Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HAZAFIT NEKÜNK!

Nemzeti Színház

Osborne darabja eleve is nehezen emészthető (Nádasdy Ádám fordítása) – de érthető, emberi. És nagyon összetett. Látszólag egyszerű a képlet: alulról feltörekvő, ambiciózus fiatalember számára a felemelkedés egyik biztos útja a hadsereg, különösen, ha még tehetsége is van hozzá. Szexuális hajlamai miatt zsarolható, míg végül kémkedése napfényre derül, és Redl ezredes (László Zsolt) öngyilkosságra kényszerül. De ez a darabnak csak egy vonulata. Nem mindenki válik zsarolhatóvá homoszexuális hajlamai miatt. Ő mégis. Ennek (lehetséges) fázisait mutatja meg a darab.

Az előadás rendezése (rendező: Alföldi Róbert) is különös. Különös eredendően a fizikai helyszín, a Nemzeti Színház nagyszínpada – alulról. Az oszlopok (hidraulikus emelők), a színpad egyes részeinek emelése-süllyesztése az eredeti síkról (nézőtéri színpad) le, a mi szintünkre. Különös a „nézőtér” elrendezése, egymással szemben, közbül a játéktér. Ez önmagában külön feladatokat ró a mozgások tervezőjére (mozgás: Stohl András) és persze a színészekre. Hiszen mindkét oldalról látni kell a történéseket. Ez zömében sikerül is.

Férfivilág a hadseregé – a darabban alig találkozunk nőkkel. Pedig ugyancsak fontos a szerepük az életükben, ha másért nem, (gazdag) házasságok miatt.

Redlre ma azt mondanánk: „munkamániás”. Azért menekül a munkába, mert nem szereti a nőket, vagy azért-e, mert itt tud érvényesülni, kitörni, és ez fontosabb számára minden másnál – csaknem mindegy. Barátja sincs igazán. Nem is lehet ilyen életstílus mellett? – Lázálmok gyötrik, az óriási fegyelem – önfegyelem – „megbosszulja” magát? Indulatok, vágyak feszítik őt is. Óriási erőfeszítéssel felépített karrierjét rombolják szét.

De miért ezt az utat választja, miért válik fokról fokra egyre aljasabbá? Talán nem kell erre válaszolnunk, csak elfogadnunk: így történt. László Zsolt ezt a folyamatot mutatja meg kiemelkedően, sokrétűen. Kínlódását a nőkkel (előbb a prostituált Hilde – Martinovics Dóra, majd a kémkedő Sophia Deljanov(a) grófnő – Söptei Andrea). Első lépését hajlama „kiélésére” igen nehezen teszi meg – és nyilvánvalóan rosszul (hiszen kirabolják, és megveretése is intő jel).

 Von Epp báró (Kulka János) estjén – bálján – derül ki igazán számára (is), hányan vannak az ő oldalán; még a kezdettől ellenségének számító, gazdag családból származó, (párbajban) gyilkosságtól sem visszariadó von Kupfer (Stohl András) is. Különös világ, különösnek látszó indulatokkal. Osborne nagyjából összefoglalta az akkori nézeteket a „homokosok”-ról, egészen lehetséges „kiirtásukig”. Redl ezredes ezen sem tud szórakozni, mint a többiek, inkább elsiet.

Azért visszahúzódó, zárkózott, mert kémügyekkel foglalkozik, vagy azért sikeres ebben, mert eleve zárkózott? – mégis mindenhol nyomokat hagy: kifizetetlen számlákat, szerelmes leveleket. A fényképek pedig már akkor is veszélyes fegyvert jelentettek a leleplezésre.

 A rendezés technikai megoldásai érdekesek. „Fenn” berendezik a színtér egy részét, majd leeresztik hozzánk. Lépcsőkként szolgálnak. A szereplők oldalról is bejöhetnek, de fentről is leereszkedhetnek, illetve felfelé távozhatnak. Mindez kétségkívül még mozgalmasabbá teszi az előadást.

Többen több szerepben játszanak, olykor nehéz megkülönböztetni őket szerepeikben (pl. a bálon), talán szándékosan is. De egyesek nagyon is kiemelkednek, mint pl. Stefan Kovacs hadnagyként (Fehér Tibor), vagy Albrecht pincérként (Farkas Dénes).

Kulka János a báró szerepében tökéletes mind mozgásban, mind játékában. Másképpen hiteles Gáspár Sándor (m.v.) Oblenszkij, orosz ezredes szerepében, aki emberileg is közelebb kerül Redlhez. Szatory Dávid is többféle szerepben jelenik meg, de igazán sosem kerül közel Redlhez. Az ő szíve igenis Stefáné (és nem Sophiáé).

Redl zárkózottsága mögött sok aljasság, vagy inkább kíméletlenség, számítás rejtőzik. Erre nagyon pontosan rámutat viszonya von Kupferhez, akinek szobát ugyan ad, de érzelmet nem, sőt, nyugodtan feláldozná őt Krakkóért.

Azt hihetnénk, az osztrák hadsereg egyenruhái unalmassá teszik a „jelmeztárat”. De nem így van. A bál ebben is kiemelkedik, bár itt is megjelennek – fehér – egyenruhák. Meg fehér furcsa női öltözékek, szinte egyformák. Nem beszélve von Kupfer öltözékéről, ami még fénylik is… Itt Kulka fekete kabátja (és persze egész megjelenése) kirívó. Ő társadalmi helyzete folytán, megteheti! A homoszexuálisokra jellemző viseletet pedig csak az aranyszínű köntös mutatja Redl hálószobájában. (Jelmez: Füzér Anni.)

A melegek sem egyformák. Pl. nem lesz mindenki kém sem… Az előadás mindent megmutat (szinte) — és mégis keveset. Érzékeltet viszont nagyon sokat szenvedésről, szenvedélyről, (rossz) döntésekről, érzésekről. Redl legelső „belekeveredése” társa párbajozásába, amely halállal végződött – a belekeveredés oka is nyilván érzelmi, bármennyire is tagadja – vitte tovább ezen az úton minden fogadkozása ellenére (hogy nem keveredik bele azután semmibe)? – nagyon is emberi.

A darab annak az embernek a tragédiája, aki „nem találja magát”. Az előadás szinte több kérdést hagy megválaszolatlanul, mint amennyit megválaszol. Ettől még izgalmasabb. A bál mintha egy másik világban játszódna. Pedig az is létező világ.

 Jellegzetes von Taussig szerepében Szabó Kimmel Tamás. Von Möhlként Znamenák István jelenik meg. Több szerepben láthatjuk László Attilát, borbélyként is Hollósi Frigyest, a katonai ügyészt, Kunz őrnagyot Hevér Gábor játssza. Steibauer Seres Dániel, Pincér Gergye Krisztián.

 

Györgypál Katalin

(Megjelent a Kláris 2012/6. számában.)
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©