Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

ESSZÉ

Györgypál Katalin

"...mai magyarok!"

Magyarságunk ma

Honnan is lehetne kezdeni? Voltak ősmagyarok, nyilvánvaló, hosszú-hosszú vándorlás, harcok, utódlási harcok, talán már jobban/jól ismert történelem után pedig itt vagyunk mi, most… mai magyarok. Mindazok, akik ma magyarnak vallják magukat itthon, meg a határon túl, meg szórványban. Akiknek ősei jöttek Árpáddal, meg előtte, meg utána – kunok, svábok, jászok, zsidók, cigányok és sokan mások –, akiket hívtak, akik engedélyt kértek, akik beilleszkedtek, akik magyarul (is) beszélnek, és akik magyarnak érzik-vallják magukat. Mert úgy tűnik, nem mindenki érzi így, bár itt lakik… joga van hozzá.

Élnek Budapesten – zömének ősei messze nem budapesti –, meg vidéken, ha szűkebb területet nézünk. Határainkon belülit. Trianon tragédiáját most inkább nem tárgyaljuk.

Mennyire ismerjük egymást? A budapestiek a nem budapestieket és viszont? Annyira más lenne az élet egy nagyvárosban, mint falun? Igen, annyira. Honnan tudom? Több, mint 50 éve bennem él. Nem először voltam akkor Budapesten kívül, nem nyaralóhelyen. Unokatestvéreim Nyugat-Magyarországon laktak, akkor egy faluban. Élveztem az ottlétet, de a körülmények észrevételéhez még túl kicsi voltam. Az bizonyos, hogy nem volt bevezetve a víz, a disznók etetéséhez mindent felhasználtak… másképpen éltek. Nagyon tanulságos volt.  Máskor eltöltöttünk két hetet egy falusi házban anyámmal, ott megtanultam, hogyan készül a túró, meg mi az a korpa. De amiről most pár szót szólnék, az más volt.

17 évesen egy együléses kicsi, gyakorló vitorlázógéppel – ma már szinte lélekvesztőnek mondanám, ha csónak lenne, de repülő volt, Cinke típusú – elindultam Farkashegyről Szolnok felé. Eltévedtem a felhők alatt, szántóföldek fölött, a nagy síkságon – úgy gondoltam, annyi óra után, amit a levegőben töltöttem, ideje leszállni. Kinéztem egy mezőt, nem túl messze a házaktól, és sieresen földet értem. Gyorsan odafutottak férfiak, látták, semmi baj. Nem hitték el, hogy fogalmam sincs, hol vagyok; mondták, hát Városföldön. Tanyavilágban. Bután nézhettem, ilyen területet én nem ismertem. – De Magyarország!? – Igen, minden rendben. – A gépet azonban mielőbb és szakszerűen szét kellett szedni. Ők nyilván életükben nem láttak vitorlázógépet, mondtam, hogyan kell csinálni – és megcsináltuk! Én természetesnek tartottam, hogy velük sikerülni fog. Hogy ők, velem, meg tudják csinálni. Aztán a tanyaközpontból gondolom, telefonálhattam, és rengeteg idő maradt késő estig, amíg várhatóan Farkashegyről a terepjáróval odaérnek értem, és főleg a gépért.

Most jön a java: behívtak, kérdezgettek, odaültettek a vacsorához. Nem emlékszem a berendezésre, csak arra, hogy nagyon egyszerű volt és mégis bensőséges, nem emlékszem az arcokra – volt egy idősebb férfi, meg a felesége, talán még valaki – de az egyszerű ételre igen, és főként bennem maradt az a bizonyos hangulat. Bensőséges, nyugodt, harmonikus és magabiztos. Pedig én idegen voltam, Pestről jöttem, nekik szó szerint az égből. Fogalmam sincs, hogy kerültem be hozzájuk, és kik voltak! Eltelt az idő, mennem kellett a megadott ponthoz az országúton, várni a kocsit. Nos, ott megint más világ volt: a sötétben gajdászó fiatal fiúk jöttek… Őket már nem vártam oly nyugodtan, lebújtam az árokba. Mert magyarok ugyan ők is, de az italtól tán mégsem annyira magyarok…

Élnek magyarok külföldön. Lehet, hogy csak pár évet, mint mi az egyetemen, a kollégiumban – Kijevben. Éppen Kijevben… Az ismét különös világ volt a „magyar” szobával, „magyar klubbal”, a néptánccal – a Rábai Miklós féle „Lakodalmas” részleteit táncoltuk még az Ukrajna Palota óriási színpadán is, meg felléptünk más városokban, sőt az ukrán tv-ben – magyar néptánccal. Óh, mi nem „magyarosch”-ak voltunk (Karinthy Frigyes után), hanem tényleg magyarok. Ott, kinn, magyarrá váltunk. Mégis, furcsa közjáték volt, szinte kuriózum: az egyetemen tanultak kárpátaljaiak is. Összesen egy alkalommal tudtunk velük pár szót beszélgetni közös nyelvünkön, de szinte titokban, azután örökre eltűntek, és nem igazán értettük, miért – az ő érdekükben azonban  jobbnak láttuk nem kérdezni…

Még később a Parlamenti Könyvtárban (engedélyem volt nekem is bejárni oda) a katalógusukban megláttam nagynéném nevét mint szerzőt, emígy: dr. Eckert-Györgypál Irma. Persze, egyedül csak az ő II. világháború előtt írt (magyar) néprajzi könyvének katalóguscédulája lapult ott. Miközben ő már réges régen Fokvárosban élt, és ott olykor a magyar vonatkozású régi (antik) dolgokkal is foglalkozott, hivatalosan. Mert lelkében magyar maradt.

Ősmagyarságról aztán egyre több szó eshetett, már a 80-as években járunk. Illúzió és tudomány keveréke, vagy a kettő olykor együtt? – Gének és tudat? De ez ősmagyarság, a pogány (?) hittel, másféle vallással… évszázadokkal előbb. (Valaki a 90-es években Jézus korából kezdett mesélni magyar törzsről – nagyon nem hittem neki. Most pedig éppen tudományosan erről hallottam.)

Nemrégen megnyitották a feltehetően gyorsan világhírűvé váló Magyar Néprajzi Múzeumot (az épület világhírű, a múzeum anyaga is az lesz hamarosan bizonyára), ódákat zengenek joggal a Magyar Zene Házáról. Magyar itt, nemzeti ott, van, akinek ez is sok, mások meg úgy gondolják, még mindig nincs a helyén a fogalom, az érzés, az elkötelezettség, az öntudat.

Ki tudja megmondani, pontosan mióta húzódik az ellentét magyar vagy európai, vidéki vagy budapesti (a népi-urbánus témát már fel sem hozom), a „paraszti bölcsesség” vagy a „nagy tudomány” között? – pedig milyen egyszerűnek tűnik a vagy helyett az és szót legalább – elgondolni. Ám néha még az sem megy, és ha jól belegondolunk, nem is mindig olyan egyszerű. De nem lehetetlen.

Egy dolog azonban aligha lehetséges: hogy valaki magyar és világpolgár, így együtt. Olykor elkerülhetetlenül dönteni kell.

––

* József Attila: A Dunánál

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©