Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

JANIKA

Karinthy Színház


A darab a háború előtti magyar vígjátéki hagyományokat őrzi. Békeffi István eredetileg feleségére, Turay Idára írta Gizi/Janika szerepét. (Társszerző: Stella Adorján.) A darab tartalmát közismertnek tételezem: több mint 10 évi távollét után hazatér a híres színésznő, Polgár Gizi (Bíró Kriszta) férje, Balla János író (Mihályfi Balázs), hogy a válási nyilatkozatot aláírassa feleségével. A színésznő éppen egy kamasz fiú szerepét próbálja otthon karácsony estéjén, amikor férje betoppan, és persze azonnal elhiszi, hogy Janika az ő gyereke. Gizi pedig élesben játssza el a kisfiú szerepét, Janika alakján keresztül igyekszik visszahódítani férjét az Amerikából jött Miss Betty Tordaytól (Moldvai Kiss Andrea) – természetesen sikerrel.

Honti György rendezésében a „klasszikussá nemesedett vígjátékot” három felvonásban holtpontok, üresjáratok nélkül láthatjuk. A karácsony estéjén és másnapján játszódó kedves, romantikus történetet a színház jól időzítve, éppen karácsony előtt mutatta be, megfelelő díszletekkel, karácsonyfával és polgári berendezésű szobával, sokszínű jelmezekben. Gizi lakásában központi helyen látjuk a telefont. (Díszlet-jelmez: Húros Annamária.)

A történet – vígjáték. De számos dolgot megtudhatunk nő és férfi kapcsolatáról, a színdarabírókról és általában a művészlelkekről és magáról a színházról. A lélektani finomságokat hozzáértően mutatja be Adorján színigazgató (Fazekas István), a legelejétől – amikor a fiúszerepre való direkt rábeszélés helyett, mint tudjuk, jól bevált cselhez folyamodik – a legvégéig, amikor a délutáni előadás miatt aggódik az elrabolt „Janika” miatt a hotelszobában. Janika nemlétezőségét is ő árulja el a férjnek, kettejük párbeszédéből értesülünk Balla János végleges hazai terveiről először. A leendő színpadi szerző, Fenek Jenő (Rábavölgyi Tamás) kellően tébláboló az elején, majd ugyancsak belejön a dolgokba, Balla Jánossal szövetkezve. János jövőbeli terveit teljességében az Újságíróval (Honti György) való rövid, de más szempontokból is hangsúlyos interjúból tudjuk meg.

Ragyogó Malvin, az öltöztetőnő (és mindenes): Margitai Ági. Sajátos külön színt, hangulatot visz a vígjátéki fordulatokba.

És a szülők: Voith Ági és Bodrogi Gyula. Az Apa, aki nem szól bele – szinte – semmibe, az Anya, aki kisvasutat vesz 40 éves lányának karácsonyra. Hiteles idősebb házaspár, lányuk iránti kellő elfogultsággal.

Miss Betty Torday kellemes megjelenésű, a magyar-angol szövegkeverést sem viszi túlzásba. Valóban „szimpatikus szereplőként távozik a színről”. János amerikai „karrierje”, ott eltöltött sok éve most sem egészen világos, de ez nem annyira Mihályfi Balázson múlik, mint inkább magán a darabon. (Sok magyar művész próbálkozott akkoriban – is – karriert építeni a tengeren túlon.) Mint ahogy általában nehezen hihető ugyan a szerelem lobogása ennyi év és különélés után, de semmi sem lehetetlen: karácsony van, és a fiatalkori évek emlékei is megtehetik hatásukat. A férj pedig most már – miután feleségét „megnevelte”, meg az eltelt évek miatt, meg talán részben Janika miatt – saját gyerekre vágyik Gizitől. Igen plasztikusan, részben mozdulatokon keresztül törnek fel a régi emlékek kettejük között.

Összességében hiteles, kerek történetet látunk, Janikástól-Gizistől. Bíró Kriszta valódi kiskamasz, aki „neveletlen” az apjával, fiú-szerepéből csak a vége felé esve ki, amikor újra a féltékenység lesz rajta úrrá.

A rendezésben igyekeztek hangsúlyt adni a tanulságoknak, az értékeknek. Kell a nevetés, kell a tisztesség – és kell a színház.

A Janika most is jutalomjáték a színészeknek, és jutalomjáték a nézőknek. Nemes ajándék – karácsonyra is. De nem csak karácsonyra.

2012. december 15.
Györgypál Katalin

Megjelent a Kláris 13/2. számában
♣    ♣    ♣

 

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©