Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

MI TÖRTÉNT, MIUTÁN NÓRA ELHAGYTA FÉRJÉT, AVAGY A TÁRSASÁGOK TÁMASZAI

SZÍNHÁZ

MI TÖRTÉNT, MIUTÁN NÓRA ELHAGYTA FÉRJÉT, AVAGY A TÁRSASÁGOK TÁMASZAI

Örkény István Színház

Hallva-olvasva Elfriede Jelinekről és műveiről, vegyes érzelmekkel, de főleg jelentős kíváncsisággal ültem be a színház nézőterére. Az máris tudható volt, hogy több szerepet ugyanazok a színészek játszanak, és feltehetően nem azért, mert nincs kire kiosztani (Epres Attila, Ficza István e.h., Fila Balázs m.v. ). Sőt, ugyanaz a férfiszínész hol férfi, hol női szerepet játszik (Fila Balázs). Ez sem lehet véletlen. Meg aztán Zsótér Sándor rendezte a darabot, ami önmagában jelez egy bizonyos gondolatiságot, felfogást és stílust. (Fordította: Ungár Júlia.)

Maga a téma is már kíváncsivá tett: Jelinek „olvasatában" mi történik (Ibsen) Nórá(já)val a nagyvilágban? Jelesül a két világháború közötti Németországban, úgy tűnik. Nos, egy részét értettem, más részét nem nagyon. Utóbbinak több oka is lehet: nincsenek olyan mély ismereteim Németország gazdasági helyzetéről, a nagy spekulációkról, részvénytársaságairól, bankjairól és egyebeiről, valamint egymásba olvadásuk konkrét folyamatáról, hogy ezek említését pontosan követhettem volna. (A másik ok, hogy egyszerűen nem érthettünk-hallhattunk jól egyes szavakat.) De talán nem is kell feltétlenül „gazdasági képben" lennünk ahhoz, hogy követhessük magát az előadást. Hiszen elhangzik nagyon-nagyon-nagyon sok más közhely-tan-elmélet-kijelentés, ami a két világháború között „haladó", „modern", újszerű volt: Freud tanai (minden hibájukkal), jó-rossz elméletek és elgondolások a nők családi és társadalmi helyzetéről, a dolgozó nők problémáiról, de még Marx Tőkéje is megemlítődik félvállról, meg elméletek a gazdaság lehetséges fellendítéséről. A kijelentések egy részét „komoly"-nak tűnő férfiak mondják ki, nagyobb részüket azonban – fiatal nők. Hol bóbitás ruhában, miközben elvben gép mellett dolgoznak valahol, hol kombinéban, tarantellát táncolva (sem Nóra tarantella tánca, sem a lányoké – munkásnőké és Éváé – nem az „igazi" tarantella. A mozgás, a tánc az előadás elejétől a végéig gondosan „komponált" és igen jellegzetes, beleilleszkedve a darab és a rendezés gondolatvilágába. Olykor zene nélkül táncolja Nóra a „tarantellá"-ját! Koreográfus: Ladányi Andrea). Más kérdés, hogy a mozgást, a táncot figyelve még kevésbé érthető a közben elhangzó súlyos, de csak odavetett kijelentések konkrét tartalma. De, mint mondtam, talán nem is annyira fontos minden egyes kijelentés igazságának elbírálása, vagy a konkrét társadalmi-gazdasági történések követése (azt máshonnan kell megismernünk). Jelinek, így az előadás sem áll meg egyetlen elmélet, gondolat, kijelentés igazságtartalmának vizsgálatához sem. Tehát Jelinek Nórája sem igazodik ki tételesen ebben a világban. Nem is marad sokáig „munkásnő" (alkalmasint takarítónő), hamar szerelmet talál Weygang konzul oldalán (Nóra Helmer: Kerekes Éva, Weygang, „mackó": Vajda Milán). Egy darabig Nóra megint gyerekasszony lehet, csak szerelmet kínálva – mígnem változnak az idők, főként a gazdasági folyamatok. És itt felerősödnek érzelmek, indulatok – olyan negatív magasságokig, amit a darab intellektuális (és kissé unalmas) kezdetekor nem is feltételezhettünk volna. Nóra hirtelen átalakul addig soha-nem-látott kéjnővé éppen férjével szemben (Torvald Helmer: Debreczeny Csaba), aki később gazdaságilag teljesen tönkremegy – Nóra pedig visszatér hozzá valamikor, valamiért. Bár az ok Nóra részéről sejthető: a konzul „átpasszolja" Nórát a Miniszternek (Máthé Zsolt), az érzelmek azonban már nem izzanak magas hőfokon (ezen nem segít a Miniszter teljes ruhátlansága sem hosszú percekig – aminek, leszámítva a talán egyetlen helyzetkomikum-megjegyzést, nincs különösebb jelentősége).

