás” dolog. Arról nem is beszélve, hogy egyre betegebb: agyérelmeszesedése következtében egyre kevésbé érti a világot, mi is nehezen követjük, hogy a (kiemelt kórház kiemelt) kórházi szobában van-e (a második részben), vagy a villalakásban, ahol Paál Károly a kertész; és hogy ő igazi kertész-e, vagy sem. Felteszem, nem véletlenül mosódik össze mindez előttünk is. Az aknaszedés ma, nálunk már nem okoz sokkot, szinte csak „mese” csupán (nem úgy, mint napjainkban is tőlünk kissé délebbre!) – itt csak egy beteg ember rögeszméje.

A darab végig egy 60-as évekbeli kórházi szobában játszódik, és mivel „idegösszeomlás”-sal, ill. -„roppanással” hozták be mindkettőjüket, túl sok orvosi felszerelés amúgy sem szükségeltetik. A 60-as éveket a hírek, a zeneszámok kellően aláfestik hangulatában is, az időbeli elhelyezést is megkönnyítve számunkra.

Az előadásban az érzelmeket, kötődéseket is igyekeznek felmutatni. A fiú haza akarja vinni beteg apját a villába, a primadonna igazán szereti Bélát, bár nem felejti el korábbi szeretőjét (most tekintsünk el a régi megerőszakolás-motívumtól – annak idején még akkora jelentőséget sem tulajdonítottak a nők elleni erőszaknak, mint ma).

Orvosként Maros Gábort, Ápolóként Gyürki Istvánt láthatjuk.

 És miután „jól kiszórakoztuk” magunkat, agyunk lassan és akaratlanul elkezd dolgozni a fel-felbukkanó momentumok, elszólások, történelmi tények, jelzők és fogalmak következtében. Történelemkönyv nélkül tűnődhetünk újkori történelmünkön „ízlésünk” szerint.

 
Budapest, 2013. 02. 09.

Megjelent a Kláris 13/3. számában

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©