Kíváncsisággal és örömmel
olvastam a szerző immár második kötetét.
Régóta ismerem Szedő
Tibort, akinek módomban volt – és
talán lesz is – figyelemmel kísérni
versírói pályáját. Sok egyéb
pozitívuma mellett két személyes benyomásom
van róla: egyik az, hogy Ő a meglepetések embere, a
másik a tisztaság.
Itt nemcsak az ápolt külsőre, igényes
megjelenésre, szalonképes beszédre gondolok, hanem
a lélek tisztaságára is. Talán
azért, mert amit nála az ifjúság egyszer
beragyogott, az többé nem múlik el soha.
Abból az egyre távolodó időkből olyan
muníciót hozott magával, amely egy időtlen
zarándokúton társa lett verseinek is, és
megosztja azokkal, akik érzékenyek és
befogadók az élet szépségeire.
Az ifjúság tüzét a feledés nem
tudja kitörölni, mert ott más világot
mért az idő. Mindnyájan menet közben
élünk, egyszer mindennek vége lesz.
Körülöttünk lassan elmarad az
újdonság, az ujjongás, a szépség.
Ezért fösvényként kell őrizni minden
pillanatot, mert bármikor szembe kell nézni azzal a
ténnyel, hogy elmulasztottuk életünk legfontosabb
perceit. Talán ez is motiválja Szedő Tibort, hogy versbe
fogott személyes élményeivel,
kortörténeti eseményekkel nyomot hagyjon maga
után, okulásul az utókornak, hogy
összerakhassák belőle a múlt
történelmét.
A szerző érdekes technikához nyúl: mintha
versei tömör, mini aforizmák lennének!
Néhány szóban az élet egész
esszenciája benne van. Ezek ugyan szabadversek, amelyekről az
élő klasszikusok azt mondják, hogy az
értékválság, káosz, a
formátlanság jelei. Mondanivaló, vagy
tehetség hiányában nyúlnak ehhez a
formához azok az újdondász költők, akik nem
tudják hagyományos keretek között
megformálni gondolataikat. A szabadvers formájába
azonban sok minden belefér, ha tehetséggel és
értő kezekkel nyúlnak hozzá. Szedő Tibor ezt a
belső fegyelem válaszának használja a külső
világ összevisszaságára. Idézek
néhány sort, hogy megmutassam, mire gondolok: a
címadó vers, Lélekbogáncsból:
„Megragad bennem a szó, / szúrós betűk
simogató / szavakká szelídülnek”. Az idő szómagjai c.
versből: „…napok rőzséit egy halomba / gyűjti a
ráncos idő”. Szinte látjuk az öreg
anyókát, ahogy terhét emelve indul hazafelé
az erdőből. Egy egész festmény áll össze
néhány szóból! Vagy megemlítem
még a Versrőzsék
ciklus Elfogy az év kenyere
c. verséből: „…sorsúton álmok
színes kavicsai”. Négy szóval egy
egész életet mond el…
Nincsenek nála érv nélküli
mennydörgések a világhoz, hanem nagyon is
reálisan látja korunk nehéz helyzetét. Sóhaj c. versében ezt
írja: „Szegénység aratja az
éhség kalászait”; „Szél
kotorász a szegénység zsebében”. Viaszkönnyek c.
versében: „fogyó napok kenyerét idő
rágja”. Ezekről a sorokról Albert Sweitzer
gondolata jut eszembe: „Embernek lenni nehéz, de
másnak nem érdemes”. Szedő Tibor
„aforizmái” is ezt mutatják,
érzékeny szívvel tárja elénk,
és mi elhisszük neki ezt az igazságot. Miért?
Mert őszinte és tiszta a lelke. Nem lehet említés
nélkül hagyni az Ünnepi
szóhalmazok ciklusban A
Magyar Nyelv c. versét sem: „Nyelv alá
tapadó betűmorzsák,/ ízletes szavak a
szájüregben”. Szinte érezzük az
utalást Arany János, vagy Petőfi Sándor
gyönyörű kifejezéseire, amelyeket azóta sem
tudnak hozzájuk hasonlóan versbe önteni. A szerző
hangja finom, csipkeszerű, ugyanakkor fényvakolat van a szavak
arcán, ami reálissá, emberközelivé
teszi megállapításait.
Engedtessék meg nekem, hogy saját
örömömre idézzek néhány kiragadott
verssort, ami természetességében teszi
megszívlelendővé a szerző mondanivalóját.
Ez lehet akár jó dolgokról írt lista is: A lét halmazában c.
verséből: „Öregkor borostás
állán a csend / (…) / évei
hintaszékében elbóbiskol”. Az ősz zenélő billentyűi:
„napok ingére sárgombot varr az ősz”.
Lekottázott tavasz: „Agyonkaristolt / természet
füzetében / át és kijavított/ hangok
özöne”. De nem maradhatnak ki a Szerelmes versszirmok
ciklusból sem a kedvességek: „megtöltöm
örömöd poharát”, vagy a Gondolatmorzsákból Az ajándék Te vagy:
„test csomagolásán ajándék a
masni”. Ide kívánkozik még a Csendsarok ciklusból Az én Miatyánkom,
amely parafrázisnak is tekinthető. Bár szívem
szerint az egész kötetet ide másolhatnám
példának, de a helyhiány miatt utolsónak
idéznék a Hiányérzet
c. versből: „Éhes a Föld, „Szomjas a
Föld”, „Meztelen a Föld”,
„Gyarló a Föld”.
Én mindig azt szeretem, amikor valakivel beszélgetek,
az illető a szemembe néz. Szedő Tiborral – többek
között – ezért is jó beszélgetni.
Minél több ember néz a szemünkbe, annál
több örömünk lesz az életben.
Könyvét olvasni: ezen örömök
közé tartozik, mert ránk néz, rólunk
gondolkodik, és szívesen osztja meg velünk a
tapasztalatát. Muníciója még sokáig
kitart a versekre éhes emberek számára: olyan,
mint a földben a behavazott, téli magvak, a
rendeltetés hitével őrzik magukat a tavasznak. Heisenberg
ezt írta: „belenézek a természetbe,
és saját arcom néz vissza rám”. A
szerző versei is ezt mondják: gyönyörködtet
és gondolkodtat – akár a természet. Minden
alkotásában ott van az ihlet, a szenvedély, versbe
fogott gondolatok a kinti világról és az ember
belső világáról, és e kettő örök
harcáról,
formálódásáról szólnak.
Új könyvét becsukva elgondolkozhatunk: boldog
embernek látjuk-e az ifjú költőt, Szedő Tibort?
Én úgy gondolom, igen. Mert nem az a boldog ember, aki
mindenből a legjobbat kapja, hanem az, aki a legjobbat hozza ki
abból, amit kap.
(Szedő Tibor:
Lélekbogáncs. Ill.: Szűcs-Völgyesi Ildikó.
K.: Biró family Nyomda és Könyvkiadó, Bp.,
2022, 108 p.)