Polgáriasan zárul a darab: Nóra és férje a nappaliban ismét a gazdasági híreket hallgatják – együtt. Miután Helmer már tönkrement.

Bizonyos „igazi" érzelmet vinne a darabba az Előmunkás (Polgár Csaba) még a gyárban, Helmer házvezetőnője (Lindéné: Kerekes Viktória). Kontrasztot jelenít meg Nórával szemben a gondoskodó, mélyérzésű Annemarie (Tila Balázs) más nézeteivel Weygang konzul házában.

A rengeteg elhangzó ilyen-olyan tartalmú, a sokszor egymáshoz alig-alig illeszkedő mondat, kijelentés a díszlet szinte folyamatos mozgása előtt-közben hangzik el (a szereplők csaknem folyamatos mozgása mellett). Az ötletes díszlet jó része faépítmény, hiszen gyárépületről van szó, de megteszi irodának, szobabelsőnek is aszerint, miként mozgatják, tolják, forgatják, vonják össze a magasba vivő lépcsőt, a magas falakat, az ajtókat. Látunk azért íróasztalt is, meg néhány szék is kerül olykor. A díszlet egészében véve érdekes, jól gördülő-funkcionáló, mozgalmasabbá teszi az előadást. (Díszlettervező: Ambrus Mária.)

Emlékezetes néhány pillanat még Éva halála (a „munkába" hal bele, sorolva a nagy német részvénytársaságok, gyárak, óriásbankok neveit. Éva: Szandtner Anna.) Általában is szóvivő a fiatal munkásnők között, határozott politikai nézetekkel. Munkásnők: Kosik Anita e.h., Kulcsár Viktória e.h., Törőcsik Franciska e.h. Fiatal koruk miatt is furcsán, idegenül hangzik szájukból a sok társadalmi-politikai bírálat, szociáldemokrata nézet – feltételezem, ez sem véletlen. A négy fiatal nő négy különböző gondolatiságot fejez ki: anyaság, munkás-lét, szociáldemokrata szólamok és Éva folytonos társadalom-, környezetbírálata – ezeket Nórának kellene közös nevezőre hoznia? Aligha. Hiszen éppen az (lehet) a probléma, hogy ez – lehetetlen. Nóra inkább saját magára figyel, saját magát keresi itt is, a férfiak mellett is.

Hogy Jelinek Nórája végül is mennyire ismerte meg a világot, el tud-e igazodni e rengeteg féle nézet és elmélet között (még Hitler egy mondata is elhangzik), arról kételyeim maradtak. Saját érdekeit azonban már meglehetősen jól felismeri. Az idők során felhalmozódó rengeteg féle nézet, elmélet, tan között talán maga Jelinek sem kíván „igazságot" tenni.

Nóra az előadás első néhány percét leszámítva ugyanabban a zöld ruhában van. Alatta piros rövid kombiné olykor, talán. Máskor egy boa, kiegészítők, hosszú lakkcsizma („kéjnő") teszi változatosabbá ruhatárát. A férfiak többnyire elegánsak, a lányok kombinéja, bóbitás ruhája természetesen nem annyira (jelmeztervező: Benedek Mari). Kifejező, olykor kellően izgató a zene is, Tallér Zsófia munkája.

Györgypál Katalin
Megjelent: Kláris, 12/4. szám
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©