Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Örökké virágáruslány

FILMMŰVÉSZET

Földesdy Gabriella

Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre

Az új magyar filmet Horvát Lili rendezte, ez a rendező második nagyjátékfilmje. Párkapcsolati témában próbál új megvilágításban bemutatni egy értelmiségi nőt, aki szuperintelligens, okos, karriert is futott már be, de negyven évesként még nem talált megfelelő társat magának.

Horvát Lili rendező írta a forgatókönyvet is, és adta filmjének ezt a szokatlan, furcsa címet, amely el is idegenít és kíváncsivá is tesz bennünket a történettel kapcsolatban. Az összes nyilatkozat a képzelet kategóriára teszi a fő hangsúlyt, miszerint Vizy Márta agysebész annyira vágyott egy neki való férfira, hogy csak képzeletében hozta létre Drexler János kollégáját, és beszélt meg vele randevút a Szabadság híd előtt, adott időpontban. A vágy hozta volna létre a férfit, és amikor megkeresi munkahelyén (aki egyébként a valóságban létezik és ott van, ahol Márta tudta), az nem ismeri meg, sőt azt mondja, sosem találkoztak, és otthagyja.

Mivel a jelenet a film elején történik, a néző számára bizonyossá teszi, hogy a fiatalos, szép doktornő nem képzelődött, hanem a megbeszéltek alapján cselekedett. Az amerikai konferencián valóban ott volt Drexler, valóban beszéltek, sőt a randevúra hívás is megtörtént. A kérdés az, hogy miért tagadja le az agysebész a történteket, miért hozza ilyen helyzetbe a miatta hazatérő, rossz munka- és lakáskörülményeket vállaló, érte rajongó doktornőt?

Nyilván ezekre a kérdésekre várjuk a válaszokat a 95 perces filmben, de csak egy részére kapunk egyértelmű választ, sok probléma a levegőben marad, gondoljon mindenki, amit akar. Az agysebész Márta intellektuális viselkedése valahol közel áll hozzánk. Megértjük maximalizmusát szakmájában, a kínzó párkapcsolati hiányt (majdnem belefut egy orvostanhallgató csábításába), a pszichológushoz fordulást, és a sivár lakásban élést is elfogadjuk. Amit nehezen fogadunk el, az a szűkszavúság, a gátlás, ami megakadályozza, hogy mielőbb tisztázza választott partnerének motivációit, furcsa viselkedését egyszer-másszor. Partnere, a szintén agysebész Drexler mintha macska-egér játékot játszana Mártával: két lépés hátra, egy előre. Végül egy lépcsőházi magyarázkodás, ami nagyon messze van a szerelmes férfi vallomásától. Két fontos dolog derül ki vele kapcsolatban: Két lánya van, akiket most (nem tudni miért) egyedül nevel, mintha ez akadályozná a Mártával létesítendő kapcsolatot. Másrészt minőségi hangfalak segítségével ritka operaáriákat hallgat szabadidejében, mellesleg esszéregényt is ír önéletrajzi formában. Ezek a vonások kevésnek bizonyulnak ahhoz, hogy a néző szívébe fogadja. Végül kicsit Mártát sajnáljuk, mert összejön ugyan szerelmével – legalább is ezt sugallja a befejezés –, de a kapcsolat kimenetele nagyon is „meghatározatlan” időre szólónak tűnik.

Az orvosi munka, a kórház világa, a hazai sanyarú viszonyok bemutatása a másik, mondjuk melléktémája a filmnek. A filmbeli kórház szegényes, helyszűkétől nyomorognak az ott dolgozók, nincs a helyzet magaslatán néhány professzor, csak a rutint alkalmazza, leszólja kollégáját, ha az valami mást javasol. Ez persze mindenhol előfordulhat, de a kórházi anomália legkirívóbb esetével is találkozunk. Márta sikeres műtéten átesett betege desszertet hoz ajándékba a doktornőnek, aki kibontva a csomagolást, vastag borítékot talál benne. Válaszul azt kapja, hogy ez így szokás, illetve, hogy ez itt a tarifa. Márta a páciens után rohan, és visszaadja a borítékot: nincs tarifa, mondja határozottan [a minapi orvosi bérezésről szóló kormányrendelet után ez az eljárás már szerencsére a múlté].

Márta szakmailag és emberileg kikezdhetetlen személyiség, szebb és jobban megérdemelt magánélet is juthatna neki osztályrészül, de ez valami miatt nem jött (lehet, már nem is jön) össze. Szép beállításokat látunk, nagyszerű operatőri teljesítményt nyújt Maly Róbert, felvételei mindig jó szöget választanak a jelenetek leképezésére (a konyhaablakból rálátás a Szabadság hídra). A színészek közül a Mártát alakító Stork Natasa magasan kiemelkedik játékával, mert nem akar szexbomba lenni, elfogadja, hogy önmagánál egy idősebb figurát játszik, és öltözéke, mozgása is ezt a komoly attitűdöt támasztja alá. Orvosnője nem divatozik, saját külsője kevésbé érdekli, a belső értékeket részesíti előnyben. Bodó János Drexler Jánost alakítja. Megcsinálja a figurát, de nehezen fogadjuk el, hogy Mártának ő a kizárólagos ideálja. A kisebb szerepekben tetszett Lukáts Andor professzora, Nagy Zsolt agyműtétes beteg megformálása. További szereplők: Vilmányi Benett, Pelsőczy Réka, Tóth Péter, Mokos Attila, Ladányi Júlia, Bethlenfalvy Ádám. Minden hiányossága ellenére társkapcsolati témakörben jelentős, gondolatébresztő film született.

A film producerei: Csernátonyi Dóra, Horvát Lili, Miskolczi Péter, zene: Keresztes Gábor.

A Nemzeti Filmintézet 354 millió Ft-tal támogatta a filmet.



♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©