Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

AZ ÜGYNÖK HALÁLA

SZÍNHÁZ

AZ ÜGYNÖK HALÁLA

Miskolci Nemzeti Színház

Arthur Miller Az ügynök halála című drámáját tekinthettük meg a Miskolci Nemzeti Színházban. Hatalmas drámai ereje van a műnek, katartikus élményt nyújt a nézőknek. (Nem volt véletlen, hogy az előadás végén mindenki felállva tapsolt.) Az amerikai író ezzel a művével lett világhírű, elnyerve három olyan fontos díjat, mint a Pulitzer-díj, a Tony-díj és a New York-i Drámakritikusok Körének díját. A drámatörténelemben ez az egyetlen mű, ami mindhárom díjat begyűjtötte.

Nemcsak a mű hatalmas siker, hanem jelen esetben a főhőst, Willy Lomant alakító, maníroktól mentes Haumann Péter csodálatos játéka is. Ahogy megjelenik a nézőtér felől felmenve a színpadra két nehéz bőröndjével, már érezzük, hogy egy élet súlyát, terhét, hordalékát cipeli benne. 63 éves, évtizedekig utazott, házalt, mosolygott. Csak ő tudja, mennyi elutasításban, orrára csapott ajtóban volt része. Mindezek ellenére dolgozott magáért, a családjáért, a két jobb sorsra érdemes fiáért, a kölcsönök törlesztéséért. Még dicsfényt is kreált maga köré. Próbálta elhinni, hogy a szerettein, az egyetlen barátján kívül sokan ismerik, tisztelik, szeretik. Hiszen ismert egy még tőle is idősebb „nagy ügynököt”, akinek csodálta a töretlen munkakedvét, akit több százan kísértek el az utolsó útjára. Viszont ha igazán mélyebbre tekintünk, az eltelt éveknek nála több a sara, mint a dicsősége. Most pedig, hogy már megöregedett, elfáradt, kikopott a mókuskerékből, elérkezett a vég, a végső elszámolás. Legalább a fiai lennének sikeresek, akiket próbált tiszteletre, becsületre nevelni, de azok sem vitték semmire, szürke tucatemberkék. Itt dől dugába a „nagy amerikai álom”. Marad a napi, rosszul fizetett robot, a kisszerűség, a kölcsöntörlesztés nyűge egy egész életen át. Nem ismerős ez valahonnan kicsiny hazánkból is?

Az egyik fiú, Happy (Chajnóczki Balázs) dolgozik ugyan,de egy szoknyapecér, miközben konszolidált saját családról álmodozik. Még sikertelenebb a másik fiú, Biff (Harsányi Attila). Ő igazán a papa nőügye miatt siklik ki, vagyis szeretné arra fogni. Igazság szerint előtte sem remekel sem a tanulásban, sem a tanulás elé helyezett sportkarrierben. Hiába utazik el sértődötten, továbbra is egy lúzer marad, aki nem állja meg a helyét sehol. Lop, börtönbe kerül, csak rosszul fizetett munkából tengeti az életét. Aztán kiábrándultan visszatér a családi fészekbe. A mama (Máhr Ági) tiszteli a férjét, szereti a fiait, küzd a nehézségekkel. szereti, szeretné a nyugalmat, a békességet.

A tragédia akkor tetőzik, amikor az öreg, 63 éves, munkában megfáradt ügynököt a fiatal tulaj elbocsátja. Agilisabb, fiatalabb kell majd a helyére, aki nagyobb hasznot hoz. Willy Loman már eddig is csak a barátja kölcsöndollárjaiból fedezte a végtelen hiteleket, a család kiadásait, még az utolsó befizetett életbiztosítási díjat is. Érzi,hogy a terhet, amit egy életen át cipelt (és ez nemcsak a két bőrönd mintakollekciója) egyszer, sőt végleg le kell tennie. Iszonyúan sok elszámolnivalója van az embernek az élete vége felé, és egyszer szembe kell nézni az igazsággal. Csak egy kiutat lát maga előtt, az öngyilkosságot.

Felbőg egy autó motorja, és a következő pillanatban hatalmas csattanással csapódik talán az életet és a halált elválasztó falba. Mi nézők nem látjuk,de az élethű hanghatás ott cseng a fülünkben, ott visszhangzik a tudatunkban. Utána az üres csend, majd egy pár szó a baráttól a sír mellett, s a szűk család. De vajon a 20 ezer dolláros életbiztosítás elég lesz-e arra, hogy a családját, főleg a fiait megmentse egy kilátástalan élettől?

Szádvády Gyuláné

Megjelent a Kláris 2012/5. számában

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©