Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

LILA ÁKÁC

SZÍNHÁZ

LILA ÁKÁC

Pesti Magyar Színház

Szép Ernő bájosan kedves szerelmi története Tóth Mancival és Csacsinszky Palival a főszerepben a magyar színdarabok édes-bús fajtájához tartozik, s e kategóriában az egyik legjobb. Nem véletlen, hogy két játékfilm is készült belőle, a háború előttit is, és a 70-es években készültet is Székely István rendezte.

A Lila ákác azért mégiscsak színházi darab, rendről rendre elmegyünk megnézni, mert újra át akarjuk élni a szerelem születését e két fiatal között. Szórakozni is szeretnénk, mert közben vidámságra is vágyunk. Miként oldja meg a rendezés, hogy mindez teljesüljön egy színházi este alatt?

Ebben a bájos vígjátékban megjelenik Szép Ernő lelke is. Ez csak úgy lehetséges, hogy egy cselédlány, akinek keresményéből az anyja eltartja kisebb gyermekeit, elfogulatlanul beleszeret egy aranyifjú, ámde kispénzű bankfiúba, s oly kitartó és hűséges hozzá, hogy az aranyifjút ráébreszti a szerelemre. Ehhez Palinak ki kell ábrándulnia a szépasszony Bizonyosnéból, aki az ujja köré csavarja összes hódolóját. Ez meg is történik. Mire Pali beleszeret Manciba, Manci szerződéssel Moszkvába megy táncolni táncosnő barátnőjével, Hédivel. Nincs Happy ending.

Guelmino Sándor rendezése zenés kamaradarabot varázsolt a Magyar Színház színpadára, állandó zongoristát szerződtetett (Puskás Péter), aki zenét szolgáltat, s a szereplők a zenére táncolnak, hisz a legtöbb jelenet bárban, lokálban, kávéházban játszódik. Másrészt a szelíd Szép Ernő-i udvarlásokat, plátói rajongásokat kissé erotikussá tette, ehhez a szépasszony Bizonyosné figuráját kellett kihívóbbá és kifejezetten erotikussá tenni. Pápai Erika mindent megtesz, hogy ebben a szerepben megfeleljen egy kacér, szexis nőnek, nem tehet róla, hogy lénye kicsit ellenáll ennek a szerepkörnek. Légiesebb, finomabb alkata visszatartja.

Pali szerepét Crespo Rodrigo játssza, a bravúros, fölényesnek induló figurát jól hozza mindvégig, s valóban érezzük, mikor vált át szerelmesbe. Őt viszont bankfiúként nehéz elképzelni. Balsai Móni Tóth Mancija az első perctől az utolsóig elbűvöli a nézőt különleges hangjával, hajlékony, táncos mozgásával, természetes játékával, amely lényéből fakad. A többiek több szerepet is játszanak, Soltész Bözse Stefit és Hédit, mindkettőben remek, a két figura felismerhetetlenül különbözik egymástól, az ember el se akarja hinni, hogy egy személy játssza mindkettőt. Figyelemreméltó még kettős szerepben Gémes Antos és Bede-Fazekas Szabolcs.

A praktikus, minden helyszínnek megfelelő díszletet Csanádi Judit tervezte, a változatos, sokszor különleges jelmezeket (Bizonyosné elegáns ruhakreációi) Kárpáti Enikő, a táncokat és az összehangolt színpadi mozgást Fincza Erika.

Szép Ernő Lila ákáca halhatatlan színdarab, ezt a nagy energiákat felvonultató színházi apparátus is tudja, meg is érdemlik a megérdemelt sikert.

Földesdy Gabriella
(Megjelent a Kláris 12/3. számában)
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©