Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KURÁZSI MAMA ÉS GYEREKEI

Radnóti Színház


Három dolog miatt is érdemes megnézni a Radnóti Színházban a „Tudósítás a harmincéves háborúról” alcímű Brecht-darabot: 1.) semmit sem vesztett a darab (mindenkori) érvényességéből; 2.) Ungár Júlia fordításában láthatjuk (aki egyben a dramaturg is); 3.) Zsótér Sándor rendezésében.

Ez így együtt sok értéket ígér, de felhőtlen szórakozást nem.

Kurázsi mamát (Anna Fierling, akit Kurázsinak neveznek) Kováts Adél játssza, akinek az egyénisége még különösebbé teszi az előadást, hiszen egyszerre törékeny és lelkileg nagyon erős.

Kétségkívül „a” brechti Kurázsi mamát látjuk hiteles történetével, háborújárásával, a tragédiákkal, az elidegenítő-kifelé beszélő, hatásos effektusokkal.

A felszínen újra és újra a háború előnyeiről „csevegnek” a borzalmak közepette. Kattrin (Petrik Andrea plasztikus megformálásában) nyilván akkor is család, gyermek után vágyódna huszonévesen az anyja mellett, ha nem volna háború. De most csupa elpusztult faluban talál csecsemőket. A két felnőtt fiú élete békében sem lenne könnyű a nyomor, vagy csaknem a nyomor szintjén. De nem tudják, milyen békében élni. Ezt azonban mások sem tudják. Éltetik hát a háborút, amiből élnek: ki a zsoldból, ki abból, hogy nála költik el a zsoldot.

Az előadás alatt bejárjuk szinte egész Európát, a háttérben vetített képekkel illusztrálva. Némi fogalmat kaphatunk történelmileg is a háborúról, győzelmekről és vereségekről, a vallási háború (Protestáns Unió és a Katolikus Liga között) teljes értelmetlenségéről. Már ha komolyan vesszük ezt az indokot. Magáról a háborúról, annak szükségességéről vagy szükségtelenségéről is szót váltanak közben. Kurázsi mama igencsak felkészült hadi- és kantin-témákban: meggondolt üzletasszonyként jelenik meg előttünk. Pedig ő leginkább a gyerekeit szeretné menteni – meg persze saját magát. Ha ő nincs, mi lesz a néma Kattrinnal? --  A kocsit is meg kell tartani, hiszen abból élnek. Talán éppen a túl hosszas alkudozásnak esett áldozatul Fejő, a kisebbik fia? (Rétfalvi Tamás). Nagyobbik fiának (Formán Bálint) halálát mi tudjuk, A tábori lelkész azonban (Rába Roland) – egyelőre – nem mondja el az anyának, így ő abban a hiszemben birkózik a végén már egyedül a kocsival (Kicsi vagy Kocsi – Nagy Norbert e.h.), hogy Eiliffel még találkozhat az életben.

Erkölcs? Tisztesség? Mit is tartsunk felőle a segítőkész kurtizán, Yvette Pottier személyén keresztül (Martin Márta játssza), aki végül mégis egy ezredes özvegye lesz? Vagy tudva azt, hogy csak lefizetésekkel lehet bármit is elérni? Anna kénytelen kiismerni a világ ilyetén működését, pedig ő sem így kezdte. De hamar rákényszerült, ha meg akarta tartani, felnevelni gyermekeit. „Be kellett állnia a sorba.” Három gyerek három apától, akiknek mind nyomuk veszett.

De Kattrin él, az anyja mellett. Igen érdekes közös fürdőzés-jelenetük Fejővel, akit nem tud visszatartani attól, hogy eldugja az ezred-kasszát, ami végül vesztét okozza. Kattrin élete egyre reménytelenebb, ahogy telnek az évek, még a sebhely is csúfítja. Önfeláldozása talán valóban megmenti a falut: kisgyerek kora óta nem beszél, most mégis igen hangos énekkel ad jelet a falubelieknek – egy nagyhatású szerb népdallal. Talán valóban nem hal meg hiába.

Igen érdekesek az újrafogalmazott songok is. (Zene: Paul Dessau, zenei vezető: Kákonyi Árpád.) Olykor nehezen követhetők éppen újszerűségük miatt. Sokatmondóak, kifejezőek, nehéz dallamvezetésűek.

A díszlet első ránézésre meglepő: egy nagyméretű, plexi anyagú fülke látható, „Smoking Room” felirattal. Később ez egyéb célokat is szolgál, helyét is változtatják. A kocsi: egy gurítható kanapé. (Díszlet: Ambrus Mária.) Kivéve az utolsó jeleneket, amikor a kocsi eltűnik, már csak a Kicsi vagy Kocsi van (aki olykor narrátor is), az áru is szegényes, Kurázsi mamáék – a mama, Kattrin és A szakács – tönkrementek, csak a koldulás maradt számukra.

A darab (és előadás) alaphangját megadja Kurázsi mama jóslata: mindhárom gyermekére a korai halál vár. Ő azonban nem akarja ezt elhinni, mindhármuknak megmondja, mit tegyen: maradjon becsületes (Fejő), legyen okos (Eilif), maradjon mellette (Kattrin). Sorsuk azonban másként alakul, Eilif maga áll be a hadseregbe. Egyikük vesztét sem a közvetlen harc okozza, a bűn vagy tisztesség ösvényén való tévelygés annál inkább. Hiszen ugyanazért végzik ki Eilifet majdnem-békében, amiért korábban kitüntették a háborúban.

A sokrétű előadásban további fontos szerepek várnak A szakácsra – Szűcs Péter Pál –,  aki más szerepeket is játszik. A szakács beáll Kurázsi mamához, de miután tönkrementek – nem jövedelmező már a háború –, nem vállalja fel Kattrint az éppen megörökölt kocsmában.

Kifejezőek a jelmezek, katonáké, tiszteké, vagy a tábori lelkészé, Kattrinon a mindig lógó piros-fehér öltözéke, vagy Yvett párnákkal körülvarrt ruhája – igencsak ellentétben áll a későbbi elegáns fekete ezredes-özvegyével. És különös Anna egyszerűnek tűnő, fényes (aranyflitteres) ruhája bakanccsal (!), amit egyszer egészít ki egy szintén fényes felső – üzlete legjobb korszakában.

A szerteágazó, nagyon kifejező, ötletdús (képi) előadásból egyetlen „kockát”, mozzanatot emelnék ki. Kattrin halálakor anyja az EU-s zászlóra emlékeztető kék leplet letépve, ebbe a kék lepelbe burkolja halott (álló) lányát, előbb úgy, mint ahogyan egy csecsemőt burkolnak be, lágyan, altatódalt dúdolva, majd lassan betakarja a halott lány arcát is, hogy végül halotti lepellé váljon a kelme. Szívszorító önmagában is, pedig csak egy a sokból, hiszen pereg tovább az előadás, folyton csak menni kell… nem tudni, hová.

 Budapest, 2012. 12. 19.


Györgypál Katalin


Megjelent a Kláris 13/2. számában
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©