Kivételes,
érdekes és szórakoztató
bemutatóval kedveskedett nézőinek a Pesti
Színház: Fesztbaum
Béla, a sokoldalú, fiatal művész Molnár
Ferenc műveiből, rövid
jeleneteiből, tárcáiból állította össze és
rendezte a Monokli című szellemes és
sokszínű előadást. A kitűnő
színpadi szerző számos fényképén
látható a monokli, a múlt század elején
divatos, előkelőséget sugárzó
„szemüveg”. Molnár Ferenc ezen
keresztül
szemlélte a világot, a zajos, kétarcú Budapestet.
A válogatás, a mostani ősbemutató híven
tükrözi a népszerű író
látásmódját, a korabeli (?)
viszonyokról alkotott véleményét. De
megtalálható a
szórakoztató jelenetekben a nő és férfi
viszonyának valódi, Molnár
Ferenc-i ábrázolása is.
Fesztbaum
Béla jó érzékkel válogatta ki a
jeleneteket, a monológokat, és
kitűnő lehetőséget nyújtott a színház nyolc
népszerű művészének jókedvű
együttjátszásra. Úgy is
fogalmazhatnánk: jutalomjátékokat láthatunk
a
színpadon. Néhány emlékezetes pillanat az
előadásból: két alkalommal, két-két
kamaszfiú beszélget
egymással. A téma
a szegénység, a szülők státuszának
különbözősége – és a halál!
Kern
András és Rajhona
Ádám, illetve Harkányi
Endre és Tahi Tóth László kettőse finoman
élcelődve beszélget
„komoly”
témákról – úgy,
ahogyan az igazi kamaszok. Tahi Tóth László
emlékezetes monológja
a szegénységről, a végrehajtásról
mai
világunkat idézi! Két cserfes
kamaszlány – Halász Judit és Szegedi
Erika – a
pimasz és nagyképű
„sulhofról”, a
fiú „ideálról” társalognak,
akit Kern András jelenít
meg – kellő lezserséggel, nevetésre ingerelve. Női
ravaszság,
Molnár Ferenc szerint: hogyan kell szakítani, amikor
már unalmas a
kapcsolat. Halász Judit és Rajhona Ádám
jelenete tanulságos –
minden férfi számára… Csata férfi
és nő között, természetesen a nő
győzelmével: Szegedi Erika és Harkányi Endre remek
kettőse ebben a
jelenetben. Emlékezetes Lukács
Sándor „kiselőadása”
a tizenkettedik,
egyben leggonoszabb nőjéről, akinek bűne – szerinte
–, hogy igazat mond! További
mulatságos jelenet: a nagy színésznő
megvigasztalja a féltékeny feleséget, hogy
semmi kapcsolat nincs közte és a
férje között – a
vigasztaló szó természetesen nem igaz. Szegedi Erika
és a kedvesen naiv Venczel Vera
kettőse a sikert jelenti. Színház a
színházban: a „nagy”
színész és
szerelme, a „színésznőcske” párviadala
a siker és a „szent
művészet”
jegyében. Halász Judit
és Tahi
Tóth László komédiáznak ebben a
jelenetben.
A
rövid
ismertetés természetesen nem adhatja vissza az est hangulatát,
a remek színészi játékot, azt a
Molnár Ferenc-i
világot, amelyet Fesztbaum
Béla válogatása, rendezése és
zenéje! megidéz. De szólni kell az előadás
indításáról, amikor
egy tizenéves kisfiú frakkban vezényli
a kort megidéző, hangulatos muzsikát. Horesnyi
Balázs díszlete
és Jánoskuti
Márta korhű,
mutatós jelmezei teszik még vonzóbbá
az előadást.
Tárkányi
Imre