Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

KÖNYVVESPOLC

Gyermekszoba

Kaiser László versei

Stancsics Erzsébet

„…Magam vagyok nélkülem,
türelmetlen türelem
     űz bele a holnapba,
     mát akasztok tegnapba…"
(Kaiser László: Néma monológ)

Szeretem a vékony könyvecskéket. Otthonosak, barátságosak, a ma rohanó emberéhez mértek. Nem bravúroskodásból íródnak. Nincs bennük érzékies csalódás, vad hullámzás, harsány színek. Csak átlátszó, tiszta és mozdulatlan, mint a tenger. Mint az élet. Mint maga Kaiser László, a költő.

Egy igen jól sikerült, parádés Krúdy-esten ajándékozott meg az idén kiadott, 80 oldalas Gyerekszobával, amelyről rápillantva azonnal gyermekversekre asszociál az ember. A borítón egy kislányarc néz ránk, belül az ajánlás: Lányomnak, Helgának. Aztán a hátsó borítón Sztanó Lászlótól megtudhatjuk, hogy „Huszonöt év versei: ihletőjük az örök és egykori gyerekszoba lakója… Ha túljutok a címen, az új művekkel együtt ismét csak a költő teljes világában találom magam, hiszen a személyes izzás, az időmúlás és elmúlás, kötődés és elválás, egyén és világ tematikája gondolatiság és érzelem érzékeny egyensúlyát mutatja…

A Kéhli vendéglőben, a vacsora alatt kézről kézre járt a kis kötet, végül a szerző hatalmas táskájából előkerült néhány, és mindenki kapott belőle. Mert Kaiser László közvetlen, elérhető ember, mindig van adni- és mondanivalója élőszóban is, az irodalom tiszta nyelvén. Valahogy őt messze elkerülte a celebség s a vele járó sok híg, ködszerű, bizonytalan, semmibe vesző, eltorzult gondolat, amelyek által csupa süket csönd lett a világ.

Könyvébe beleolvasgatva, jó hangulatban vacsoráztunk, beszélgettünk. Erről eszembe jutott, hogy a férfiaknak mostanában nincsenek történeteik. Mintha kihaltak volna azok a régi, világmegváltó, ugyan sehová sem vezető, de annál értékesebb beszélgetések. Ezeknek volt még vadászat íze, kincskeresés öröme, izmos szárnyú szavakkal biztatva egymást. Közben – észre sem vették – utcára rogyott a sötétség, az éjszaka. A esték végtelennek álcázták magukat, pedig akkor is csak egy volt belőlük.  Most már úgy is járhatunk, hogy amikor az út végén mesélnénk, talán nem lesz kinek, vagy nem hallgatnak meg.

Kaiser Lászlónak érdemes volt úgy élnie, hogy legyen arról mit mesélni: fehér asztalnál, könyvekben, színházban, szinkronstúdióban, ahol megszülethettek a novellák, esszék, tanulmányok, interjúk tervei. Verseit lefordították olasz, román, orosz és lengyel nyelvre is. A fekete emberek c. novellájából film készült. Einstein azt mondta: „Az élet olyan, mint a biciklizés: ha meg akarod tartani az egyensúlyt, mozgásban kell maradnod.” Kaiser e gondolat mentén élte és éli az életét: örök mozgásban, s ha néha várakozik is, az mindig nyitott szívvel, szemmel, füllel és céllal történik. Minden műve lenyomata annak, amit élete során tervezett, átélt, tettrekészséggel, józan ítélőképességgel, összpontosítással.

Ebben a kicsi könyvecskében mindez benne van: lenyűgöző nyelvi erő, élmény, fegyelem. Mondatok eltévedt, erdei turistáknak, a szabadság kicsi útjelző táblái, vacogó remény, mozgásérzékelő szív, víz alatti, emlékkutató szonár (víz alatti radar): mindez lányának, önmagának és azoknak, akik közel állnak hozzá. Minden szó, amit leír, őt minősíti és nem azt, akiről beszél. Nála nem az a lényeg, hogy mit kap, hanem az, hogy kitől és hogyan? Mert minél érzékenyebb és tisztességesebb valaki, annál védtelenebb.

Erre gondoltam, amikor ezt írja Az a félelem c. versében:

„Az a szorítás, az a félelem / (dehogy szívem és nem is a fejem), / sajgás mindenütt, hogy nagy leszek / (ahogy vagy már – nézni kegyelem), / hogy úgy leszel nagy (s ez gyötrelem), / hogy velem leszel – és nem leszel velem!”

Korunk bunkósodási folyamatában, csökkenő kreatív gondolkodás mellett Kaiser könyvét olvasni luxusnak számít. A luxus fogalmát értékeink mentén kell keresnünk, amely a kultúrára, a művészetekre, az emberi érzésekre is kiterjed. A kultúra az elme és kéz összműve. Kaiser László verseiben a formák telítődnek esztétikával, többletjelentéssel, soha ki nem mondott, szemérmes tartalommal. A legközvetlenebb rezdüléseket is visszaadják.

Íme Az összes ajtómat kitárom c. verse:

„Összes ajtómat kitárom,
torlasz teljesebb nem lehet,
átütik falát gyermekek,
angyalok és buldózerek.

Összes ajtómat kitárom,
és szabad az út befelé:
utolsó ajtó kilincse
tékozlásé vagy Istené.”

Kaiser elindult az őt foglalkoztató tematika mentén, s eljut akár a világ végéig.  Könyve színes, emberi esendőség, amiben egy-egy ponton felfeslik az élet szövete, és láthatóvá válik a bőrbe bújtatott ember lámpalázakkal küzdő szíve. Aki a múltról beszél, annak kincs a jelen, és csoda lesz a jövő. A szerző számára is van a keserű múltból ránk hagyott, ismerős „három T”, csak egészen más tartalommal: Tudás, Tehetség, Tisztesség.

(Kaiser László: Gyermekszoba. Versek. Hungarovox K., Bp.,  2021, 80 p.)


♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©